Snart i Costa Blanca

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av sueciaespana, 29 februari 2012.

  1. sueciaespana

    sueciaespana Ny medlem

    Blev medlem:
    19 februari 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej kära Spanien :sol: medlemmar och bosatta i Costa Blanca! Spanien ligger även lilla mig varmt om hjärtat. Förra året tillbringa jag 6 veckor i Spanien tillsammans med min barndoms-väninna. Den större tiden bodde vi i en by nära Torrevieja. Nu har jag bestämt mig för att flytta ner och studera språket. Jag jobbar Mars månad ut och åker ner till Alicante i mitten av April. Jag hoppas hitta en bostad i Torrevieja eller i Alicante, helst i Torrevieja fr o m 1 Maj eller gärna tidigare från mitten av April. Min fråga till er Spanien medlemmar är om det är lätt att hitta en liten bostad för helst minst ett år och gärna längre (minst halvår går också bra att börja med). Jag prova maila en annons på spanska och fick svaret att jag måste uppvisa arbetsgivar-intyg om att jag har ett arbete. Jag förklara då att jag var svensk och flyttar ner till Spanien permanent och att jag har inkomsten/pengarna uttagna via min svenska bank och att jag betalar deposition/förskottshyra. Jag har ännu inte fått något svar tillbaka så jag vet inte hur det blir. Det blir nog lättare att söka när jag är på plats. Vet ni om det blir mycket svårare att få tag på en lägenhet om jag kommer ner och inte har ett jobb. För mig är det självklart att man betalar in hyra och i tid och följer kontraktet, men dem känner inte mig så det är klart och förståeligt att dem vill ha säkra kort. Visst vill jag gärna jobba i Spanien för en liten lön. Lär mig då språket snabbare, men eftersom jag vet att arbetslösheten är stor i Spanien så har jag ekonomi ordnad för att kunna leva i Spanien ändå i minst ett år ifall jag inte får tag på ett jobb. Förrutom hyran så betalar man väl även för ev gas vatten el? Vad ungefär kostar förbrukningen i månaden så man har lite koll innan man skriver på något. Här i Stockholm är det kallt men solen lyser upp och vårkänslorna är här. Stort Tack för att Ni tog tid att läsa :)

    Allt Gott till Er!

    Hasta Luego thumb Anki

    P.S Jag köpte mig en mobil med spanskt operatör när jag sist var i Spanien. Det går även bra att ringa eller sms:a mig om bra tips. Jag svarar först på mobilen när jag anlänt Alicante. Mitt spanska mobilnr är 622 717 025
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Anki, välkommen till forumet spainsmile

    Ja det blir väl kul att dra i väg ner. Bra att du har ordnat så
    du kan bo ett tag utan att ha jobb.
    Säsongen börjar ju nu kan man säga så det kan ju finnas chans
    på jobb. Beroende på vad du vill ha förstås.
    Svenska/norska restauranger finns och andra som vill att
    man kan engelska.
    Bostad kan du ju kolla om föreningen MasAmigos har någon
    billig. Dom hyr ut sina medlemmars bostäder. Iaf kan du ju börja tryggt
    med dom.
    http://casa.masamigos.com/sv
    sen har du ju segundamano.es. Blockets motsvarighet i Spanien.
    Då kan du ju hitta mycket billiga studios. Nackdelen är väl att
    om du inte kan spanska så är det ju lite osäkert.
    Fotocasa är en annan spansk. Samt Idealista.
    Zariko.es, finsk men har en svensktalande. Dom hyr ut också.
    Lite trög hemsida dock.
    Spanienvilla, svensk har lite uthyrning.
    Vatten och el brukar man få betala utom. Kanske 20-30E/mån
    om man inte slösar.
    Finns mycket att läsa i gamla trådar på forumet. Om allt så
    du har litet att göra :D

    Ciao så länge P ♥
     
  4. sueciaespana

    sueciaespana Ny medlem

    Blev medlem:
    19 februari 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hola och tack för hjälp och för bra länk-tips :)

    Bra sida/forum. Har redan fått mycket hjälp från trådarna spainsmile
     
    Last edited: 2 mars 2012

Dela sidan

Laddar...