skattemyndigheterna

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Bitteju, 16 oktober 2014.

  1. Bitteju

    Bitteju Medlem

    Blev medlem:
    1 november 2013
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    1
    Nu är jag förbannad. Köpte en lägenhet i juni-14. Lagfartspriset som jag hade prutat ner var en summa som jag betalat 10 % skatt på. Nu har skattemyndigheten beräknat att inköpspriset borde vara högre och att jag ska betala ytterligare 10 % på mellanskillnaden. Jag kan överklaga men det kostar ytterligare 300 euro. Nu vänder myndigheterna på varenda sten för att inkassera till statskassan som inte är så bra. De ger sig på oss som inte är spanjorer i första hand. Nu är det upp till mäklarna att informera om detta inför kommande köp. Brevet kom först till Abaco Advisers som ringde och dessutom mailade brevet till mig. Jag har en månad på mig att bestämma hur jag ska göra. Kruxet är att om jag överklagar och vinner så kan skattemyndigheten ompröva saken varje år i 5 års tid. Moment 22 känns det som.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ja dom är på hugget nu skattefolket. Förra året började dom
    en ordentlig drive och vi har haft detta uppe flera ggr här på forumet.
    Tror inte det är bara utlänningar som åker dit. Min spanskman åkte
    på det för flera år sen.
    Vi överklagade med hjälp av Ábaco´s advokater som vann.
    Dom är skickliga och har haft massor som dom vunnit.
    Ingen har omprövat detta trots över 6 år sen så det tror jag inte.

    Om man ska överklaga så beror det ju på hur stor summan är. Jag har vänner som nu
    överklagar 6000E resp 9000E. Man får tänka som så att har jag inte överklagat så ångrar
    man att man inte försökte. Skulle man förlora så
    har man iaf fått säkert ett års frist vilket inte skett utan överklagande.
    Man får överväga för och emot, pest eller fest :)

    P sorry
     
  4. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Jag var också drabbad. För mig var det 50 000 kr. Överklagade med deal att vid vinst så skulle advokaten ha 10000 kr. Förlorade. Nästa instans med procadora process advokat skulle kosta mycket pengar + att man får betala ränta från dag ett ,inte som i Sverige när slutdomen kommer. Mina Spanska grannar drabbades också , de betalade!

    Jag betalade , förfarandet att använda det högsta värder av försäljningspris och lagfartspris är helt enligt lagen. Surt men sant!
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Men varför vinner så många då? Ábaco´s advokater skickade in en lunta med en massa argument, prejudikat, målnr på andra överklagande osv...
    Få se hur det går med dom jag känner till nu då. Håller tummarna!!

    Chao P :sol:
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Precis min tanke, om det är ett lagligt förfarande borde väl inte ett överklagande gå i genom och målet i fråga vinnas :confused:.
    rocio
     
  8. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Men.... försäljningspriset syns väl inte för myndigheterna, skillnaden till det från lagfartspriset brukar väl vara svart ?
    Det torde vara en av orsakerna till att man jagar pengar, dvs för att man misstänker att man betalat en del "under bordet"
    Men såvitt jag vet har en några fått skattemyndigheten på sig trots att försäljningspris och lagfartspris är på samma belopp, men att myndigheten använt gamla värderingar när bostäderna hade högre priser
     
  9. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Hur kom det brevet till Abaco?
    Läste nånstans att de kommer i brevlådan och om man inte överklagat på 30 dagar är de kört? Vilket är svårt att veta om man inte bor konstant där nere.
     
  10. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Jag överklagade via advokaten , förlorade i första instans! Skickligheten på olika advokater är svår att känna till. Processa kostar pengar. Jag fick betala ränta också det hade jag sluppit om jag betalt direkt.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Det där är ett dilemma faktiskt. Om Ábaco fått brevet så har väl det köpet
    supportats av dom el om man i annat fall den gestoría man har haft.
    Oftast har man ju nån som fixar deklarationen av förmånsskatten osv.
    Men - har man inte det så bör man ju ha nån som har koll på ens brevlåda helt klart.
    Extra skatten som man ev blir drabbad ska komma inom 4 år efter köpet.
    Den heter El Impuesto Complementaría.

    P :sol:
     
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jag tror att det är svårt om man har en "vanlig" advokat som kanske inte
    har haft så många fall av den typen. Att Ábaco har en stor procent
    vinster i sina överklagande beror väl på att dom har lång erfarenhet av just köp/sälj.
    Dom är ju helt inriktade på det och ta inga andra uppdrag typ
    tvister osv. Dom deklarerar förmåns/inkomstskatt och skriver testamenten,
    resten är hjälp med hela sälj/köpeprocessen och allt som hör därtill.
    Ca 30 anställda varav 5 advokater som bara jobbar med detta sen 15 år tillbaka.
    Man är himla utlämnad här om man inte känner till bra support, känns lite
    som man inte kan lita på nån/nåt tyvärr :(

    Chao P :sol:
     
    Last edited: 17 oktober 2014
  14. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Ok så om en firma sköter skatt, deklaration o.s.v så får de denna ev blankett om extraskatt?
    Men om man sköter de själv får man den i lådan eller?
     
  15. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Tack tyvärr får vi aldrig svar på denna fråga eftersom jag inte prövade andra instans. Annan advokat annat resultat kanske. Vem vet!
     
  16. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jo så är det eftersom dom jag nu känner som har fått den nyligen
    hade olika skatterepresentanter. Den ena hade Ábaco och den andra hade
    Lenmar, en gestoría som bara sa att - betala! Varpå efter diskussion dom gick till Ábaco för hjälp
    för summan var så stor som 9000E! Och det var ett bankåtertag märk väl. Går inte att göra ett kap känns det som.
    Som att spela roulette....
    Jag håller tummarna att det går vägen! thumb
    Man har iaf försökt.
    Glömde din fråga :) Jo jag tror att man får den i spanska brevlådan ja...om man inte har en skatterepresentant.

    Chao P :sol:
     
  17. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej hämta abaco magazine den 28 de där kan man läsa vad är tilläggsskatten
     
  18. Bitteju

    Bitteju Medlem

    Blev medlem:
    1 november 2013
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har Abaco som har skött mina affärer från start. Jag tyckte det var bekvämt då jag köpte lägenheten. Jag åker ner om 2 veckor och ska till Abaco för att skriva testamente och då ska vi diskutera om jag ska överklaga eller bita i det sura och betala. Men det känns för jävligt. Hoppas bara att mäklarna i framtiden upplyser kunden om att detta kan hända.
     
  19. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej man har 1 månad på sig att överklaga
     
  20. Bitteju

    Bitteju Medlem

    Blev medlem:
    1 november 2013
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja, jag vet att man har 1 månad på sig att överklaga. Som jag skrivit tidigare så har Abaco skickat ett långt mail om situationen och förklarat allt. De har även ringt upp mig så vi har talats vid i 45 min.
     
  21. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Mäklarna är också lite "tagna på sängkanten" De flesta som blivit beskattade i efterhand har köpt för två - tre år sedan och då hade ingen, eller i alla fall mycket få, råkat ut för detta, det är inte säkert att den drabbade köparen informerar mäklaren som man hade för några år sedan.
    Du köpte i juni i år och då har väl lagfarten alldeles nyligen registrerats, det måste vara nytt hastighetsrekord av skattemyndigheten att skicka krav redan nu - har lagfartspriset skrivits ner så otroligt mycket för att det ska ske ?
    Då kanske också Abaco kunnat informerat om att det fanns en viss risk ...
    Mäklaren svarar nog ärligt på de flesta frågor, men säger kanske inte i övrigt mer än han / hon måste, speciellt när man inte vet hur många eller vilka som drabbas
     
    Last edited: 19 oktober 2014
  22. Sotanini

    Sotanini Medlem

    Blev medlem:
    12 december 2013
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi köpte i slutet av februari och ska nu ut med ytterligare cirka 8.000 kronor per person. När vi undrade om vi borde överklaga sa Lenmar att advokaten skulle vara dyr (minns inte exakt men typ 5.000 kronor), och att det var osannolikt att vi skulle vinna. Därför lät vi bli - vem vill betala 5.000 kr i onödan? Tycker nog att de kunde ha förvarnat oss om att denna extrabetalning kunde dyka upp.
    ;:(
     
  23. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Sotanini!
    Ja det var den minsta summa jag hört hittills. Men surt iaf. ca 1750E då?
    Ja då kostar det ju lite mer att överklaga så det känns som att man nog
    inte ska chansa.
    Informera...ja. Ábaco har i sina folder skrivit mycket om just denna skatt
    men alla har ju inte dom. Och här på forumet har vi ältat det sen flera år :)

    Chao P :sol:
     
    Last edited: 20 oktober 2014
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...