Skattefrågor

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av leco, 16 augusti 2011.

  1. leco

    leco Ny medlem

    Blev medlem:
    15 augusti 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    hej allihopa,

    vi är 4 pensionärer som har planer att köpa lägenhet och flytta permanent till Spanien Costa Blanca. Nu undrar vi hur mycket skatteprocenten ligger på ( både kommunalt och statlig)?

    Tack för er underbara sait.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. monica7

    monica7 Ny medlem

    Blev medlem:
    28 januari 2008
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    1
    halloj på er, kul att vara först med att önska er välkomna hit! :) Är inget bra på skatter dock men det kan flera andra här!
     
  4. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Om man flyttar till Spanien med svensk pension är de spanska skatterna ointressanta för de flesta. Det stora orosmålnet är Sverige som drar 25% SINK-skatt. För den skatten får man ingeting. Hade man bott kvar i Sverige kunde eventuellt fått ett bostadstillägg.

    Antag att man betalar 10% skatt, kommunalt + statligt i Spanien.
    Den skatten får man tillbaka från Sverige och då är det den eländiga SINK-skatten som bestämmer nivån.

    Det två senaste valen har det delats ut valfläsk till svenskar boende i Spanien. Det senaste fläsket håller just nu på att frysa inne - en sänkning av SINK från 25% till 20%.

    SINK-skatt betalar man så länge man behåller svenskt medborgarskap. Den enda förmånen med svensk medborgarskap blir således att man kan använda sin röst att rösta bort de svenska partier som inte sänker/tar bort SINK. De har svårt att förklara varför man inte betalar SINK i Frankrike.

    Övriga utgifter, kr per månad (stor villa - tre personer):
    fastighetsskatt 527
    el 677
    husförsäkring 267
    vatten 106
    sopor 41
    ADSL 461

    Välkommen till Paradiset!
     
    Last edited by a moderator: 17 augusti 2011
  5. leco

    leco Ny medlem

    Blev medlem:
    15 augusti 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack Solen Lysser för ett informativt svar!! Vi längtar efter paradiset.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Håller med om att SINK-en oftast är den skatt bestämmer nivån. Är inte den lägsta skattetariffen för inkomster runt 24% för skatt i Spanien? Kanske du räknar fram 10% på bruttoinkomsten utan att ta hänsyn till fribeloppet/allmänna avdraget för pension?

    Det som avgör om Sverige drar SINK eller ej är i första hand beroende på skatteavtal mellan Sverige och landet i fråga. En av kriterierna kan vara medborgarskapet.

    Med andra ord: Ett utländskt medborgarskap innebär inte att SINK inte dras i Sverige.

    Vad gäller Spanien är skatteavtalet så utformat att SINK inte dras för icke-svenska medborgare.

    Jag vet att du kan detta men vill ändå för ordningens skull påpeka ovanstående, eftersom läsare kan tro att det i första hand är medborgarskapet som avgör om SINK dras eller ej.

    Vad de flesta personer med svenska pensioner erhåller från Sverige under sitt fasta utlandsboende inom EU är rätten att skrivas in i landets allmänna sjukförsäkring. För detta betalar Sverige till Spanien ett schablonbidrag på omkring 40 000 SEK per år och person. Denna förmån hänger inte ihop med medborgarskapet utan beror på att det EU-land där man längst varit försäkrad skall stå för sjukvårdsansvaret inom EU.

    Att skatteavtalen är så olika hänger nog samman med att man från svensk sida inte alltid lyckats med förhandlingarna. När de flesta avtal kom till bodde inte så många svenskar utomlands. Spanien hade säkert mer erfarenhet av spanjorer i utlandet.

    Hur som helst är det inte tillfredsställande att man från svensk sida inte verkar speciellt intresserad av att omförhandla avtalen.
     
  8. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Nja, jag vet inte om Spanien är bättre på att förhandla; är man spansk medborgare med spansk pension och bor i Sverige, får man betala både spansk och svensk skatt - och det utan att den spanska skatten räknas av - allt enligt samma dubbelbeskattningsavtal...

    Inte så mycket bättre än SINK-skatten skulle jag tro think
     
  9. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    carl, det finns ett system i Spanien där man börjar räknar ner skatten från det att man fyllt 50 år. Mins inte detaljerna. Det betyder t.ex. att en medelpension på ca 750 Euro på Kanarieöarna inte beskattas alls.

    uora, Svenskar i Spanien och Spanjorer i Sverige behandlas lika. I dubbelbeskattningsavtalet Sverige-Spanien står det:

    Metoder för undvikande av dubbelbeskattning
    1. Om person med hemvist i en avtalsslutande stat uppbär inkomst eller innehar förmögenhet, som enligt bestämmelserna i detta avtal får beskattas i den andra avtalsslutande staten, skall den förstnämnda avtalsslutande staten;

    a) från vederbörande persons inkomstskatt avräkna ett belopp motsvarande den inkomstskatt som erlagts i den andra avtalsslutande staten;

    Klart som korvspad?
     
    Last edited by a moderator: 17 augusti 2011
  10. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Nope.

    Om det inte funnits undantag så. Men det finns det förstås når det gäller juridiska texter t.ex när det gäller spanska pensionärer i Sverige.

    sid. 46 Anvisningarna i samma dubbelbeskattningsavtal:
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag är mållös! Kan de va så djävliga?
     
  13. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Ja, man kan ju undra hur de som förhandlade fram avtalet tänkte?

    carl, du kanske kan gissa? Eller om någon vill googla efter diskussionerna förhandlarna hade?

    Sedan vet man förstås inte vad det betyder i praktiken för spanjorer som flyttar hit. Det kanske inte blir någon stor skillnad?
     
  14. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Kanske någon är intresserad av att läsa Jenny Permelands uppsats om ”det svensk-spanska dubbelbeskattningsavtalets bestämmelser gällande pensioner (Internationella handelshögskolan Jönköping). (Själv orkar jag inte med det) Om inte länken fungerar får ni väl googla.

    Länk: https://docs.google.com/viewer?a=v&...OCIbOC&sig=AHIEtbQSDpC1yPDv15JZhVTE_jMxsYccBg

    Däremot är jag intresserad av SolenLysers upplysning ” det finns ett system i Spanien där man börjar räknar ner skatten från det att man fyllt 50 år”. Finns det någon som vet något mera om det eller kan hänvisa till någon spansk sida.
     
  15. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag känner några personer från Italien och Spanien som hjälpt till att bygga upp välfärden i Sverige. Alla återvände till sina hemländer och ingen accepterade svenkt medborgarskap. Därmed betalar de bara skatt på den svenska pensionen i sina gamla hemländer. Misstänker att det känns naturligt att fly til värmen på ålderns höst.
     
  16. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Tack för länken, carl!
    Jag har bara skummat texten men den handlar tydligen om hur situationen är för svenska pensionärer i Spanien (och konkluderar med att SINK-skatten utgör ett hinder för EUs fria rörlighet) och diskuterar inte alls spanska pensionärers situation i Sverige.

    Det kanske inte finns någon? :eyes:
     
  17. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Inte visste jag att man erbjöds medbogarskap. Varför skulle italienare och spanjorer som på ålderns höst återvänder till sina hemländer byta medborgarskap? Att de slipper betala SINK beror på skatteavtalen. Jag tror att önskan att återvända har fler orsaker än bara värmen.

    En parentes: Jag hade i början av 80-talet nära kontakt med svenska ålderdomshemmet i London. Där träffade jag många svenska änkor som hade varit gifta med engelsmän och inte talat svenska på över 50 år och många hade glömt bort språket. Helt plötsligt började de gå tillbaka till att prata svenska. Ibland undrar jag om jag kommer att sitta på ett hem här i utlandet och enbart tala svenska även om jag nu talar landets språk ganska bra.
     
  18. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Jag hade inte uppmärksammat att det gällde spanska pensionärers skattesituation i Sverige. Jag vet att Spanien har ett kontor i Köpenhamn för frågor om spanjorers rättigheter och skyldigheter i andra EU-länder. Kanske spanska ambassaden i Stockholm har någon hänvisning till det.
     
  19. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    carl, du missuppfattade mig. Det var under tiden italienarna och spanjorenea jobbade i Sverige som arbetsgivare och andra tryckte på att för att de skulle skaffa svensk medborgarskap. En vän som jag känner gick inte i fällan. Tack vare det kunde han sälja det företag han skapat i Sverige utan att allt skattades bort när han återvände till Italien.
     
  20. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Jag kanske missförstår dig därför frågar jag: Menar du Sverige eller Spanien?

    Är det inte så att svensk pension, som man dragit SINK i Sverige, är skattepliktig i Spanien? Är det inte så att Sverige återbetalar till pensionären den skatt som betalats i Spanien?

    Är det inte så att uoras upplysning ska tolkas som att om Spanien dragit skatt på spansk pension och denna beskattas i Sverige (på motsvarande sätt som svensk pension beskattas i Spanien) så återbetalar Spanien inte den svenska skatteinbetalningen.

    Brasklapp. Har inte läst igenom avtalet utan grundar mina tankar på inläggen
     
  21. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag tolkar också avtalet på samma sätt som dig, carl.

    Sedan är det väl beroende på vilket perspektiv man har, som stat eller som privatperson. För staten Spanien (som vill ha in skattepengar) gick det bra i förhandlingarna. För den spanska pensionären i Sverige som troligen helst inte vill betala dubbel skatt blev det mindre bra.

    Det gnälls så mycket över SINK både här och på andra forum men det kanske inte är så dumt ändå?
     
  22. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    En tanke som dyker upp i huvudet (på en gammal gubbe). Hur hög är den allmänna pensionen i Spanien? Andra pensioner betalar man väl ingen skatt på i Spanien om man är fast bosatt i ett annat land (samma som i Sverige).
     
  23. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag vet inte - men det kan förstås vara så att i praktiken betalar inte vanliga spanska pensionärer skatt i Spanien om de bor i Sverige. Det vore intressant att få veta hur det ligger till - men jag känner inte till någon spansk pensionär som bor i Sverige tyvärr.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...