Saknat bygglov problem vid försäljning?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av DavidHW, 26 november 2015.

  1. DavidHW

    DavidHW Ny medlem

    Blev medlem:
    22 november 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi är nu spekulanter på en lägenhet i en äldre fastighet, tror att den är från 60-talet. Lägenheten ligger längst upp i huset och där det en gång har varit en uteplats, har de tidigare ägarna byggt in ett rum, ett kök.

    Mäklaren säger att det är mycket svårt att få fram dokument men utgår själv från att det saknas bygglov. Å andra sidan hävdar han att det är vanligt och eftersom det inte är byggt med sten eller tegel, utan trä, så bör det inte betraktas som permanent.

    Vi oroar oss inte så mycket för att det ska ställa till problem för oss när vi bor där (om vi nu köper). Eller kan det? Ohc kan det bli problem vid en framtida försäljning? Tror ni att exempelvis en svensk mäklare skulle dra sig för att ta sig an ett sådant objekt?

    Har försökt hitta råd i andra trådar men hittar inget om just detta.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Vi köpte tidigare i år ett radhus där tidigare ägaren byggt en pergola med trästomme och halmtak typ. (På en uteplats)
    Denna byggnad slog vårt juridiska ombud (Abaco) ner på, så antingen fick vi försöka legalisera (söka bygglov) den eller riva den.

    Vi hade tänkt riva den hur som helst så det var inget problem. Men bara fö att den är i trä innebar i vårt fall inte att den var fri från bygglov.

    Jag skulle rekommendera dig att anlita en jurist som hjälper dig, vi gav ca 11000 sek tror jag det var, då var det allt från att skaffa NIE, bankkonto etc till att få köpet klart. Juristen kolla även över så att allt var som det skulle med fastigheten vi köpte vad gäller skulder, svartbygge etc etc.

    Vad gäller din fråga om det blir ett problem för er eller om det blir svårare att sälja så tror jag inte att det spelar någon roll. Skulle de som i framtiden köper av er krångla så kan ni ju antingen pruta en slant, riva det då eller välja att sälja till någon annan.
     
    Last edited: 26 november 2015
  4. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Spontant så verkar det vara ett svartbygge, inte alls ovanligt i Spanien. Men rekommenderar inte en utlänning som inte känner till varianterna på vad som är legalt, illegalt och inte minst "alegal".

    Kolla om det överhuvudtaget taget finns escritura,om inte så tycker jag att du skall kolla andra projekt. Visst det kanske går att legalisera och få det registrerat, men inget jag rekommenderar någon som inte känner till hur det går till.
     
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Om du vill vara säker pà att det ïnte ärett svartbygge borde det stà i lagfart, finns det inte där sà, även om de hade bygglov etc. sà fàr du nu börja med att skriva in det. Dà är det mäojlit att ett nytt bygglov ska ut etc etc.
    Skulle iofs ocksà tippa pà ett svartbygge, Du kommer inte kunna fà böter eller riva det om du kan bevisa att det är byggt pà 60-talet. Men det innebär inte att det är lagligt.
    Rent praktiskt borde inte detta innebära nágot för dig, eftersom det bara är ett extra rum, och jag antar att du har el och vatten kontrakt, till den dagen det kommer nàgon lagändring....
     

Dela sidan

Laddar...