söker andra trädgårdsintresserade

Diskussion i 'Nerja' startad av Martin Edvardsson, 22 oktober 2013.

  1. Martin Edvardsson

    Martin Edvardsson Ny medlem

    Blev medlem:
    22 oktober 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Är det någon mer som har trädgård och som vill utbyta erfarenheter och tips på växter? Jag har en trädgård där jag vill ha mest växter från regionen, alltså Iberiska halvön och egentligen utvidgat till medelhavsområdet i stort. Visst slinker det men en och annan agapantus och till och med någon washingtonia, men jag försöker hålla mig till arter som cistus, pistacia lentiscus plus självklarheter som lavendel, salvia och pinje.
    Letar ständigt efter växter som är "native" och som tål torka och har lång blomperiod... Har du tips hör av dig,
    M
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Pasiflora (Passionsblomma??) är en klätterväxt som tàl direkt solljus. Fàr den vatten växer den sà att det knakar. Den skitar dock ner en del.
    Bougainvilla är ocksà tàlig, men skitar ocksà ner.
    Jasmin är en annan som har làng blomperiod.
     
  4. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    växter

    Jag har ingen trädgård men såg en gång i södra Spanien en hel lång mur täckt av en växt som på svenska heter "pussmun". Blommade som bara den...
     

    Bifogade filer:

  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Martin!
    Ja tycker ju att Nerium Oleander är så vackra.
    Både som häck och buskar. Alla möjliga färger.
    Vanligt här i Spansklandet.
    Läs inte om giftigheten :)
    Man ska naturligtvis vara försiktig :) Jag har aldrig fått problem
    med dom. Barn ska så klart inte äta på dom :eek:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Oleander

    Chao P :sol:
     

Dela sidan

Laddar...