Ryanair stänger över tvåhundra rutter.

Diskussion i 'Flyg' startad av rinconada, 15 maj 2014.

  1. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Ja det har nu blivit så stora, att även de stora flygplatserna är lockade av tanken att få dem till sig!

    Så var det INTE från början, delvis beroende på "svågerpolitik" men även beroende på att RA vågade och kunde ställa egna krav.

    En fantastisk resa som RA har gjort och har pressat flygpriserna för oss resenärer!
    Nu VET jag att RA för många är ett hatobjekt, men ändå:)
     
  4. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Vår närmsta flygplats men Alicante som resmål är Växjö, den rutten finns än så länge kvar. RA etablerade sig i Jönköping förra året med Bacelona som resmål. Men denna försvann efter en säsong trots att intresset var stort.

    Det sas ju förra året att de inte fått planen de beställt och att det var därför de slutade på många mindre flygplatser.
     
  5. Jon78

    Jon78 Ny medlem

    Blev medlem:
    27 april 2014
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    2
    För mig får de gärna lägga ner hela verksamheten. Blev nekad ombordstigning en gång på grund av att jag saknade 30 euro för bagagekostnaden och mina bankkort var spärrade, och istället för att låta mig slänga extrabagaget fick jag betala 12 euro tillbaka till Paris och spendera en natt som hemlös. angryy
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Det är ju sådana risker man får ta när man väljer att flyga med dem.:D
     
  8. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Om jag har bokat flygbiljett och vid incheckningen har övervikt, alla väger väl sitt bagage innan och vet vilken vikt man har betalt för vid bokningen, så ser jag väl ändå till att ha möjlighet att betala. Och vem ger sig ut på resa utan kontanter eller fungerande konto/kreditkort? Synnerligen amatörmässigt enligt min mening.
    "...fick jag betala 12 euro tillbaka till Paris och spendera en natt som hemlös :confused:.
    rocio
     
  9. Jon78

    Jon78 Ny medlem

    Blev medlem:
    27 april 2014
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    2
    Orkade du inte läsa eller saknar du fantasi? Jag hade två bankkort och jag blev av med båda i Paris. Oavsett om det var klantigt eller inte att "inte ha tre bankkort" så bröt Ryanair mot EU konventionen genom att neka mig ersättning. Totalt förlorade jag minst 10,000 SEK genom att göra dumheten att boka med Ryanair.
     
  10. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Jag är nog inte känd för att sakna fantasi, och trots att jag "orkat" läsa ditt inlägg flera gånger kan jag inte se att du någonstans skriver att du blev av med dina bankkort i Paris. Och jag har aldrig uttryckt att det klantigt att inte ha tre bankkort. Huruvida Ryanair bröt mot EU-konv. genom att "neka dig ersättning" för att du inte hade 30€ till bagagekostn. har jag ingen aning om.
    Något mer har jag för min del inte att säga om detta.
    Lycka till på dina resor i fortsättningen!
    rocio
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Ran22

    Ran22 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    4
    Det är tyvärr vanligt att man beskyller personer i olika serviceyrken för sina egna misstag och/eller missförstånd.
    Reste med Ryanair för första gången ett par månader sedan och var glatt överraskad. Allt funkade smidigt och personalen var trevliga. Inget att klaga på plus att priset t or var under hundringen.
     
  13. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Bara ett exempel.
    Om jag har en jacka i handbagaget som gör att den putar ut och blir "för stor". Skall jag tillåtas ta på mig jackan och gå ombord eller skall jag tvingas betala avgift och i det fallet jag inte har fungerande kort eller pengar (Kan hända den bästa) ej tillåtas åka med?
    (Jag fattar att det var något liknande som hände men han var tom villig att slänga extrabagaget!
    Jag tycker i så fall inte det är ett vettigt agerande av RYAN.
     
  14. Ran22

    Ran22 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag skulle tagit på mig jackan redan innan. Tar man reda på vad som gäller blir det inga svårigheter. :)
     
  15. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Jo Jo Jo. Kallt när jag åkte ner varmt när jag åkte hem. "Gillar du att svettas och förnedras - flyg med Ryan"

    Listan över där sunt förnuft får ge vika för lockpriser kan göras hur lång som helst.

    Religioner och Ryan Air har många fundamentalistiska anhängare och även antagonister och de är en evig orsak till meningsskiljaktigheter och diskussioner. Om det inte framgått tydligt tillhör jag inte de förstnämnda :)
     
  16. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Hej

    Har åkt med Ryan många gånger och aldrig haft några stora problem, varken med bagage eller annat. De har visserligen ändrat avgångstid 2 ggr men det gör ju andra bolag också.

    En liten skitsak kan jag reta mig på, det är att jag alltid har ett litet handbagage (shoppingväska) med mig. Den vill de inte att jag har på hyllan utan den ska stå på golvet. Detta medför att jag har sämre utrymme för fötterna än de som har kabinväska med sig. "Straffet" för att man betalar för en incheckad väska:)

    Lotta
     
    Uffetrader gillar detta.
  17. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Jag är så glad över att jag har möjlighet att välja vilket bolag jag åker med och det varierar mycket. Man får oftast vad man betalar för. Och man vet om det. Men trist att Ryan lägger ner en del linjer är det.
     
  18. Jon78

    Jon78 Ny medlem

    Blev medlem:
    27 april 2014
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    2
    "OK". För att förtydliga: mina bankkort blev spärrade när jag befann mig i Paris. Jag hade inte råd att betala 300 kr för bagaget och ISTÄLLET för att ex. låta mig betala i Sverige, eller låta mig slänga diverse prylar ur bagaget så VÄGRADES JAG BORDA PLANET och erbjöds KÖPA EN NY BILJETT DAGEN EFTER (!) FÖR FULLT PRIS (!!).

    Enligt EU konventionen har ALLA FLYGBOLAG SOM OPERERAR I EU SKYLDIGHET ATT BETALA ERSÄTTNING FÖR ALLA SOM BLIR NEKADE OMBORDSTIGNING OAVSETT ANLEDNING. Detta försöker Ryanair att smussla undan med som med så mycket annat av deras dumheter. Efter den här incidenten har det framgått att det inte är något "fackmannamässigt bolag" då de lagar planen med tejp, vill slänga ut saker som stolar, säkerhetsbälten och flytvästar så de kan få in några extra flaskor sprit som de kan kränga i sann irländsk anda.
     
  19. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Alla bolag som har tillstånd att starta och landa på svenska flygplatser är godkända av svenska myndigheter och det finns bestämda regler för detta. Och dessa är inte upp till respektive flygbolafg att bestämma. Men var och en som reser kan bestämma valet av flygbolag.
    Trist att du hade sådan otur med Ryan, men man vet ju inte hur ett annat bolag hade agerat i liknande situation. (Jag vet att även Norwegian är noga med bagaget liksom SAS.)
    Och om Ryan inte vore "fackmannamässigt" skulle de inte få start och landningstillstånd vare sig i Sverige eller övriga Europa. Att sedan komforten inte är den bästa är ju inte samma sak, men säkerheten falerar inte. Och valet av bolag är ju fritt!
     
  20. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    SAS, Air Berlin, Finnair, Lufthansa som jag har erfarenhet det senaste året av är oftast för generösa när det gäller bagage i kabinen. Om någon kommer med jätteryggsäcken brukar du få en lapp så tar de den i bagageutrymmet. Inget tjafs.

    Och att bli avvisad för att du har ett för stort handbagage där du dessutom erbjuder dig att slänga prylar för att få ner storlek/vikt.
    Horribelt!! Vem kan säga att det är försvarbart?

    Jon78 har mina fulla sympatier och vi lär inte träffas på Ryan i alla fall :)
     
  21. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Konsument Europa:
    Flygbolaget kan även ha rätt att avvisa dig av andra anledningar. KONTROLLERA DÄRFÖR VAD SOM GÄLLER ENLIGT FLYGBOLAGETS VILLKOR.

    Ryanair:
    Allmänna Regler & Resevillkor:
    Art.7- Nekad transport. 7.1.2.6
    rocio
     
  22. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har samma erfarenhet som Noman, med tillägget BA, Sabena (finns inte längre), Brussel Air, Swiss Air osv... Jag har aldrig behövt ens betala för övervikt, än mindre nekats en plats i flyget.

    En gång när jag skulle flyga hem från Girona (RyanAir) råkade en passagerare framför mig lite illa ut. Han skulle betala för övervikt i incheckad bagage. Saken var bara den att jag såg, att vågen var inställd på 3 kg, redan när den var tom... Vet inte hur vanligt det är/var. Har inte sett varken före eller senare.
     
  23. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Vad blev det för reaktion hos personalen när du gjorde dem uppmärksamma på detta? Själv har jag aldrig hört talas om någon medveten manipulation med vågar annat än den som förekom i Saluhallen i Torrevieja förr. Den såg jag flera gånger och sparade många pesetas när jag påtalade det. Det uppskattades INTE av försäljarna ��.
    rocio
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...