Play kanaler

Diskussion i 'TV, Bredband, Telefoni' startad av matte61, 22 mars 2014.

  1. matte61

    matte61 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2012
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    1
    Hola, jag sitter i vår lägenhet och har precis kollat på ett program på femman "play" och det funkade bra.. På paddan! SVT och fyran "play" funkar inte? Tidigare i vintras satt jag nere i stan och kollade på " på spåret" på SVT play..på paddan! Hur kunde det funka på cafe nere i stan o inte här i lägenheten? Vet detta med tunnlar, men skulle caféet ha en sådan? Har wifi äntligen i lägenheten genom Movistar/telefonica
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Det låter ganska märkligt att det skulle funka med program som är låsta till att bara ses i Sverige från ett Café på stan... De kan ju inte ge dig en VPN-tunnel, den måste du ansluta själv från din padda. (Om de inte har en mycket avancerad router.)
    Möjligen om de skulle ha någon "SmartDNS" -lösning konfigurerad i sitt nät, men det verkar också lite långsökt. Var det ett "Svenskt" Café..?
    Annars måste de ha någon skum IP som de Svenska playkanalerna tolkar som "Svensk", av ngn anledning...

    Men SVT Play borde funka i lägenheten också, för de program som kan ses i hela världen. (Men inte dem som är låsta till bara Sverige, utan att ha VPN med Svensk IP, eller en "SmartDNS"-lösning.)
     
    Last edited: 22 mars 2014
  4. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej Matte.

    Om du inte har VPN-tunnel eller SmartDNS (t.ex från SeSvenskTV), kan du bara se de program som inte är regionsbundna. Vissa program har en symbol framför bilden att det inte går att titta. Vad gäller fyran är många program öppna om man har TV4PlayPremium. Betalkanal!

    De program du såg på stan kanske var regionsfria program eller också Körde de med VPN-tunnel, eller troligare IPTV-box.

    Göran

    Pooh hann före! Dessutom en detalj till som jag kom på. "På Spåret" är en egen produkt från SVT och inte regionsbundet.
     
    Last edited: 22 mars 2014
  5. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Om du skaffa en tunnel kan du se betydligt fler program hemma från svt och tv4 som annars är låsta till att enbart ses i Sverige. Kostar inget, men det finns ju andra alternativ förstås men de flesta kostar pengar. För oss räcker det bra med en tunnel.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej DiBo!
    Vilken VPN-tunnel använder ni? Jag har provat flera gratisvarianter, men har inte fått det att fungera :(. Jag är totalt inkompetent när det gäller datorer. Jag använder nu en proxyserver genom ett företag i Halmstad, minns inte namnet, som kostar 24€/mån. Det fungerar utmärkt :), men det kan vara bra att veta vilken ni använder, om det är någon annan som vill prova.
    rocio
     
  8. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag har tidigare använt Anonine, men det har krånglat ibland. Alltså måste man starta om flera gånger för att få en server (IP) som TV4 och SVT tycker är svenska. Använder nu SeSVenskTV där jag för 4,99 Euro per månad får både VPN-tunnel och SmartDNS att välja på.

    För engelska program (ITV och BBC) använder jag gratisappen MediaHint från Google. Den är klockren.

    Göran
     
  9. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej igen!
    Du har svarat tidigare på mina (och andras) "dumma" frågor, och det tackar jag för, men kan du förklara den praktiska skillnaden mellan VPN-server och Smart DNS? När, och varför, växlar du mellan dom :confused:?
    rocio
     
  10. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag ska försöka så gott det går. Jag har inte full koll! VPN-tunnel gör att du använder IP-nummer (t.ex. svenska) för att lura avsändaren (t.ex. SVT) att du är i Sverige. Det fungerar normalt bra, men tar givetvis lite av din bandbredd. Om du har dålig fart på ditt internet tar den mer av bandbredden, och då blir det väldigt lite kvar till det du vill se. Det buffrar alltså, eller går ner i upplösning så man knappt ser vad det är.

    När du använder VPN-tunnel så går hela din signal genom en server som döljer din riktiga IP. Vid SmartDNS går bara, vad ska man kalla det, en styrsignal genom den servern, medan programmet når dig direkt från avsändaren.

    Eftersom båda varianterna ingår i abonnemanget har jag bägge installerade och testar fortfarande vilket´system som passar mig bäst.

    Egentligen skulle vi be Pooh förklara lite bättre, och detta utan att någon anklagar honom för att göra egenreklam.

    Göran (det finns inga dumma frågor!)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. bajenlandet

    bajenlandet Ny medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2014
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag använder Anonine.com funkar jättebra och är enligt mig helt klart bäst när man laddar ner så mycket filmer :)
     
  13. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Tack Göran!
    Nej, jag tycker inte heller att det finns några dumma frågor egentligen. Iaf inte när andra ställer dom, bara när jag själv gör det. Fast bara ibland. Jag har alltid varit nyfiken av mig, och gärna velat ta reda på saker som jag inte kan. Tänk så bra det är med Google också thumb.

    "Stjäl" inte Smart DNS bandbredd alltså? Är det i så fall bättre med det än VPN-tunnel? Vi som är i Spanien är ju ofta inte bortskämda med världens snabbaste uppkoppling. Själv har jag c:a 3,5mb och det räcker att streama filmer o.s.v. Fast det är nog med ett nödrop.

    Det känns som att dessa frågor om Internetuppkoppling alltid är "på tapeten" och aktuella, därför är jag/vi tacksamma för alla tips och all information vi kan få ;;;). Många av oss är nog mer eller mindre noviser på detta område som växer så det knakar, och alla nyheter och finesser som uppdateras dagligen, gör att det lärde oss igår är omodernt idag :(.

    rocio
     
  14. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Nedanstående är generellt för alla liknande tjänster, och gäller inte specifikt för vår tjänst. (Fast såvitt jag vet finns ingen annan som erbjuder Svensk "SmartDNS" alls, eller VPN speciellt inriktat på bandbredd i stället för bara anonymitet.)

    Göran förklarade det ganska bra, men jag ska försöka reda ut begreppen.
    Med VPN ansluter man med en krypterad "tunnel" till en server i det land man vill ge intryck av att vara i - i det här fallet Sverige - och då går all din nätverkstafik via den tunneln. I princip flyttar man sin internetanslutning till Sverige, som om man hade en lång nätverkskabel dit.
    VPN ansluter man normalt bara just när man behöver det.
    Efterson det är en krypterad "tunnel" så tar detta en del av den tillgångliga bandbredden - generellt runt 10%, men om man har en instabil anslutning eller om det är problem med "paketförluster" (data som försvinner på vägen, och måste skickas igen) någonstans mellan ens dator och Sverige, så kräver tunneln mer av bandbredden för att kunna upprätthållas... i värsta fall blir det knappt någon bandbredd alls kvar att skicka data.
    Normalt är detta inget problem, men kan förekomma.

    "SmartDNS" är ett system som använder DNS (översättning av domännamn till IP) för att styra vilken datatrafik som ska skickas via en proxy i Sverige.
    I det systemet så ändrar man sin normala internetanslutning till att använda de specifika "SmartDNS"-servrarna i stället för (som datorn normalt automatiskt gör) använda sin internetleverantörs DNS-servrar.
    När man surfar som vanligt är det ingen skillnad alls, "SmartDNS" skickar samma svar som din internetleverantör skulle göra, men om man går till någon av de Play-tjänster som ingår i systemet, så skickas utvald data via proxyservrar i Sverige, så det för Play-tjänsten ser ut som om du är där.
    Saken är den att när man går till en normal Play-tjänst, så kommunicerar man inte bara med just den webbsidan, utan sidan i sig hämtar data från ett antal olika platser, och själva videoströmmen kommer från en server, medan annan data kommer från andra servrar. Bara just de servrar som behöver se att du är i Sverige får denna data, medan t.ex. själva videoströmmen oftast inte behöver detta, utan kan skickas direkt, utan att gå via en proxy.
    Eftersom man inte använder en krypterad tunnel och själva videoströmmen ofta inte ens behöver gå via en proxy så blir prestandan bättre, speciellt för instabila anslutningar.
    SmartDNS är "alltid på" till skillnad mot VPN som man ansluter när man behöver det, men varje gång man får en ny IP-adress från sin internetleverantör så måste man registrera denna i SmartDNS-systemet.

    Nackdelarna med "SmartDNS" är att det inte fungerar med alla internetleverantörer - med en del förlorar man funktionalitet om man byter till någon annan DNS än deras egen, andra använder själva proxyservrar för http-trafiken, vilket gör att man inte kan uppdatera sin IP i systemet, eftersom man har olika IP för sin DNS-trafik och det som webbläsaren visar. (Eftersom webbläsaren bara visar leverantörens proxy-adress, inte den adress datorn har.)
    En annan nackdel är att om man någon gång missar att uppdatera systemet med sin aktuella IP-adress, så kan det cachas felaktig DNS-data i ens dator och/eller router, så det inte fungerar ändå. Då kan man behäva gå igenom en procedur för att rensa cacherna.
    Slutligen fungerar "SmartDNS" bara för just de webbsiter och play-tjänster som systemet är konfigurerat för, och sker det förändringar i dessa kan det sluta fungera tills ändringarna uppdaterats i systemet. (T.ex kommer en Play-tjänst att byta teknisk plattform i mitten av April. Då kommer den förmodligen inte fungera under ett par dagar, tills vi klurat ut hur den nya plattförmen fungerar.)

    Hoppas det blev begripligt... :confused:

    TILLÄGG: Glömde nämna att "SmartDNS" även går att använda i system som inte har inbyggt stöd för VPN, som t.ex "Smart-TV". Dock har inte många sådana för närvarande appar för att se de vanligaste Svenska kanalerna, så det beror på vad man vill se om det är meningsfullt.
     
    Last edited: 23 mars 2014
  15. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Pooh!
    Stort tack för din lektion i ämnet VPN och DNS för "icke insatta i datordjungeln"! I kväll när det är tyst och mörkt ska jag läsa allt igen (och förmodligen igen..). För egen del undrar jag om det vore möjligt att använda mig av er tjänst. Jag har Telitec som telefon (fast lina)-och internetleverantör (ADSL). Hastigheten är c:a 3,5mb. Med den proxyserver som jag använder går hastigheten ner till c:a 2,5mb men jag kan streama filmer.
    Blir det någon praktisk skillnad om man använder en laptop eller en Ipad?
    Och, VIKTIGT, är det jätteenkelt att koppla in er tjänst, och är det enkelt att komma i kontakt med er om man har frågor?

    Tack på förhand för svar på dessa funderingar!

    rocio
     
  16. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Hej!

    3,5 Mbit är gränsfall för VPN (vi brukar säga att man bör ha minst 3 Mbit - från Sverige, inte bara lokalt - för att VPN ska fungera bra), men ännu viktigare är att det är stabilt*. Med "SmartDNS" borde det fungera utan större problem.

    Vad som är "jätteenkelt" är väl kanske olika för alla, men vi har försökt göra detaljerade och enkla steg-för-steg instruktioner för konfigurationen. Då de flesta av våra kunder är vanliga människor - i majoriteten av fallen pensionärer utan större datorvana - så har vi försökt anpassa oss efter detta. De flesta klarar det utan problem, men kör man fast finns alltid hjälp att få, via vår kundtjänst, som svarar på frågor mellan 10 och 22 alla dagar, oftast inom en timme. (Oftast ännu kortare.)
    Vi kan även gå in med fjärrkontroll och konfigurera din dator, om detta skulle behövas.
    (Kundtjänst finns tillgängligt via ett speciellt onlinesystem på webbsidan.)

    Det är ingen specifik skillnad mellan att använda Laptop eller iPad för hur systemen fungerar. Dock bör du generellt tänka på om du använder WiFi i hemmet att du kan förlora bandbredd där också, om det t.ex är en vägg mellan routern och platsen du sitter på, eller även om någon granne använder WiFi på samma eller närliggande kanal.

    -- Pooh


    * Man kan kolla stabliteten via http://pingtest.net. För att använda VPN bör "Jitter" defintitivt vara under 10ms, och helst inte mer än 2-3.
    Pingtest.net använder Java för att fungera, och man kan få en fråga i sin webbläsare om man accepterar att Java körs innan testen kan göra.
     
  17. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag har aldrig provat Anonine i Sverige, men däremot under en längre tid i Spanien. Kort sagt skulle jag kunna säga att det fungerar bra när det fungerar.

    Jag fick ofta (och många andra enligt deras supportsida) upp texten "Detta innehåll kan inte visas i din region........mm." Då får man starta om allt ett antal gånger så går det till slut. Det jobbiga i det läget är att det kunde fungera utan återstart på t.ex. TV4 men inte på SVT. Nästa dag kunde det vara tvärtom.

    Det har inte hänt någon gång sedan jag bytte leverantör! Jag vet inte vilket av alternativen som fungerar bäst för mig. Alltså VPN eller SmartDNS, så jag klyddar ibland med båda.

    Ska väl sägas att ViaPlay över huvud taget klart har problem. Enligt deras supportsida har t.o.m. kunder med fiberuppkoppling problem. Vi ska inte prata om OS som var hopplösta att titta på, eller ens starta ViaPlay.

    Göran
     
  18. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Du hade rätt Pooh, det var mycket enkelt att konfigurera thumb. Tack för hjälpen! Nu provar jag en månad till att börja med för att se om det fungerar bra i mitt fall. Hastigheten gick inte ner med DNS. Toppen!
    rocio
     
  19. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Det var snabba ryck; Kul att höra!
    Om du stöter på problem så tveka inte att kontakta kundtjänst.
    Vissa dagar är det jag som tar de ärenden som kommer, andra är det någon av de andra 3 killarna som sköter det.
     
  20. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Ni som vill ha en genväg till vad man kan hitta bland svenska playkanaler (givetvis gratis). http://webb-tv.nu/

    Göran
     

Dela sidan

Laddar...