Plantera citronträd mm och trädgårdsskötsel

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Gnap, 7 januari 2013.

  1. Gnap

    Gnap Ny medlem

    Blev medlem:
    10 april 2012
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Snart dags att flytta in... tråkig tom tomt bara som måste få lite gröna träd mm.
    Skulle gärna vilja ha citron-apelsin-clementinträd mm .
    Eftersom vi bara kommer åka ner ungefär varannan månad i början undrar jag om det är någon som kan tipsa om trädgårdscenter eller liknande som kan plantera och ev sköta trädgården, åtminstone när den är nyplanterad gärna tips också på hur man gör med tex droppvattning. Förslag på torktåliga växter tas också tacksamt emot. MVH
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Citrus trÄd tàl torka väldigt bra. De kan klara sig pà bara regnvatten, fast om du inte vattnar, sà blir frukten liten, besk och fàtalig.

    De flesta gardencentra borde ha träd samt olika system för bevattning. Jag har droppbevatning med en timer, sà den öppnas varje dag i 2 tim. funkar bra till mina träd. Kostade mig mindre än 100€ för 6-7 àr sedan

    För andra växter som tàl direkt sol har du passionblomma. Fàr den dessutom vatten växer den sà att de knakar.
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Gnap!

    Den här rätt stora trädgårdsaffären har säkert både det ena
    och det andra...Träd och buskväxter. Säkert nån typ av
    bevattning också. Fråga dom annars om dom har nån typ av
    vattningstjänst eller tipsa om...
    http://spanienforum.se/torrevieja/5248-jardineria-handelstraedgard.html

    En blomma som "inte går" att ta död på är penningblomman/trädet.
    Ganska dekorativ, väldigt grön. Kanske den heter Crassula Ovata? En del säger Paradisträd också.
    Trivs den så blommar den också nu här nere.
    Det här var i sept. Den är redan dubbelt så stor. Blir som träd till slut.
    När syrran köpte sin bungalow fanns det en ute i ett hörn. Skrumpna blad.
    Inte fått vatten på månader el mer annat än lite regn. Nu är den hur
    stor som helst och t.o.m blommar. Man kan bryta av grenar och sätt i jorden så blir det nya.
    Klicka på bilden så blir den lite större.

    IMG_3212.jpg

    Ciao P :sol:
     
    Last edited: 7 januari 2013
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Alla växter med tjocka blad, kaktusar, agave osv klara sig bra i sol och torka. Titta lite runt där du bor. Vad finns det planterat hos grannen, parken osv. Ibland kan man hitta sticklingar/mindre plantor vid vägar som man kan gräva upp och plantera hemma.
    Även Olivträd är härdiga och bougaivillea (=den lila som klättrar).
     
    Last edited: 8 januari 2013
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20

    En av de största trädgårdscentra i Torreviejaområdet heter Christians Gardencenter
    - där hittar ni allt inom branchen och dom levererar och planterar - vill du ha "fullvuxna" träd så kommer dom med kranbil.
    Ett fullstort citron eller apelsinträd med typ 15-20 cm grov stam kostar 130 - 180 EUR + 20-30-40 Euro extra för transport och plantringsarbete
    Där finns bland annat en tyska som pratar bra engelska om man har lättare för det i stället för spanska ..
    Att hitta dit är enkelt, nästan vid "Citronmarknaden" - från N 332, avfart vid rondell mellan Torrevieja och Guardamar - skyltat mot Los Montesinos
    Efter ca 500 meter finns dom på höger sida ett par hundra meter från vägen, där finns också skyltar
     
  8. steget98

    steget98 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej,

    Nu kanske du redan har inhandlat det du söker, men i annat fall kan jag tipsa om Villamartin Garden Center som har 20% på hela sortimentet fram till den 28/2
     
  9. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Dom ska vara väldigt bra. Där handlar alltid min "planteringsgalna" väninna bl.a. Hon tyckte en gång att jag skulle plantera dill, persilja och lite annat i en lång låda som jag skulle ha på takterassen. Jag pillade ner alla frön efter bästa förmåga men det blev alldeles vildvuxet. Då sade hon att jag skulle gallra, och när jag hade lagt ner hela min själ på detta, så råkade jag sparka omkull hela lådan så all jord och "växtlighet" for VIDA omkring. Där slutade mina ambitioner som trädgårdsmästare ;:(
    rocio
     
  10. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Har funderat på samma sak och kommit fram till att bäst är att se efter vad de lokala ortsborna har i sina trädgårdar. Mna skall nog tänka på att satsa på växter som gör djupa rötter så att de klarar sig själva så långt det går.
    Paradis trädet är ett säkert kort. Enda sättet att ta ihjäl den är med för mycket vatten. Den säger tom när den vill ha vatten genom att krulla sina blad. Men det finns hur många växter som helst som man har här i Sverige som krukväxter, men som blir nästan som träd där i värmen.
    PS. Jag tycker själv att trädgård är en så delikat och personligt angelegenhet att den måste man sköta själv.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. åsa51

    åsa51 Medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    4
    HOLA Rosmarin, pepparmynta citronmeliss timjan samt marktäckaren som växer överallt på stränder och i parker blommar från tidig vår och hela sommaren med färgstarka blommor , tog ett litet skott i våras , nu är det en vacker matta aloe vera har vi tagit också tagit i en slänt stormtrivs på takterassen:):)
     
  13. Mulle

    Mulle Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2013
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    10
    Hej ! Det finns någon sorts plommon som heter Nispero tror jag de är jättegoda Tänk noga igenom om du vill plantera en palm de tar kvickt överhand och man får inte ta bort dom de är skyddade i Spanien
     
  14. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Mulle!
    Jo man får ta bort dom men man ska anmäla det till
    kommunen att man vill :) Har det sagts mig.

    Ciao P :sol:
     
  15. åsa51

    åsa51 Medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    4
    Hola får man ta upp små skott av plantor som självsått sig i tex ett dike?
     

Dela sidan

Laddar...