Oviss framtid för pensionerna

Diskussion i 'Artiklar och Nyheter' startad av Uffetrader, 3 mars 2014.

Tags:
  1. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Läs mer här..

    Kommer vi att se samma utveckling med Svenska pensioner?;;;;)

    Risken finns, då dagens Svenska pensionssystem inte håller i framtiden.
    Det vet våra styrande om så klart, så just av den anledningen, driver regeringen frågor som:

    - Lägre soc. kostnader för pensionärer. Blir billigare att anställa en pensionär helt enkelt.

    - Jobbskatteavdrag : inga avdrag på pensionsinkomster, bara på löneinkomster.

    - Mer "frihet" att ta ut våra pensioner senare! (Vem vill det?)

    - Man har redan naggat i kanten på tjänstepensionerna om att det
    inte bör vara möjligt"
    att ta ut dem redan vid en ålder av 55! Varför det då? Jo,det går ju stick i stäv med den politiska viljan, att hålla så många pensionärer i förvärvsarbete, som möjligt.;:( Tar man bort den ekonomiska möjligheten att gå i pension tidigt, så "tvingar" man oss att arbeta längre, as simple as that!

    Det är ju så mycket lättare att "tvinga" pensionärerna att arbeta mer och längre, helst så länge att de aldrig kommer att ta ut sina pensioner, än att lösa det egentliga problemet!
    Dvs att tillse att alla ungdomar & invandrare har arbete!

    Det räcker inte med att tillsätta en utredning för att lösa det problemet.

    Snacka om att göra det lätt för sig!));)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Samtidigt hamnar alltfler i skuldfällan,folk lånar ju som besatta till bostäder mm.
    Man har inga ambitioner att nedbringa skulden till pensionen ,då många väljer amortteringsfria lån.

    Det kommer således svida hårt för kommande pensionärer om 10-20 år då
    den allmänna pensionen kommer fortsatt bli mkt låg,har man sedan miljonskulder och räntorna stiger så blir det mkt tufft. :confused: Eller så får man jobba sig ner i graven
    '
    För att erhålla en oförändrad levandsstandard som pensionär krävs en
    stor avsättning privat sparande,staten tar inte hand om ;;;;)

    Inlägget kan låta pessimistiskt, men det är den krassa verkligheten
     
    Uffetrader gillar detta.
  4. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Jag räknar inte överhuvudtaget med någon pension, varken från Sverige eller Spanien.
    Fickpengar, möjligen, men inget man kan leva på...
    Jag hoppas kunna sluta jobba vid 65 - dvs om ca 15 år - men tills dess är det bara eget sparande som gäller. Och betala av alla lån, men det hoppas jag ha gjort om 4-5 år.
    Men jag är inte speciellt optimistisk vad gäller ekonomin som pensionär.
     
    Uffetrader gillar detta.
  5. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Jo så är det! Sverige är väl snart det enda landet i Världen, som uppfyller alla krav på en bostadsbubbla, men vår har inte brustit ännu. Det kommer, frågan är bara när, och hur stort fallet blir.

    Men även här är det själviska politiker som ställer till det!;:(

    Om man idag betalar 3% ränta på sitt bostadslån, och 30% av det är avdragsgillt i kapital, så lönar det sig inte att amortera ner skulden, då det finns många placeringar som slår 2-3% årlig avkastning! Plus att de flesta löper vad de har råd till...vilket driver upp priset på bostäder.....

    När räntan nu under några år har fallit...till dagen superlåga nivåer, kunde man ha passat på och successivt reducerat ränteavdragen, tills de var borta helt! -Varför ska skattebetalare subventionera ägare till hus och bostadsrätter?
    (Äger själv hus i Sverige så jag talar inte i egen sak)

    Det hade i så fall, bidragit till att de Svenska bostadspriserna INTE hade gått upp så mycket! Kanske rent av planat ut för några år sedan!

    Man kunde även ha infört andra åtgärder...men inte heller!

    Varför gjorde man inte det då?
    En politikers agenda är först och främst att: Bli vald eller omvald!
    Först då är man inne i det politiska systemet, så då man tar inga beslut som riskerar att man inte blir vald/omvald hur bra den än månde vara! Det finns helt enkelt för många potentiella väljare som skulle röst negativt på ett sådant agerande!

    Det här ofoget börjar bli demokratins stora dilemma));)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Förvisso är det nog så att många tycker inte det är lönt att amortera då det knappast syns på ett mångmiljonlån att skulden minskar.

    Samtidigt måste man ha i åtanke på att inflationen är nästan noll och skulden har samma värde i framtiden,och sannolikt kommer räntorna stiga och skuldbelastningen därmed öka.

    Dels tror jag inte majoriteten av befolkningen är ekonomiskt intresserade eller kunniga och placerar inte några pengar på bättre alternativ,jmfr bara hur mkt pengar som står på storbankernas 0-räntekonton!!

    Det tjatas ju ideligen om att folk skall sätta sig in i sin framtida pension,men intresset är lågt ,många kastar bara sina orangea kuvert från PPM.:confused:

    Håller med dig Uffe att politikerna vänder kappan efter vinden och ett successivt minskande av ränteavdragen skulle vara en sund självsanering,men det har man ju via enkäter fått till svars att det gillar inte folk.
    Man kunde väl haft en succesiv avtrappning av ränteavdragen enligt någon norm när skulden ökar markant.

    Jag har själv pensionerat mig några år innan 65år och ser vad jag får från allmänna pensionen,dvs fickpengar

    Nu klagar jag inte då det är självvalt men jag styr upp min ekonomi med privata medel samt att jag är skuldfrithumb
     

Dela sidan

Laddar...