NIE-fråga

Diskussion i 'Murcia' startad av Watcher, 23 juni 2013.

  1. Watcher

    Watcher Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Hola!

    Har en fråga gällande NIE och förfarandet och om det är bättre att ansöka om detta i Spanien eller i Sverige genom Spanska konsulatet.

    Frågan är väl om den tidsram det kan ta och om det går snabbare i Spanien. Om man ansöker från Sverige, får man då NIE skickat till hemadress i Sverige eller kommer det att sända till den Spanska adressen.

    Hade tänkt att ansöka om NIE i Murcia eller Cartagena, någon som har erfarenhet om detta och kanske kan svara på mina frågor, hoppas det!

    Hasta luego,

    Nick
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. myramis

    myramis Medlem

    Blev medlem:
    11 september 2011
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    12
    Jag lämnade min ansökan på spanska ambassaden i Stockholm. Kostar 80 kronor. Efter tolv dagar fick jag mitt NIE-nummer via mail vilket numera verkar vara rutinen eftersom dom sa det redan från början.
    Det jag blev fundersam över var att det bara gällde tre månader, men efter forumfråga och ambassadkontakt vet jag nu att NIEnumret är för livet medan själva pappret som man själv skriver ut måste förnyas hos nationalpolisen vid behov.
     
  4. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Som jag skrivit förut, fixade jag mitt NIE i Alicante. Tog en dag (och att hámta andra dagen). Däremot i Motril, där jag försökte skaffa det för länge sedan tog det mer än en vecka och jag hade inte tid att vänta.
     
  5. Watcher

    Watcher Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack för ditt svar!

    Vet inte om du hade adress i Spanien då du sökte NIE och undrar om man ska fylla i den spanska adressen eller den svenska? Vill ju gärna ha NIE skickat hit till Sverige och ska väl då skriva min svenska adress? Den info jag har så skriver man bara den svenska adressen plus email även om man har en spansk adress. Kan du klargöra detta om du nu hade en spansk adress vid tillfället men vill ha det sänt till din svenska, eller går det bara direkt via email så gatu/land adress inte spelar ngn roll?

    Nick
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Watcher

    Watcher Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Låter bra och det är de uppgifter jag har från Spanien själv, att det kan ta en vecka ungefär. Grejen är den att jag inte vågar chansa då jag bara ska vara nere i cirka 2 veckor och kanske inte hinner få mitt NIE under den tiden, man vet ju aldrig om man har otur, brukar ju alltid köra ihop sig när man har en deadline:)

    Tack för ditt svar!

    Nick
     
  8. myramis

    myramis Medlem

    Blev medlem:
    11 september 2011
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    12
    På den blankett som jag använde, som jag tror att jag skrev ut på ambassadens hemsida, skulle man fylla i både spansk och svensk adress. Men det stod klart och tydligt att NIE-numret skulle skickas till den svenska adressen. Eftersom jag ännu inte har ngn egen spansk adress "lånade" Jag en av en kompis.
    På hemsidan finns instruktioner på spanska med förklaring på svenska.
    Man måste uppge syftet med sitt NIE-nummer fastighet, Arbete eller socialt.
     
  9. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag angav min spanska adress i Alicante, för jag bodde där för tillfälle (för studier). Som skäl angav jag att jag ville köpa en lägenhet. De nöjde sig med detta.
     
  10. Watcher

    Watcher Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    NIE fråga ännu en gång ...

    Ja, det står att det gäller 3 månader men om man kommer till Spanien efter 3 månader [det har gått ut] kan man då fortfarande gå till nationalpolisen för att förnya eller måste man förnya innan det går ut? Om det nu skulle vara så att man ej kan befinna sig i Spanien under utsatt tid och kommer t.ex 5 månader efter dokumentet gått ut kan man då bara gå till nationalpolisen med dokument för att få förnyat dokument, det är ju ändå detta nummer man lämnar till skattemyndigheter osv så det skulle bli väldigt krångligt med nytt nummer varje gång som måste uppdateras hos varje instans!

    Du kanske vet VARFÖR det bara gäller 3 månader. är ju lite krångligt med merarbete för båda parter!?

    Gracias - Nick
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Nummret gàr aldrig ut. Du fàr alltid samma nummer. Det som gàr ut är själva det intyget som du fàr. Men praktiskt sett är det inget att bry sig om.

    Nya lagar säger föresten att man som utlänning (EU) INTE behöver NIE för att fà residencia här. Om du planerar att stanna längre sà kan du gà in till polisen och registrera dig samt ansöka om det lilla gröna kortet utan NIE. Fast du kan sà klart inte köpa verken bil eller fastighet,.
     
  13. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej Nalle.
    Låter skumt tycker jag. Jag fick mitt lilla gröna kort i april. Där står det ett NIE nummer. Enligt banken iaf.
    Göran/Mijas Pueblo
     
  14. Watcher

    Watcher Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Så när det går ut [efter 3 månader enligt dokument] måste jag då söka upp polisen omgående eller gör det inget om jag dyker upp 5 månader senare eller är det ngn sorts tidsram jag måste beakta så att de säger att jag kommit försent och måste ansöka om nytt nummer?

    Gracias - Nick
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Nick!

    NIE-numret behöver du aldrig söka om. Det är själva pappret
    som kan bli inaktuellt och om "någon" kräver att få ett nytt
    papper på ditt NIE vid nån "transaktion" du ska göra så får
    man skaffa nytt papper med samma "personnummer".

    Jag fick ett NIE när jag köpte lgh 2001. Sen behövde jag inte det
    på 10 år och så gick jag och fick ett nytt papper hos polisen och
    mitt NIE fanns så klart kvar :D

    Ciao P :sol:
     
  16. Watcher

    Watcher Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Så man tar bara med sig det gamla dokumentet+pass till polisen och får ett nytt dokument utskrivet direkt utan problem och utan en ny procedur?

    Vet att jag är tjatig men gracias:)

    Nick
     
  17. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ja procedurlöst är det ju aldrig här :D Kanske du måste ha kopior på pass,NIE och foton igen...men tror inte det redface
    Fast så här illa ska det väl inte vara nu när du har NIE :
    http://www.youtube.com/watch?v=BZGHPpEmH14

    Ciao P :cheeky
     
  18. Watcher

    Watcher Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Haha, nä, det får vi verkligen inte hoppas:) Det konstiga är ju att jag har klarat allt utan NIE sen 90-talet men nu helt plötsligt när jag skulle betala skatt ville de ha ett nummer. Har aldrig behövts innan men nu var det bom stop. Kanske ngn ny kontroll mekanism som EU har krävt!?

    Nick
     

Dela sidan

Laddar...