Mobilt bredband

Finns det inget som i Sverige, ex Tele2, mobilt bredband. Man köper en router, o så betalar man varje månad för 20, 50 eller 200 Gb. Ingen bindningstid, öppet köp i 1 mån om täckningen inte är bra ex. Finns ingenting liknande i Spanien o Torrevieja?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Eftersom du säger router antar jag att du menar trådlöst bredband att ha i boendet. Det finns massor av leverantörer här av det som då kallas WiFi. De kommer dessutom och mäter mottagningen hos dig innan de installerar routern. Vilka som levererar det hos dig beror på var du bor, leverantörerna har olika täckningområden.

@ Katt arina
Det du beskriver är WIMAX där routern är kopplad till en fast antenn på huset från vilken man sänder och tar emot mikrovågor. Denna teknik kräver att man har fri sikt från sin antennen till operatörens antenn. I Torrevieja kan man få sådana tjänster från t ex Sattv plus och dvblab.
Om jag förstår rätt är Eva däremot intresserad av internet där routern är uppkopplad till operatören över mobiltelefonnätet.

WiFi är trådlös nätverksteknik som används mellan router och dator mm lokalt.

Last edited:
En god vän, som har Movistar, kopplade vi ett tillfälle ihop sin iPhone med en iPad. Grundnedladdningshastigheten i 3G-nätet är upp till 384 kb/s, vilket knappt räcker för mobilt bredband. 3G-nätet har därför uppgraderas med tekniken HSPA (High-Speed Packet Access) som populärt kallas Turbo 3G. Numera har min vän 4G och det är mycket snabbt. Min mobilleverantör Másmóvil ger mig inte möjligheten att koppla signalen vidare från min iPhone. Varför vet jag inte.

Sat&Tv i torrevieja var kanon för oss,,3mb i sek,,15 euro per månad,,Bara dom månader man är där,,Det räcker gott till grannen också,,
7,5 euro per man,,
I Sverige nu försommar,,Ha de,,:D

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Finns det inget som i Sverige, ex Tele2, mobilt bredband. Man köper en router, o så betalar man varje månad för 20, 50 eller 200 Gb. Ingen bindningstid, öppet köp i 1 mån om täckningen inte är bra ex. Finns ingenting liknande i Spanien o Torrevieja?

Hej Eva!
Jo det finns hos dom flesta, typ Orange, Másmovil...Man köper en liten fyrkantig router och ett SIM-kort.
De andra som nu talas om i tråden fordrar ju en antenn utomhus vilket man kanske inte får/kan ha om man bor
i lgh.
Dom jag provade ovan var väl hyfsade men inte så stabilt men som sagt provade bara dom två ovan...beror väl på
hur man bor. Den lilla routern kunde man ju använda till vilket bolag som helst som har mobilt bredband med SIM.
Betalade bara för den datamängd som fanns och sen kunde man fortsätta betala. Ingen bindningstid el
abonnemang. Hemma har jag samma men med dongle (pinne) som man stoppar i datorn men är väl omodernt :)
Chao P

När jag var på Tenerife senast köpte jag ett sim-kort från Orange Espana till
min Android-telefon. Telefonen anslöt jag till min laptop med
usb-laddningskabeln och så klickade jag i telefonen på
- Inställningar
- Mer
- Internetdelning och surfzon
- USB-sammanlänkning

Jag mätte med bredbandskollen.
Nedladdning: 86,72 Mbit/s
Uppladdning: 33,91 Mbit/s

Med wifi blir hastigheten långsammare.

Kontant sim-kort från Lycamobile är betydligt billigare. Fr.o.m. mars har de 4G
i Movistars nät. Men, enligt den unga damen i snabbköpet var det svårt att få
det att fungera.

Lycamobile har ett erbjudande nu på 8 GB för 15 euro nu, om man beställer via
nätet. Köper man hos en återförsäljare blir köpet dyrare. Gäller i en månad.
Därefter måste man ladda minst 1 gång var 60:e dag eller betala 5 euro för att
sim-kortet skall vara giltigt i 1 år, även om man inte ringer eller tar emot
samtal. Mycket finstilt, så det är svårt att jämföra olika leverantörer.

En del av vad som går att läsa på nedanstående länk är inaktuellt.
http://prepaid-data-sim-card.wikia.com/wiki/Spain

Angående Lycamobile jag nämnde i mitt tidigare inlägg. De har låga priser, men
verkar inte tillåta 'tethering'. Det är samma ord på engelska och spanska.
På svenska 'Internetdelning och surfzon'.

Masmovil verkar ha mest flexibelt och prisvärt erbjudande i nuläget. Jag har
inte provat något av Lycamobile och Masmovil. Masmovil är också väldigt tydliga
och påpekar att de tillåter 'tethering'.

Nya trådar

Back
Toppen