Mallorcaflytt 2013?

Diskussion i 'Mallorca' startad av Azalea, 22 december 2012.

  1. Azalea

    Azalea Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Har läst lite på forumet och ser att ni är många här :)
    Så jag hoppas någon av er kan svara på lite frågor som jag inte lyckats eller missat svaren på. Kommer ev flytta till Palma 2013,(beroende på om jag får jobbet eller ej thumb)
    Bilen:
    Ska man sälja sin svenska bil och köpa en spanskregistrerad istället?
    Vart kan man se hur mycket det skulle kosta att omregga sin svenska till spansk? Försäkring - vad finns det för bolag och är det typ som svenska försäkringar med halv, hel och trafikförsäkring?
    Hemmet: hemförsäkring när man hyr bostad, vad finns det för bolag för det? Behövs det eller ingår det i hyran? När man ser annonser för hyra och det står typ 300 euro och under står det 100 euro och utan höjning i tre år. Betyder det att det eg är 100 euro men att man då måste hyra i 3 år, eller är det 300 euro i mån och man kan hyra utan tidskrav?
    Är det något annat jag bör tänka på att ta reda på kostnader/regler som ni kan tipsa om (förutom NIE som jag redan sett)?

    Mvh/ A
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Azalea och välkommen till forumet spainsmile

    Omregga bil är lite krångligt men går så klart.
    Beror ju på om man förlorar eller vinner på att sälja och köpa.
    Här finns några gamla trådar. Om det står priser så kanske
    man ska uppdatera lite:
    http://spanienforum.se/leva-bo-i-spanien/1604-importera-svensk-bil.html
    http://sydkusten.es/showArchiveArti...n.es/engine.php?articleId=15045&sectionId=211

    Många försäkringsbolag finns det...olika villkor:
    Mapfre,Linea,Alianz är några jag känner till.
    Hemförsäkring som jag har - Alianz, bas, billig 119E/år
    Dom som hyr ut kanske inte har någon så jag har alltid tagit
    egen för säkerhets skull.

    Hyra...borde ju stå 300E, kanske dessa 100E som även står
    är deposition? Ofta vill dom ju ha 1 mån deposition normalt.
    Hyreskontrakt ska kontrolleras noga. Ta hjälp/tolk/gestoria.
    El och vatten brukar vara utanför hyran.
    Det står mycket i trådarna om att hyra. Tex i kat "Leva och bo"
    och "flytta till Spanien".
    Du får lusläsa fast det är jobbigt think Vi har svarat i 4 år på
    dessa frågor :D

    Lycka till med jobbet. Lyckost som i så fall får bo på min favoö.
    Hittar du inte nåt specifikt svar så fråga igen.

    Ciao P julskål
     
    Last edited: 22 december 2012
  4. Azalea

    Azalea Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Hola!

    Låter jobbigt med bilen. Hoppas jag inte behöver någon thumb.
    Annars får jag väl kanske köpa där istället.
    Får lusläsa hyresannonserna om det blir aktuellt. Det är synd att det är så dyrt att köpa. Verkar som man behöver gå upp till minst 120 000E för en bra bostad, iallafall om man kollar mäklarnas sidor.

    Hasta luego
    A
     
  5. Azalea

    Azalea Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Parkering

    Hej igen!

    Är det någon här som bor inne i Palma stad?
    Hur är det med parkering i staden? Står man på gatan eller?
    Det är inte många hyresannonser där parkering står med överhuvudtaget, på en del står det offroad.

    / Azalea
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Har en bekant som långtidshyr under El Corte Ingles för 100 Euro per månad.
    Det är samma pris som jag blivit erbjuden för min garageplats 5 km från centrum. Har sett för 50 Euro i utkanten av stan. Gatan är nog ingen bra ide inne i Palma..... Jag vet inte men kan tänka mig att de flesta stora publika garagen har månadsavgifter och eventuellt fasta platser.
     
  8. Azalea

    Azalea Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    el och vatten

    Hej igen!

    Undrar lite om el och vatten. Går dessa att få på månadskontrakt eller åtminstone för 6 mån, eller måste man binda sig på ett år som i Sverige? Tänkte att de borde vara vana med semesterfirare :)
    Finns det flera bolag som i Sverige eller bara ett? Vilka finns?
    Är det något av dessa som har engelsk kundtjänst?

    Funderar lite på 2 olika lägenheter att hyra. På den ena ingår alla avgifter men hyran är dyrare. På den andra måste man fixa el och vatten själv, men hyran är billigare. Har tagit lite uppgifter från forumet för att försöka få en bild av kostnader och då blir båda lika dyra i slutändan. (förutsatt att uppgifterna stämmer) Är det krångligt att fixa avtal och att sedan avsluta dem? Vet inte hur länge man stannar :confused: hoppas ju på längre men borde planera för relativt kort vistelse för att vara realistisk.
     
  9. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Glöm inte bort inkopplings avgiften som är ganska hög. kanske bättre när det redan är ström och vatten i fastigheten.
     

Dela sidan

Laddar...