Måste man vara 25 år för att köra spanskt?

Diskussion i 'Resa med bil' startad av Helene N, 4 augusti 2014.

  1. Helene N

    Helene N Medlem

    Blev medlem:
    10 juli 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    0
    Vår advokat sa till oss (när vi reggat om vår bil från svensk till spansk) att försäkringen inte gäller om man lånar ut bilen till någon som är under 25 år? Stämmer detta? Och enligt en annan svensk som är mycket i Spanien, så måste man vara 25 år för att hyra bil också?
    What? Någon som vet? Varför ta körkort vid 18 då? De flesta har ju ändå inte råd att köpa bil vid den åldern?think
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Finns uthyrare som hyr ut från 18 år villkorat att du haft körkort i 1 år, t.ex SIXT.
    Du måste teckna en försäkring som täcker yngre förare om den skall framföras av sådan. De flesta försäkringsbolag tecknar den men det kostar mer.
     
  4. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Samma sak som i Sverige. Försäkringen är dyrare om någon under 25 kör bilen (eller högre självrisk). Jag blev tillfrågad av mitt Spanska bolag exakt vem och vilken ålder som kommer att köra. Därefter räknar de ut priset.

    Du hann före Noman!
     
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    De flesta hyrfirmor vill inte hyra till under 25 pga olycksrisken. Din försäkring kan kräva att du uppger att du kommer làna ut bilen till exempelvis ditt barn som är 18, ev höjs premien.

    Detta är det inget som lagen styr utan det beror pà din försäkring och hyrfirmor

    mànga svar pà en gàng...
     
    Last edited: 4 augusti 2014
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Helene N

    Helene N Medlem

    Blev medlem:
    10 juli 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för alla svar. Vi sa ja till vår väns son att låna huset och bilen i september så de köpte biljetter. Sen kom detta upp. Han fyller 25 i mars och har haft körkort i sex år. Jag tänkte inte ens tanken innan en kompis berättade detta. Hemma lånar ju min son min bil (fast det är jag som kör den till 99%). Så gäller även detta. Han ska låna bilen en vecka men det går ju inte om vi måste höja försäkringen p g a EN vecka. Suck....
     
  8. åsa51

    åsa51 Medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej vårat bolag helvetia har över 25 eller körkort i tre år!
     

Dela sidan

Laddar...