Löss på Kanarieöarna!

Diskussion i 'Teneriffa' startad av SolenLyser, 12 oktober 2011.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Om vi äter eller dricker något med tillsatsen E124, vet vi att det är ett naturligt färgämne. Det kommer nämligen från Cochinilla-lusen. Sådana har vi gott om här på Kanarieöarna. Lusen, liksom kaktusen där de huserar, importerades från Mexico åren 1824 - 1827. Fram till1900 odlades cochinilla i stora kvantiteter främst för den engelska textilindustrin. Man exporterade upp till tre tusen ton per år. Emellertid lyckades man framställa det röda färgämnet kemiskt och till ett mycket lägre pris. Då övergick man till att odla sockerrör, bananer, tomater och potatis.*
    Den som samlar cochinilla idag får ca 70 Euro/kg. Dagens kunder är kosmetikaindustrin (läppstift), läkemedels- och livsmedelsindustrin.
    *
    Denna video visas hur man samlar in cochinilla:
    *
    http://www.youtube.com/watch?v=JZKlJt-i8zw
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Intressant!
    Apråpå detta så har vår vovve fått löss här på GC.. :( så nu är han under behandling. Det visade sig vara extra aggressiva sa veterinären. Kanske har han fått i sig lite av E124.. :)
     
  4. GunillaEvertsson

    GunillaEvertsson Ny medlem

    Blev medlem:
    18 april 2009
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0
    Löss heter väl Pulgas?
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Gunilla..

    Piojos heter väl löss, pulgas är väl loppor..

    Köpte en begagnad madrass här nere en gång och hade hemska
    bett ett tag. Gör jag inte om..vet egentligen inte vad det var
    som bet :confused: Såg inga misstänkta odjur..:D

    Ciao P :sol:
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. GunillaEvertsson

    GunillaEvertsson Ny medlem

    Blev medlem:
    18 april 2009
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0
    ah si, det visste jag inte. dock får en att undra, tror inte jag vet vad det för skillnad på de två ));)
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Loppa hoppa :D Lus är långsam..Min mor sa ofta "man" går som en
    lus på en tjärad näver..dubbelsakta alltså :cheeky

    Loppor får man bort rätt lätt, lus är det värre med..
    Var nog loppbett jag fick då när jag sen slängde madrassen
    eftersom det blev bettfritt omg..

    Ciao P ;;;;;)
     

Dela sidan

Laddar...