Kostnad på bolån

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Nellie, 6 november 2013.

  1. Nellie

    Nellie Ny medlem

    Blev medlem:
    22 januari 2013
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej,

    Vi funderar på att köpa ett hus som kostar 190 000 E.

    Vad skulle det kosta i månaden med ränta och amorteringar om man lånar till hela summan med huslån och blancolån?
    Jag är 37 och min man är 40, så hur länge får man lägga upp amorteringen på?
    Vilken ränta får man räkna med?

    Funderar på Deutsche bank där vi fått ett superbt bemötande.

    Mvh,
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Tror inte det är möjligt idag att låna till hela summan i en spansk bank, men hör med den bank ni har kontakt med vad de kan erbjuda. Ofta brukar banken också vilja ha utdrag från skattemyndigheterna. Jag vet flera som har funnit att det blivit billigare och enklare att låna pengarna i en svenska bank. Men det kan förstås bero på vilka bankkontakter man har och om man har hus/lägenhet att belåna. I Sverige bör man ha 20% av summan själv och sedan kan man låna resten, men om det gäller för husköp utomlands vet jag inte. Fast inkomst behövs också.
    Lycka till!
     
  4. Femina

    Femina Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej Nellie, jag är också tveksam till om man får låna allt till köpet, i spansk bank. Men beror kanske på hur kundbilden ser ut. Vi fick ett lån i somras, 70% på värderingsbeloppet, i spansk bank. En annan bank erbjöd 60% på värderingsbeloppet.
     
  5. jimmyron

    jimmyron Ny medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    ;)det finns, man kan låna till 100%,Men det är särskilda objekt eller bankåtertaganden. av uci som finns i Alicante kan man låna,men man behöver 10-12 % till skatter osv :)
     
    Last edited: 6 november 2013
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Du kan ju làna tex 70 i hypotekslàn och 40 i ett blancolàn. Räntan pà hypotekslànet lär ligga run 1-3% beroende pà banken. Men räntan pà ditt blancolàn blir ju bra mycket högre.
    Räkna med runt 30 àr pà huslànet.
     
  8. Nellie

    Nellie Ny medlem

    Blev medlem:
    22 januari 2013
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    1
    Ok vad brukar ränta på blancolån ligga på?
     
  9. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Kan variera vÄldigt mycket. Har sett räntor pà runt 5% och räntor pà runt 10%.
     
  10. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Ett förtydligande: Det är så gott som omöjligt att låna av en Svensk bank till en fastighet i Spanien! Men som DiBo skriver, man kan belåna en Svensk fastighet som då INTE är belånad tungt tidigare! Men det kan inte gälla för värst många, om man vill få loss 2 nya friska miljoner SEK.
    Det finns dock ett annat alternativ till Spanska banker, och det är Nykredit i Danmark.
    Man kan läsa vidare på dess hemsida http://www.nykredit.dk/.

    Samt då vissa bankåtertag där det redan finns lån uttagna som kan övertas!
    Banken i fråga sitter ju redan med Svarte Petter, så kan någon kreditvänlig person ta hand om och mata Svarte Petter så han växer och frodas, så vill nog banken gärna gå med på det.

    Men prova gärna med en Spansk bank! De är ju nära fastigheten i fråga, men var beredd på att de kommer att kräva in en hel del underlag som styrker betalningsförmågan hos köparen!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. pozuela

    pozuela Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    6
    Svenska banker kräver garanti, tex ett hus/bostadsrätt. Har man det, kan man låna. Iaf har jag kunnat...
     
  13. GT2

    GT2 Ny medlem

    Blev medlem:
    13 augusti 2013
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1
    Vi tog vårat lån via Socite anonyme i Luxemburg. Fungerade smidigt och enkelt. 500Eur i upplägg och 1.5% i räntemarginal( 3m euribor). Dom gör kreditkollen via SHB i Sverige så man behöver inte lämna in tonvis med dokumentation var man tjänar sina pengar. Vilket man behövde hos Nykredit. Jag tröttnade på Nykredit redan innan ansökan var ifylld

    Mvh/ Fredrik
     
    Uffetrader gillar detta.
  14. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Har de någon hemsida eller liknande? Försökte googla men hittade inget bra.
     
  15. GT2

    GT2 Ny medlem

    Blev medlem:
    13 augusti 2013
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1
    Ingen hemsida vad jag vet. Jag fick tag på dom via Handelsbanken private banking
    Ring Handelsbanken och fråga, det är ju dom som godkänner krediten
     
  16. casa heavens

    casa heavens Ny medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Fredrik!

    Vi har ett helt belånat hus i Spanien som vi nu vill belåna för att köpa ett nytt hus i Sverige. Lite tvärtom än vad som är vanligt kanske? Oavsett så undrar jag hur ni gick tillväga för att söka låter i Socite Anonyme i Luxemburg?

    Vänliga hälsningar,

    Diana Laband
     
  17. Billy

    Billy Ny medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2013
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    2
    De flesta Spanska banker har krav på minst 2500€ i mån som inkomst. Kommer man upp till det dubbla, får man gå en våning upp, där villkoren är bättre, de vill även att man har minst 1200€ över i månaden för säkerhet...
     
  18. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Krav på 22.500 kr i månadslön i ett land med en lägstalön på 6500 kr och en bra butikslön på 10500 kr. Det verkar konstigt.

    Inte många ensamstående pensionärer som har denna pension , men många par har det ju lättare!
     
  19. Billy

    Billy Ny medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2013
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    2
    Gäller givetvis för icke residenta. Även lånen ska vara färdigbetalda till 75-80 år, då faller även de flesta pensionärerna som tänkt att ta lån.
     

Dela sidan

Laddar...