Köpa mark?

Diskussion i 'Gran Canaria' startad av PMattsson, 13 mars 2012.

  1. PMattsson

    PMattsson Ny medlem

    Blev medlem:
    13 mars 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Var nyss på semester på Gran Canaria, lite utanför puerto rico, och fastnade rejält.
    Har sedan tidigare velat ha en bostad där nere som sommarhus och om sisådär 40 år som permanent boende!
    Kollat priser på hus och tycker det ligger lite väl högt, men pratade lite löst med taxichufförer och annan personal om att köpa en tomt/mark och bygga själv, då "jag" har alla kunskaper som behövs. (Arbetslös snickarkompis ;) )
    Hur funkar detta rent praktiskt med bygglov mm?
    Vad ligger tomtpriserna på? behöver absolut inte ligga 10 meter från stranden!
    Är det svårt och dyrt att dra el och vatten?
    Har tänkt mig göra ett väldigt enkelt hus, likt hotellstandard på golv, väggar och tak, till att börja med i alla fall, då det som sagt i ungefär 40 år till bara ska användas som semesterbostad några ggr om året!
    Har 1000 frågor egentligen men nöjer mig här och hoppas på svar :)


    MVH Peter Mattsson spainsmile
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag har egentligen inte koll på det här - men har läst otaliga skräck-historier om hur svårt och hur dyrt det är att bygga själv. Folk som har köpt ruiner och som inte får tillstånd till vatten, el eller för den delen anlägga väg till huset. Olagliga hus byggda på industrimark och som måste rivas etc etc
    Googla lite på engelska.

    Nu finns det ju folk som har lyckats så helt omöjligt är det nog inte - bara mycket svårt...
     
  4. PMattsson

    PMattsson Ny medlem

    Blev medlem:
    13 mars 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Har googlat en hel del redan faktiskt, men mest hittat marker till skyhöga priser.
    pratade som sagt med lite folk under min semester och de flesta sa att man kunde hitta mark lite utanför turismen för 15-30000 euro, inte i närheten av vad jag hittat.

    Det bästa hade ju varit om man hittat någon som kunde hjälpa mig med allt förarbete mot betalning, dvs markköp och allt pappersarbete, så man bara haft klartecken att köra igång. Men troligtvis funkar allt annorlunda där nere?

    Hur fungerar det förresten när man betalat av huset? är det någon förmögenhetsskatt eller liknande? Undrar mest då jag tänkt behålla huset väldigt länge och det då kommer vara avbetalt långt i förväg!
     
  5. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag tänkte mest att du kunde googla på diverse "skräckhistorier" :)

    I går läste jag en längre diskussion på ett annat forum om att man faktiskt skall söka om tillstånd från kommunen för att måla om en vägg i sin lägenhet. Invändig vägg alltså :eek:

    Nu vet jag inte hur många som verkligen söker tillstånd för att måla eller överhuvudtaget bryr sig om lagen - men det talades om höga bötesbelopp om man blev upptäckt. Själva poängen är alltså att lagar och regler inte är som man är vana vid och att det finns många sätt att göra fel på i ett främmande land... Att ta hjälp är nog en bra ide!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har märkt att spanska mäklare har lägre priser på fastigheter, även tomtmark, än andra. Spanska sidor att Googla till är t ex idealista, segundamano, yaencontre, libercasa (även på engelska). Dessa har iaf fastigheter på fastlandet, jag har inte sökt på öarna.
    Ta hjälp av en advokat/"Gestiones" som kollar att alla papper är i ordning innan du betalar något. De kan även ta reda på bygglov/vatten/el osv....Allt detta kan göras innan du köper. Naturligtvis kostar det en slant men är kanske säkrare att göra så.

    Har du tänkt ett stenhus eller trähus? Jag känner till en familj (han var mäklare) som köpte ett ruin på landet (La Costa Tropical) och renoverade/byggde om. Det blev jättefint. Vattnet och elen var dragna och det fannas någonslags väg dit så att de kunde köra fram till huset.

    Man måste nog ändå vara försiktig så att det inte blir rivning i franmtiden när kommunen har ändrat planerna...Alltså man ska bygga inom planerat område. Jag såg ett TVprogram i England om en familj som byggde ett jättefint hus på landet, med pool osv men sen efter något år fick de riva allt, för huset var utanför planerat område och kommunen behövde marken till att bygga en väg där. Jag minns inte hur det slutade, om de fick jkompensation, för domstol blev det... Är alla papper och lov i ordning är det nog ingen risk. Lycka till!
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola!
    Välkommen till forumet spainsmile

    Förmögenhetsskatt har införts igen tillfälligt (?...)men då om man
    har förmögenhet över 700.000E. Detta under år 2011-2012.
    Den togs bort 2008 men nu är det kriiiis...

    Lägger in en länk om mark och fincas på Gran C
    http://www.segundamano.es/anuncios-...&q=gran+canaria&c=60&x=3&st=a&f=s&w=3&o=1&s=1

    Ciao P ;;;;;)
     
    Last edited: 14 mars 2012

Dela sidan

Laddar...