Köpa för uthyrning i Santa Pola/Alicante?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av arci, 21 juni 2020.

  1. arci

    arci Ny medlem

    Blev medlem:
    1 juni 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3
    Hejsan!
    Finns det någon skribent här som har fastighet i Santa Pola och som brukar hyra ut den? Funkar det bra?
    Det är nämligen så här att jag länge gått i tankarna att köpa lägenhet i Spanien, "drömmen" har varit att ha en lägenhet i Alicante stad där jag kan vistas fyra-fem veckor per år och annars hyra ut.

    Finanserna är inte klara men jag tror att jag skulle kunna köpa för max 100 000 euro. Planerar åka ner i nästa månad för ett möte med en bank. Jag har varit i kontakt med några svenska mäklare som säger att myndigheterna begränsat möjligheten för nya licenser i Alicante, varpå jag blev avrådd att köpa där och istället sikta in mig på Santa Pola. Jag är en 30-åring som gillar när det är lite "liv" , därför känns Santa Pola lite tveksamt för min egen del för den känns för lugn, eller har jag fel?. Måste såklart tänka på vad som är viktigast för mig och vad som skulle kunna funka för de som hyr.

    Anledning till att uthyrningsbiten är viktig är att jag helst inte vill ha "ett andra hem" som kostar mig flera tusen per månad och att den står tom. En investering. eller vad man ska säga. Tar tacksamt emot inspel :).
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Köp för att använda. Ej för uthyrning. Utbudet är gigantiskt , marknaden för uthyrning starkt begränsad till högsäsong. Många drabbas väldigt illa av förstörelse och ockupation av bostaden. Kostnader som inte täcks.
    Nu i pandemin mycket outhyrt. Tveksamt med flyg , hur skall gäster komma dit? o s v....
     
    mixt, Los Suecos, Helen1 och 2 andra gillar detta.
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Om du har tänkt finansiera köpet med uthyrning sà rekommenderas inte detta alls. DÄremot om du vill hyra ut för att täcka driftkostnaderna sà brukar det fungera, speciellt om du hyr ut i Juli/Augusti. Alicante vs Santa Pola... är bara du som kan avgöra det. Alicante har betydligt bättre nattliv, (det utbudet i Santa Pola är ordinärt pà sommaren och värdelöst pà vintern. Däremot är Santa pola en levande by àret runt, förutom de 2 "hornen" öster och väste om stadsdelen.
    Väldigt lätt att ta sig till Alicante, gàr bussar ganska frekvent.
     
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Ska ju kanske tillägga att en typsikt 2 sovrummare i omràdet sà brukar du klara dig pà ca 2000€ om àret i driftkostnader, allt inräknat. men det kan ju naturligtvis ändras om du bor i en förening med stora pooler, grönomràden etc etc.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Rolf.P

    Rolf.P Ny medlem

    Blev medlem:
    30 augusti 2017
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1
    Och även skatt på 19% på din ev. vinst,samt deklaration varje kvartal,vilken innebär kostnad för revisor.
     
  8. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Fler svårigheter: den spanska fastighetsmarknaden är mångfacetterad, icke transparent och svårbegriplig för svennar.
    Jag skulle vilja påstå att det krävs mångåriga studier av utbudet för att förstå vilken typ av boenden som kan generera hyresintäkter i större omfattning.
    Börja med att ta reda på vilka områden som är populära. Bara det är en uppgift som tar sin tid. Några dagar räcker inte.
     
    arci och Sharky gillar detta.
  9. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Nu bor jag inte i vare sig Alicante eller Santa Pola, men har besökt bägge ställena flera gånger.
    Det stämmer säkert som du skriver att det är mer "liv" för unga människor i Alicante än i Santa Pola, men frågan är väl om de som är ute efter håll igång söker sig till någon av dessa orter - det finns ju många ställen (som också oftast har ett betydligt högre inköpspris) dit dessa hellre söker sig till än hit. Kundkategorin här nere är nog mer äldre människor eller barnfamiljer och där tror jag nog att Santa Pola är minst lika populärt som Alicante (om inte ännu populärare).
    Sedan som redan har angetts så kostar det ca. 2.000 EUR per år för comm.fee, el, vatten, internet etc. per år. Min lägenhet (i Torrevieja) är på 3 r.o.k och kostar någon hundralapp mindre. Skall man hyra ut och inte bor där nere måste man dessutom ha ett företag som hanterar nycklar och ser till lägenheten samt städar, byter sängkläder, anmäler nya hyresgäster etc. etc. och detta kostar en hel del. Sedan slits ju också lägenheten mer, försäkringarna är ofta dyrare och som redan nämnts måste man betala skatt och då behöver man ju också betala någon som sköter bokföringen/deklarationen.
    Som redan nämnts så skall man nog inte tjäna några pengar på att ha en lägenhet att hyra ut, men kanske kan man få det till att gå jämnt ut med kostnaderna. Skall man köpa för att hyra ut hyra ut så skall man nog bo därnere och sedan äga flera uthyrningslägenheter där man själv kan sköta det mesta - men då handlar det ju mer om en affärsrörelse än en investering.
    Sedan om man nu ser det som en investering så är det svårt att veta vad som händer framöver. De senaste åren har bostadspriserna gått upp några få % varje år, men i år pga Covid19 så har de fallit något. Dock än så länge inte så mycket, men mycket beror ju på hur snabbt marknaden återhämtar sig efter denna pandemi.
    Sedan när du än köper se till att hela vägen ha kontakt med en advokat eftersom man aldrig kan lita på det som en mäklare säger i Spanien.
    Man måste veta om lägenheten har (eller kan få) en licens för uthyrning. Ligger den i en communityn måste man kolla upp så att det är godkänt att hyra ut i just den communityn där lägenheten ligger.
    Näst intill nödvändigt för en uthyrningslägenhet är att det ligger nära en flygplats eller är lätt att ta sig till (det gör både Santa Pola och Alicante) samt att den har en pool (kan gärna vara en communitypool) och ligger relativt nära hav, restauranger och affärer och att det finns parkering i närheten.
     
    Marcus L och Rolf.P gillar detta.
  10. arci

    arci Ny medlem

    Blev medlem:
    1 juni 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3
    Tack för ditt svar. Jag trodde att jag vissa månader skulle kunna finansiera bostaden genom uthyrning för att det "inte ska ticka" pengar när jag inte är där, jag har också läst någonstans att öster och väster är stendött under vintern, vid "Playorna" ? Ur säkerhetsvinkel och minska risk för inbrott är centrala S.P att föredra?
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. arci

    arci Ny medlem

    Blev medlem:
    1 juni 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3
    Det är något jag också tänkt på.., den är lite knepig alltså.
     
  13. arci

    arci Ny medlem

    Blev medlem:
    1 juni 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag är införstådd med att områden som är populära är en bra start och därför tänkte jag utforska lite på plats. Jag inser mer och mer att "hyra ut för att täcka lånet"-tänket nog tål att omvärderas.
     
    mixt och Los Suecos gillar detta.
  14. arci

    arci Ny medlem

    Blev medlem:
    1 juni 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3
    Stort tack för ditt svar Kjell, frågar mig själv nu om det är "värt" allt meck med uthyrning efter dina kloka inspel. Vore så härligt att ha något eget men samtidigt har jag tänkt att det är tråkigt att jag kanske har totalkostnader med drift och lån på ca 6000kr i månaden för något jag inte använder när jag själv är där max en månad per år "bara", och tänkte att hyra ut kanske hade varit något men får tänka att jag kanske vissa månader kan gå jämnt ut med driften i alla fall. Pratade med en spansk bank nyligen och då utgick de om jag hade tittat på en bostad som kostar 80 000 euro, att jag då hade behövt ha ca 450 000 kr i insats inkluderat advokatkostnader, fastighetsskatt m.m varav jag hade behövt ta lite över 100 000 i privatlån här som också är en utgift inbakat i de ca 6000 jag nämner ovan... Knappt några objekt just nu i S.P som ligger runt 80 000 vad jag sett. Saken är att jag började kolla i Torrevieja och märkte att man verkar få mycket mer för pengarna där helt klart men kände att 45 min med bil var lite långt (kommer tyvärr inte kunna köra själv och såg att det tar närmare 1,5-2h med buss dit från flygplatsen) men jag får nog inte vara så kräsen.... Vart i Torrevieja rekommenderar du att jag tittar om jag tittar där?

    Jag ser att flera svenska mäklarfirmor erbjuder s.k juridiskt servicepaket, någon som köpt Fastighetsbyråns eller Skandiamäklarnas? Vad kostade det och var det värt pengarna?
     
  15. teddi

    teddi Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 september 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    153
    Hej..!500 objekt i Torrevieja,,Santa pola runt 30,,I din prisklass 80,000..Vi kollar för egen flytt ock läste ditt inlägg,,
     
  16. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Använd inga service paket. Anlita en egen oberoende jurist , helst advokat.
    På min tid kostade denna 1% på köpeskillingen plus moms. Juristen skall inte vara beroende av säljare och mäklare , de är ju dessas utsagor och framtagna dokument som skall granskas!
     
    arci gillar detta.
  17. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej!
    Här har du ett gäng bostäder i Torrevieja . från billigaste och uppåt. Kan ju bli bra pris nu i kristider. Pruta.
    Oftast billigast utan servicepaket hos mäklare och sen när du hittat det du
    vill ha anlita en advokatfirma med skandinavisktalande personal.
    Tex Ábaco Advisers som har svensktalande och funnits i 20 år. Räkna med 12-14% på priset på bostaden med hjälp av
    registrering,lagfart,el och vatten, koll av skulder, ägarförhållande mm. Stattin & Partners en annan.
    Bank med svensktalande personal har tex Sabadell på C/Azorin 12 i centrum
    https://www.idealista.com/venta-viviendas/torrevieja-alicante/?ordenado-por=precios-asc
    eller
    https://www.fotocasa.es/es/comprar/viviendas/torrevieja/todas-las-zonas/l

    Fråga här om du undrar om område eller annat (y) Gå på GOOGLE Maps också.

    Här har du lite info om vad som finns i stan och utanför:
    https://www.spanienforum.se/threads/torrevieja-kulturstad.12608/

    P :)
     
    Last edited: 1 juli 2020
    DiBo gillar detta.
  18. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Bussturen till Torrevieja tar också ca. 45 min, men visst de går ju inte så ofta så räknar man in väntetiden så...... Jag brukar alltid ha med mig en bok ner och sedan sätter jag mig på ett café på flygplatsen och läser och har det skönt medan jag väntar.
    I Torrevieja kan man bo på många ställen och frågar man någon som bor där var det är bäst så svarar alla - där jag bor ;) Detta eftersom de flesta verkar trivas var de än bor :) Jag själv bor relativt centralt och trivs väldigt bra där.
    Som flera redan nämnt så anser jag absolut inte att man skall utnyttja mäklarnas juridikpaket. Tror dock att man får räkna med totalt ca. 15% i avgifter (10% moms, lagfarter, notariekostnader, advokatkostnader etc. etc.) men flera av kostnaderna är ju fasta (dvs på samma belopp om du köper en lägenhet för 50.000 EUR, som om du köper en för 250.000 EUR) så procentsatsen blir ju högre om du köper en billig lägenhet än om du köper en dyr. Min lägenhet kostade 72.500 EUR och jag betalade totalt 15,4% extra (tror jag det var).
    Se absolut också till att kolla hela utbudet för som teddi skriver så är utbudet även stort i prisklassen under 80.000 EUR. Nöj dig absolut inte med att bara kolla svenska fastighetsmäklare, eftersom de kan vara lite dyrare. En del menar att de helt enkelt är dyrare än andra mäklare, medan andra menar att de svenska mäklarna ofta avstår från att sälja de billigaste bostäderna (på så sätt verkar de vara dyrare).

    Bostäder till salu just nu för högst 80.000 EUR i Torrevieja 1383 st
    https://www.kyero.com/en/torrevieja...822?max_price=80000&min_beds=1&sort=price_asc

    Bostäder till salu just nu för högst 80.000 EUR i Santa Pola 26 st
    https://www.kyero.com/en/santa-pola...753?max_price=80000&min_beds=1&sort=price_asc

    Bostäder till salu just nu för högst 80.000 EUR i Alicante 262 st
    https://www.kyero.com/en/alicante-property-for-sale-0l862?max_price=80000&min_beds=1&sort=price_asc

    Sedan kan du förstås ändra på sökkriterierna som att du t.ex. vill ha fler än 1 sovrum (jag la in minimum 1, community pool etc. Ju större krav du ställer ju färre lägenheter blir det då självklart
     
    Last edited: 30 juni 2020
    arci och DiBo gillar detta.
  19. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Jag instämmer till 110% (anmärk inte på procentsatsen ;))
    Välj objekt, inte mäklare. Det är juristen/advokaten som ska säkerställa att allt sker korrekt och att tillstånd/papper/m.m. är i sin ordning.
    /Helen
     
    arci, Preciosa, Sharky och 1 annan gillar detta.
  20. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    vi köpte i Torrevieja för~8 år sedan och jag trodde i min enfald att i den lilla byn knallar vi runt å kollar så löser det sej :) men tog i alla fall kontakt med en mäklare och sa vad vi trodde vi ville ha, hon skjutsade runt oss överallt kändes det som, från LaMata ner till La Zenia och vi kollade på en massa objekt, åkte hem och reviderade vad vi ville ha, åkte ner å kollade ännu mer,,, så höll vi på 4-5 ggr, mäklaren stod ut med oss märkligt nog, plus att jag sprang runt å kollade varenda mäklares skyltfönster och tvingade" vår" mäklare att ringa på div. lägenheter :)
    Men till slut fick hon sälja en läg. som hon hittat via en konkurrent som hon tidigare jobbat åt,,, och det blev ett himla dealande om % på kommissionen men det löste sej och vi är nöjda med att bo i aldea del mar som ligger i norra delarna av Torre, 100 m fr. stranden
    När jag ser tillbaka på det så var det otroligt kul att se alla dessa olika områden och hur man ändrade sina kriterier.
    Så Lycka till
     
    Preciosa gillar detta.
  21. arci

    arci Ny medlem

    Blev medlem:
    1 juni 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3
    Hehe så är det att det beror väl på vem man frågar. Jag tror jag skulle sikta på att kolla på något i centrala delarna av Torrevieja i sådana fall. Tack för länkarna, jag har skapat konto på Kyero och satt lite bevakningar, Det du skriver om svenska mäklare lät intressant, eftersom detta är okänd mark för mig har jag av trygghet och bekvämlighetsskäl bara vänt mig till svenska mäklare (också språket såklart).

    Vet någon vad spanska banker har i inkomstkrav när man tar lån i spanien?
     
    Last edited: 5 juli 2020
  22. arci

    arci Ny medlem

    Blev medlem:
    1 juni 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3
    Oj hehe vilken resa! Man vill ju vara säker på att man "hittar rätt", ett bra arbete ni gjorde och skönt att ni hittade något till slut! Få se om jag blir likadan haha (vill helst ha något igår:) ), börjar åka ner inom kort under fyra dagar bara för att åka runt och se lite områden så mycket jag hinner med denna gång. Första steget:)
     
  23. arci

    arci Ny medlem

    Blev medlem:
    1 juni 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3
    Tack så mycket, ska läsa på lite. Jag tog kontakt med dem redan nu och för att höra mig för om vad de erbjuder och avgifterna för detta, de var snabba på att återkoppla:)
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...