köp av företag

Diskussion i 'Starta och driva företag i Spanien' startad av åsa51, 27 juli 2013.

  1. åsa51

    åsa51 Medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej , någon som vet hur det funkar om man køper en fungerande bar/restaurang , följer skulder på den föregåend e ägaren med automatiskt om man inte kollar upp de , vad bör man kolla , någon advokat som kan rekommenderas vid ett sådannt köp? :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. DonBard

    DonBard Aktiv medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    46
    Alla skulder som restaurangen har blir dina i samma ögonblick som du skriver på köpekontraktet. Gamla gas, vatten o elräkningar o.s.v. o.s.v.

    Köp aldrig en restaurang i Spanien är det enda råd jag kan ge.
    Jag kan lätt räkna upp ett dussin katastrofala restaurangköp som svenskar gjort bara här i Fuengirola de senaste åren. INGEN har någonsin lyckats. Aldrig har det varit sämre läge för restaurangköp, åtm. inte sedan krisen på 90-talet.
     
  4. åsa51

    åsa51 Medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej o tack men kan inte en advokat reda ut det innan köp som man gör innan man köper en fastighet?));)
     
  5. DonBard

    DonBard Aktiv medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    46
    Mitt "råd" tidigare kanske du uppfattar som brutalt- ta inte illa upp- jag vill verkligen inte grusa någons drömmar- men jag har sett tillräckligt många tragedier där folk förlorat sina surt förvärvade pengar/förmögenheter just på Restaurangköp på kusten.

    Du behöver definitivt advokathjälp. Men använd svensk advokat med verksamhet i Spanien -en advokat som samtidigt tillhör en advokatgrupp/firma med internationell organisation- med kontor i flera länder. Lägg också ner pengar på att låta göra en värdering av restaurangen du tänker köpa.

    Liten egen research: kolla engelska och tyska restaurangmäklares annonser och erbjudanden så hittar du tusentals sinom tusentals restauranger,barer, caféer till salu. Det borde säga dig en del...

    Riktigt bra och lönsamma objekt är allrig till salu..
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Lite väl kategoriskt :) Jag kan ge exempel på ett sådant objekt som bytte ägare i Augusti förra året (till ett rimligt pris dessutom) och jag är inte i branschen utan råkar bara känna säljaren...)
     
  8. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    I min närhet finns ett café/bar som under ca 5 ár har bytt ägare 5 ggr. Och det har inte varit "se vende" skyltar utan "se alquile". Bara som en lite tanke...
     
  9. DonBard

    DonBard Aktiv medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    46
    Ja ursäkta Noman! Jag var slarvig där. Med "aldrig till salu”’
    menar jag att riktigt bra objekt hamnar inte på mäklar-listorna.
    Ofta har ju innehavarna av framgånsrika krogar stående erbjudanden.

    Just "se alquele" som rinconada beskriver förkommer
    också för bra och lönsamma objekt;
    Köparen har kanske inte tillräckligt med cash. Ett bra sätt
    att sälja: Få in en bra officiell månadshyra och samtidigt
    plocka hem en substantiell svart inkomst. Antingen tills att
    överenskommen likvid är erlagd eller att man har krogen kvar
    om köparen ”misslyckas”

    Ett ” säljtrick” som förekommer tämligen ofta är att man låter
    spekulanten "gå med" under någon vecka eller så, samtidigt som
    man utrustat en stor grupp vänner och bekanta med pengar så att
    de kan besöka etablissemanget, spendera pengarna och bidra till
    riktigt goda dagskassor. Man visar hög omsättning och"avslöjar"
    bra svarta inkomster.En mycket låg säljkostnad. Man får ju pengarna
    tillbaka och investerar bara i råvarukostnaden.

    De här metoderna är dock inte specifika för Spanien.

    Om du inte längtar alldeles enormt efter att få stå i ett restaurangkök
    och jobba när det är 35-40 grader varmt ute så skall du överväga
    att slita ut dig på annat sätt. Om erbjudanden och löften låter nästan
    för bra för att vara sant så är det alltid för bra för att vara sant...
     
  10. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Restaurangbranschen är väl en av de tuffaste.
    Det sägs att under det första àret sà klarar sig bara 10% av alla nyöppnade restauranter och under det andra àret överlever bara 10% av de som klarade sig. E
    Om detta är sant eller ej, vet jag inte.

    Hàller för övrigt med DonBard, man gör en "traspaso" av en anledning, och det brukar inte vara sjukdom eller för att de ska flytta nàgon annanstans
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Kanske ska tillägga att trots all negativ feedback, sà finns det mànga barer och restauranter som klarar sig bra.
     

Dela sidan

Laddar...