Inställd resa till Gibraltar.

Diskussion i 'Artiklar och Nyheter' startad av SolenLyser, 17 juni 2016.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Som bekant har det relationerna mellan Spanien och England varit dåliga på grund av Spanien krav att få tillbaka Gibraltar. Den spanska regeringen med Mariano Rajoy har nu senast uttryckt sin ilska över att David Cameron skulle besöka Gibraltar för att övertyga de 30.000 Engelsmän som bor i Gibraltar att rösta för att England stannar kvar i EU.
    Det vidriga mordet på Jo Cox gör att David Cameron ställer in anti-Brexit resan. Man kan fundera över om mordet kommer att påverkar väljarna. Tittar vi i backspegeln ser vi mordet på Anna Lindh. Hon var också mitt uppe i en folkomröstningskampanj om EMU. Mordet på Anna Lindh påverkade inte valet, folket röstade med en tydlig majoritet mot EMU.
     
    erkki gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    En bekant till oss (svensk medborgare) har flyttat från England till Spanien. Han har huvudsakligen jobbat i England och får därför sin pension och sjukvård betald från England.
    Nu har han fått för sig att han att han kan gå miste om allt och tvingas flytta tillbaka till England - ingen sjukvård, ingen pension.
    Våra EU-kort duger i Schweiz, så varför skulle de inte fortsättningsvis gälla i England? Skulle EU motsätta sig att en pension från England betalas ut i Europa?
    Varifrån kommer de illasinnade ryktena?
     
  4. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Den brittiska pensionen borde kunna betalas varhelst mottagaren är bosatt. Att sjukvården, som han som pensionär nu får i Spanien och som betalas av Storbritannien, skulle fortsätta kan väl endast ske om Storbritannien och EU gör ett avtal i likhet med Schweiz. Rätten till bosättning i annat EU-land måste också regleras.
    På något sätt kommer Storbritannien att få känna på att det finns nackdelar med utträdandet. Detta inte minst för att man vill visa de andra EU-staterna vad som är att vänta för länder som lämnar. Skulle allt bli som vanligt finns det många skäl för att gå ur.
    Att jämföra Schweiz och Storbritannien tror jag inte är adekvat. Schweiz har aldrig varit EU-medlem som lämnat.
     
  5. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Jag förstår hans oro. Intjänad pension lär han inte bli av med, oavsett var han är bosatt.

    Går Storbrittanien ut ur EU så riskerar britterna däremot medborgarnas uppehållsrätt i andra EUländer. Det är den fria rörligheten inom EU som möjliggör att vi kan bosätta oss var som helst i Europa.
    Det är överenskommelser inom EU som möjliggör att vi kan få nödvändig sjukvård i annat EU-land med EU kortet, och helt betald av "intjänandelandet" när vi tar ut pensionen. Den rätten lär ju försvinna. Som svensk medborgare kanske(?) han fortfarande kan nyttja uppehållsrätten, men kan råka ut för att betala dyra försäkringkostnader för sjukvården.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Eftersom britterna är den i särklass största köparen av semesterbostäder i Spanien kan en Brexit slå hårt mot stabiliseringen av priserna. Just nu minskar sannolikheten för Brexit bland annat pga det tragiska mordet i förra veckan.

    För alla vi som äger i Spanien är det av största betydelse att det inte blir en Brexit. Det är iaf är min tolkning.
     
  8. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Britterna verkar inte ha förstått vad konsekvenserna blir av en Brexit. Inte bara hur det kommer slå mot Storbrittanien självt, och särskilt hur det kommer slå mot alla britter som bosatt sig ute i Europa. Och precis som du säger mixt, kommer det få stora konsekvenser vad gäller expat-delen av bostadsmarknaden i Spanien.

    Jag är däremot inte alls så säker på att mordet förra veckan påverkat i någon positiv riktning. Se vad som hände med Euro-omröstningen i samband med mordet på Anna Lindh. Snarare tappar ja-till-EU-kampanjen styrfart i det viktiga upploppet.
    Jag blir mörkrädd över okunskapen när jag ser britter i Spanien intervjuas. Där de tror att de aldrig kan kastas ut eller bli av med sina fördelar = de tror att de kan behålla den fria rörligheten. Samtidigt som de röstar nej för att slippa just den fria rörligheten, men då i form av EU-medborgare som kommer till England för att bo och arbeta.
     
  9. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vad jag menar är att Schweiz inte är med i EU men ingår i systemet där EU-korten fungerar. Skulle Spanien vilja djävlas med Britterna så att de inte skulle kunna utnyttja sjukvården? Det tror jag inte på. Man biter inte den hand som föder.
     
  10. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Jag tror att Spaniens kostnader för sjukvård till britterna kostar mer än vad de får in i bidrag från Storbritannien

    Jag tror inte att britterna kommer att kastas ut ur Spanien men däremot skulle man kunna ställa större krav på uppehållstillstånd på samma sätt som innan Spanien kom med i EU.

    Då krävdes bl.a. en god ekonomi och ordnad privat sjukförsäkring för att överhuvudtaget komma ifråga. Straffregister och personlig konkurs vägdes också in.
    Kanske detta skulle vara bra för Spanien – minskat tryck på den allmänna vården, minskade kostnader etc. Dessutom kunde man lättare bli av med oönskade britter.

    Synd bara om alla skötsamma brittiska pensionärer som inte har råd med privata sjukförsäkringar
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Brexit handlar inte om relationerna mellan britterna och Spanien, utan om britternas relationer till hela EU. Så även om britterna skulle vara en födande hand i Spanien spelar det ingen roll när regelverket gentemot hela EU faller.

    Som Carl skrev när det gäller sjukvårdskostnaderna; intjänandelandet betalar ett schablonbelopp per person till det nya bosättningslandet. Schablonbeloppet ska täcka alla sjukvårdskostnader, så det är mycket troligt att Spanien går back på att ha sjukvårdskrävande europeiska pensionärer bosatta i landet. Det är knappast troligt att något land vill träffa avtal om en sådan förlustaffären vid en Brexit.
     
  13. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Beträffande sjukvårdskostnader betalar t.ex. Sverige ett schablonbelopp för den som är mantalsskriven i Spanien. Den mantasskrivne betalar skatt i Spanien varav en del skall täcka sjukvårdskostnader. Jag skulle vilja påstå att Spanien får sjukvårdskostnaderna täckta DUBBELT upp.
     
  14. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Brexit är en emotionell röst. De som röstar för att lämna lyssnar pà sitt hjärta, inte pà sin hjärna och därför spelar tyvärr siffror och andra fakta mindre roll.

    Ett av de dummaste argumenten är just invandringen. även om det stämmer att de skulle fà mindre EU invandrare, sà kommer en stor majoritet av Englands invandrare fràn icke EU länder, speciellt dà fràn fd kolonier. Att tro att de skulle fà mindre tillströmning fràn dessa länder är tveksamt. De är ju trots allt inte medlemmar i Schengen.

    men visst, att ha en tiggare ifràn Rumänien utanför Tesco är ju roten till alla problem i England just nu... *suck*
     

Dela sidan

Laddar...