Hyreskontrakt

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av rollo, 15 februari 2012.

  1. rollo

    rollo Ny medlem

    Blev medlem:
    1 februari 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Har googlat runt en hel del men inte riktigt hittat något definitivt svar så jag hoppas att någon här kan hjälpa mig!

    Jag kommer flytta till Spanien under våren och har tänkt hyra lägenhet. I stort sett alla kontrakt jag sett gäller för långtid där man signar för ett år och att det sedan förlängs per automatik följande fyra år.

    Min fråga är om man kan flytta ut efter säg, tre månader, och vad man då har för skyldigheter gentemot ägaren? Kan man lägga in två månaders uppsägningstid i kontraktet eller är depositionen tänkt att användas vid en sådan här situation? Eller kommer rentav ägaren dra en till domstol för att man brutit kontraktet och man blir tvungen att betala även för det resterande året?!

    Anledningen till att jag frågar är att jag dels kan bli förflyttad av min arbetsgivare med ganska kort varsel och dels att jag inte vill hasta iväg och bli "fast" i en lägenhet i en stadsdel där jag kanske inte vill bo permanent.

    Tack på förhand!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Om du flyttar innan ditt hyreskontrakt tar slut, kan du bli betalningsskyldig för resterande kontrakt. Nu tror jag iofs inte att nàgon kommer att kräva resten, däremot kan du nog säga adjö till din deposition.
    Efter dom första 12 mànaderna, har du 1 mànads uppsägning

    För övrigt ska du bara betala en mànad i depositionsavgift, en mànad i förväg plus eventuellt 1 mànad i avgift till din mäklare.

    Det bästa du kan göra är nog att fràga din hyresvärd och komma till en överenskommelse mellan er.
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Rollo

    välkommen till forumet spainsmile

    Här har vi en gammal tråd om att hyra och
    ev kontrakt...
    http://spanienforum.se/flytta-till-spanien/3884-staemmer-de-laga-hyreskostnaderna.html#post15374

    Kan finnas mer att läsa om du söker uppe i "SÖK"
    längst upp.
    Här är en gammal fråga på Sydkusten. Ev kan något ha ändrats
    sen dess.
    http://www.sydkusten.es/engine.php?articleId=12812&sectionId=201

    Nu vet vi ju inte var i Spanien du ska bo men om det
    är Costa Blanca så finns det ju skandinaver som hyr ut.
    Tex Föreningen MasAmigos som hyr ut medlemmars
    lägenheter (Har ca 7000 medlemsfamiljer,)
    Där är det nog andra villkor som är lätta
    att komma överens om annars....

    Ciao P ;;;;;)
     
  5. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Förutom det som sagts tidigare, blir ju priset billigare om det är lângtidskontrakt.
    Pâ Costa del Sol kan en lägenhet hyras ut för 500 per vecka under sommaren och för samma pris per mânad under resten av âret. Det är inte särskilt snällt att hyra lângtid och sedan dra... Om du pratar med ägaren är det säkert inga problem att hyra tre mânader "förlängbart", men om det är i en kustby är det viktigt att vara överens om priset. i augusti kan det vara svârt att hitta lägenhet och priserna är mycket högre.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rollo

    rollo Ny medlem

    Blev medlem:
    1 februari 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för era svar, nu har jag lite mer kött på benen! Kommer att arbeta i Barcelona så det är främst centrum jag är intresserad av.

    En av mäklarna jag varit i kontakt med, som förmedlar långtidskontrakt, vill ha 10% av årshyran + ytterligare 18% för mäklarfirmans skatter - är detta verkligen praxis eller är det något som oseriösa aktörer låter påskina för att lura oss blåögda nordbor? :)
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  9. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Hej Rollo, kul att du flyttar till Bcn.

    10% verkar högt om man dessutom ska betala momsen om 18%. Vanligen tar man en mánadshyra (8,33% av árshyran) och lägger pá moms, blir c:a 10 totalt.

    En liten varning ocksá: I Spanien kan vem som helst jobba som mäklare. Det förekommer att man hyr ut objekt som inte finns, lägger ut bilder som inte stämmer med verkligheten osv. Sá betala absolut inget förrän du sett objektet och känner dig säker. Anlita ett känt företag med riktigt kontor.

    Lycka till! / B
     
  10. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    lite högre är det ju, dom brukar bara ta 1 mànadshyra plus 18% moms (men naturligtvis bara 18% av deras arvode)

    sàg precis att backis redan hade svarat :/
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. snakebikes

    snakebikes Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    1
    Vi har flyttat 5 ggr på ett år i spanien och således alltid "brytit" kontrakt i förtid, aldrig några problem med detta, 9 av 10 kontrakt är ändå svarta så ingen kan gå vidare ändå även om de skulle vilja. Och nej, vi har aldrig smitigt utan gjort rätt för oss varje gång.
    I något enstaka fall har vi blivit av med en halv hyra, det är allt.


    Normala för oss har varit en hyra i deposition och IBLAND får man ge en halva hyra i avgift till förmedlaren. TIPS, många mäklare som hyr ut erbjuder numera no commision, dvs de tar inget för att hitta en lägenhet åt dig. Sök efter dessa i första hand. Varför ska DU betala för för att hyra något? Det borde vara tvärtom med så mycket ledigt.

    Lycka till.
     
  13. Jussi Myllymaa

    Jussi Myllymaa Medlem

    Blev medlem:
    11 september 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    1
    När det gäller att hyra bör man läsa kontraktet noga. Hyresvärdarna lägger gjärna in att: IBI, Sophämtning, skatter mm mm ska betalas av den som hyr. Så ett kontrakt på 500€/mån kan vara +750€ i mån. Normallt göt man ett 11 månaders kontrakt som man kan bryta när man vill, ibland läggs det in en clausul att man måste bo minst 3 av dom 11 månaderna kontraktet är på. Sedan kan man göra ett nytt kontrakt, eller låta kontraktet förnyas.
     
  14. epepepa

    epepepa Ny medlem

    Blev medlem:
    29 augusti 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har kikat runt en hel del nu och inte sett en enda som inte vill ha två månadshyror i deposition. Sen kan det vara en till mäklarn också. Såg t o m en som ville ha 6 månadshyror i förväg p g a dåliga erfarenheter med tidigare hyresgäster.
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Den här tråden är två år gammal och regler ändras.
    Man kan säkert förhandla om depositionen för det finns 1000-tals bostäder att hyra.

    P thumb
     
  16. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Detta med mer än en månadshyra i deposition råkar man ut för om man letar moderna fina lägenheter/hus med dyrbara möbler. Annars normalt en månad.

    Avgiften till mäklaren varierar mellan en, en halv eller ingen, beroende på vilken service denne skall ställa upp med. I Estepona t.ex. finns mycket att hyra utan mäklaravgift, även uppåt Fuengirola. Då lämnar mäklaren över allt ansvar till ägaren och hyresgästen så fort kontraktet är skrivet.

    Bra sidor för att kolla läget är http://www.idealista.com/alquiler-viviendas/alicante/mapa samt http://www.enalquiler.com/
    Där finns också både privatannonser samt mäklardito. Jag har hittat "mina" mäklare på dessa sidor.

    Göran
     
    Last edited: 10 december 2014
  17. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    I detta ärende är det köparens marknad. Fortfarande bäst att vara på plats. Uthyrare som vill minimera sina utgifter kan inte ställa hur håra krav som helst. När ett par lämnade min urbanisation så var uthyraren villig att sänka hyran över 1000 kr men då var det försent!
     

Dela sidan

Laddar...