HUR betalar jag spanska parkeringsböter från Sverige?

Diskussion i 'Resa med bil' startad av marianneisolna, 11 mars 2014.

  1. marianneisolna

    marianneisolna Ny medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har ett delikat problem, som jag inte vet hur jag ska hantera och jag har en from förhoppning om att någon kan hjälpa mig med information om HUR man betalar parkeringsböter i Spanien hemifrån Sverige.

    Det är så att jag ådrog mig parkeringsböter när jag parkerat min hyrbil vid flygplatsen i Malaga för en tid sedan. Pga min man är handikappad och även har ett handikapptillstånd så ställde vi bilen med parkeringsvaktens goda minne där man egentligen bara får stanna till. Vid återkomsten fanns dock böteslapp på bilen. Då skyllde parkeringsvakten på att det är inte hon som utfärdar böter utan det gör polisen. Någon bra förklaring på varför hon i så fall kunde lova oss att stå där hade hon inte.

    Nu till problemet. Hur betalar jag och vart??? Jag har alltså fått en grön lapp "Boletin de Denuncia", allt på spanska, kan tyvärr inte spanska, men jag förstår att jag ska betala 200 euro. Jag trodde att jag skulle kunna betala via biluthyrningsfirman när jag återlämnade bilen vid flygplatsen inför hemfärden för tio dagar sedan, men där fick jag veta att jag skulle betala direkt till polisen. Jag sprang runt på flygplatsen före hemresan och försökte hitta någon polisstation, men fick veta att det måste vara Policia Local, och då fanns det ingen tidsmarginal längre eftersom jag hade ett flyg att passa.

    Jag har skickat mail till polisen i Malaga och frågat hur jag gör med min skuld, men de svarar inte, inte ens efter påminnelse och ännu en påminnelse. Har även kontaktat spanska ambassaden i Stockholm, men där finns ingen hjälp att få. Nu börjar jag bli desperat, inte för att jag längtar efter att bli av med 200 euro, men jag befarar att det kan bli efterräkningar om jag inte betalar. Det känns som om jag har hamnat i ett Moment 22.

    Vet någon vad som gäller, eller vart jag kan vända mig för att få ett ordentligt besked? Har jag bara ett bankkontonummer med IBAN- och BIC-nummer så är det ju enkelt att föra över pengarna via internetbank.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. åsa51

    åsa51 Medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej vi fick fortkörningsböter med hyrbil och dom kom i efterhand via uthyrningsfirman till vår adress i Sverige,halva priset om man betalar direkt via nätet alla uppgifter stod,biluthyrningsfirman lär väl vara intresserade av att ni betalar thumb
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  5. stasse

    stasse Medlem

    Blev medlem:
    20 juni 2013
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    13
    Varför inte vänta och se om det kommer något krav hem till Sverige.
    Där kommer det säkert att stå hur betalningen går till.
    Du har ju verkligen ansträngt för att kunna betala men det verkar inte som
    dom visar något större intresse från Spansk sida.
    Jag tvivlar på att det kommer något och då kan Du göra något roligt för pengarna.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Vi fick en parkeringsbot på Mallorca för 5 år sedan när vi hade en hyrbil genom Goldcar. Vi väntar fortfarande på att boten ska "komma som ett brev på posten". Vi uppgav trots allt vår spanska adress i Torrevieja när vi hyrde bilen, så vi är inte svåra att nå direkt. Några större, aktiva ansträngningar att betala har vi dock inte gjort redface.
    Till saken hör att vi inte tyckte att vi hade parkerat fel, eftersom vi (5 personer) efteråt inte kunde upptäcka någon "parkering förbjuden-skylt" utan att först gå en bra bit bort och med påtagna läsglasögon. Så vi kände oss lite "lurade" :(.
    rocio
     
  8. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Kommunen kräver nog bilägaren/uthyrningsföretaget. De lär nog höra av sig , kanske lättare att betala då. Men vänta och se!
     
  9. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Trista upplevelser,jag hade parkerat på markerade platser utanför Corte Ingles i Elche och var inne i varuhuset 1 timme.

    När vi kommer ut hittar vi inte bilen och tror vi blivit drabbade av Alzheimer,men det visar sig att bilen blivit bortbogserad och efter mkt språkförbistringar med en taxichaufför som bara kunde spanska,körde han oss till något som liknade ett fängelse för bilar.

    Det var sedan papper och stämplar,käbbel och och lösen av bilen för 120E samt taxi så det blev en sur upplevelse:(

    Noterbart är att vi kunde inte reda ut varför vi felparkerat då det fanns vita
    rutor där andra bilar stod

    Tycker inte böter och åtgärder står i relation till brottet
     
  10. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    D kan ju betala via internet www.dgt.es klicka här

    Gàr med kreditkort.
    À andra sidan vet jag inte om eller hur de kommer att försöka fà betalt boten om du inte är resident i Spanien. Normalt sett sà màste en icke resident betala pà studs (ifall stoppade av polisen)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    I hyrbilskontrakten brukar stå att dylika avgifter betalas av hyrestagaren. Så de vet nog vem att kräva!
     
  13. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Jo det vet de nog. Fràgan är om de kan kräva betalning ifràn ett annat land. Tvivlar starkt pà att hyresföretaget har rätt att ta betalt.

    När min fruga jobbade pà hyrbilsfirma pà mallis, sà fick de skicka in hyreskontraktet och dà ströks boten helt och hàllet ifall det var en utlänning som hade hyrt den. Men detta var iofs nästan 20 àr sedan. mycket kan ha ändrats sedan dess
     
  14. åsa51

    åsa51 Medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    4
    hej som jag sagt tidigare fick vi böterna skickade till hemadressen ,detta var 2012
     
  15. marianneisolna

    marianneisolna Ny medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Det har nu gått en tid och jag har fortfarande inte fått något svar från Spanien om hur jag betalar mina p-böter. Nu orkar jag inte bränna mer krut på den här frågan, jag avvaktar och ser vad som händer. Undrar om det är någon preskriptionstid på spanska p-böter.
     
  16. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    P-böter har en preskriberingstid pà 3 mànader om du inte har kunnat bli... notifierad (?). En lapp i rutan räknas inte som notifiering. För att du skall kunna räknas som "notifierad" màste du antingen blivit stoppad av polis och fàtt lappen i handen, fàtt notifieringen med posten OCH skrivit under mottagandet av samma, eller blivit notifierad via BOE (Boletin Oficial del Estado).
    Har inte staten kunnat notifiera dig via nàgon av dessa inom 3 mànader, preskriberas alla lindriga trafikbrott.

    Skulle du vara resident i Spanien sà skrivs det numera in i BOE direkt, innan var det ganska lätt att kunna komma undan eftersom de skickade 2 notifieringar pà posten till dig innan den skrevs in i BOE, det enda du behövde göra var att inte skriva pà att du hade mottagit den.

    Om du inte är resident i Spanien är det möjligt att BOE inte kan tillämpas och inte gäller. varpà du kan vara ganska lugn.

    Preskriberingstiden gäller dock bara för din notifiering, har du blivit notifierad (ifall nu BOE skulle gälla tex) sà gäller helt andra tider. Ofta gàr det till inkasso via skattemyndigheten som helt enkelt tar det ifràn ditt konto, lön eller t.om mäter ut din egendom.

    Ps. HAr du fràgat hyrfirman ifall de vet nàgot om boten, eftersom de är de som fàr hemskickat boten till sig? Dà vet de nog statusen pà den samma.
     
    Last edited: 22 april 2014
  17. Nellie

    Nellie Ny medlem

    Blev medlem:
    22 januari 2013
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    1
    Vad är BOE? Straffregister?
     
  18. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    BOE (Boletin Oficial del Estado) är en slags "anslagstavla" där myndigheter skriver ut all viktig information, nya lagar, utnämnanded, efterlysningar etc etc. Eftersom alla som bor i Spanien är skyldiga att läsa denna, räknas man som notifierad om en bot kommer upp här.
     

Dela sidan

Laddar...