Hur är lagarna/poliserna nere på Mallorca?

Diskussion i 'Mallorca' startad av ralle__b, 3 juli 2010.

  1. ralle__b

    ralle__b Ny medlem

    Blev medlem:
    3 juli 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hejsan!
    Jag och två polare ska ner till Mallorca nu på lördag och vi är sugna på att kunna transportera oss enkelt vart vi vill för vi hade tänkt att åka på många marknader och div annat skojj. Så bil/lätt mc skulle vara fint att hyra för att ta oss fram snabbare än på moped..
    Men problemet är ju att ingen av oss är 18 än och ingen har inte heller mc-körkort :/
    Så undrar nu hur hårda de är där nere ifall man då tex kör mc eller bil utan körkort? Går det "köpa" sig ur vissa situationer? ;)
    Försäkringar vet jag inte gäller så de behöver ni inte påpeka.
    Ha det fint och tack på förhand! :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Lägg av! Antag att ni förorsakar en olycka som drabbar en helt oskyldig familj. Hur kan ni köpa er ur en sådan situation? Det finns tillräkligt med folk här med dåligt omdömer som kör utan körkort. Hoppas att detta bara är ett "practical joke"!
     
  4. betty

    betty Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja det där hoppas jag också att du "skojar" om så att säga.. det finns ju en orsak till varför man har körkort.. ni har ju alltså inte ens bilkörkort?! Nää hyr en moped istället!!! ;;;;)
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Hoppas att "diverse annat skoj" inte betyder att "att köra och dricka". En bekant var i förra veckan på väg hem till Teneriffa från Sverige. En berusad bilist korsade hans väg i Frankrik och hans nya bil är bara skrot. Det var ett underverk att han klarade sig helskinnad från detta.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Visst är det ett förkastligt tänkande.
    Men skall jag vara riktigt stygg med lite ironi, så är nog/var trafikkunskapen/utbildningen bättre hos svenska skolungdomar gällande mognad och ödmjukhet i trafiken, än vad spanjorerna levererar. (Efter de har fått sitt körkort.) Jag ser dagligen i stadstrafiken, att alla trafiklagar inte gäller spanjoren/individen själv utan bara de övriga.
     
  8. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det är inget fel pà spanjores trafikkunskap eller utbildning (förutom körning i rondeller dà) Däremot sà bryr ju ingen sig om det. Men dom vet ju om att dom gör fel ;)...

    För att svara pà den ursprungliga fràgan...

    Du kan med all säkerhet INTE "köpa" dig ut ur vissa situationer. I alla fall inte om det är Guardia Civil som stoppar dig.
    Idag. vid alla trafikförseelser som kan innebära mer än bara en bot, sà kan ni bli anhállna och tagen till en sk "juicio rapido" rattfylla kan innebära fängelse. Fortkörning med. Har ni dessutom inget körkort... Ehum....
    Ni skulle nog inte bli dömda till fängelse men böterna blir nog dyrare än att ta taxi.

    Dessutom sà màste ni vara över 23 och ha haft körkort i minst 5 àr eftersom försäkringsbolag inte täcker bilen annars. Och ja, hyrfirmor kollar körkort och vet hur alla EU kort ser ut.
     
    Last edited: 5 juli 2010
  9. ralle__b

    ralle__b Ny medlem

    Blev medlem:
    3 juli 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Okej här blev det visst lite sura miner.. Bil var väl iofs inte att tänka på men skrev till det för att få det att se mer seriöst ut, jag är äldst med mina 16 år så bil blir lite overkill!
    Men har iaf fixat en lätt mc (125cc) som jag tänkt att bruka. Så om man kör mc utan mc-körkort riskerar man inte fängelse, och förhoppningsvis inte att åka fast för olovlig körningen med resultat mer än böter?
    Undrar nu även vilka som är de bästa marknaderna ifall man vill köpa kläder och liknande och inte så mkt souvenirer & frukt?
     
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Men...

    ...Ralle, du måste tänka lite längre än nosen räcker!! ));)

    Det handlar inte om sura miner...:)

    Om DU orsakar en olycka som gör att andra blir lemlästade
    eller kanske t.o.m dör...Skadestånd på miljoner...Ditt liv förstört...
    Inga mer kul resor - du kommer inte att ha råd..

    Trafiken i Spanien är mycket snabb och intensiv..och slarvig
    så du kan faktiskt råka väldigt illa ut om du kör något du inte får...;:(
    Spanien har flest olyckor i Europa efter Portugal och Grekland.
    Och polisen har blivit mycket hårdare har jag fått uppfattning om.
    Där jag bor krockas det i gathörnen ständigt. Ingen sikt alls.

    Tror att du skojar med oss ärligt talat..hoppas det..

    Beträffande marknader så finns det ju hur många som helst. I var och varannan by. Håll er till den där ni ev ska bo så behöver ni inte åka på
    något. Dom brukar ha samma utbud..Åk buss annars!!

    Ciao P ;;;;;)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Hyr en moppe. Dom gàr tillräkligt fort (70-80 km/h) och är dessutom fullt lagliga med försäkringar och allt.
     

Dela sidan

Laddar...