Gymnasiestudier på Mallorca

Diskussion i 'Mallorca' startad av TobbeM, 23 maj 2011.

  1. TobbeM

    TobbeM Ny medlem

    Blev medlem:
    28 april 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,
    Idag fick vi besked från kommuinen, en kovändning, som innebär att vi nu inte får med någon skolpeng till Mallorca, utan måste fixa finansiering via statsbidrag och liknande. Finns det någon på det här forumet som har barn som studerar, eller ska börja studera, eller har vänner/bekanta med barn i den här situationen? Vi vill komma i kontakt med er och få lite input på hur ni löste det här.

    Mvh Tobbe & Martina
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. gustav

    gustav Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    0
    hej tobbem, det var en annorlunda fråga. Kul att ni har planer att flytta till Mallis. Ska bli kul att följa denna fråga som jag själv inte vet svaret på.
     
  4. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Hej,

    Hm.. jag vet inte om jag har något riktigt svar heller, men det beror väl på under vilka förutsättningar ni flyttar till Mallorca, och det nämnde ni inte något om.
    Om det är så att ni helt enkelt emigrerar så förlorar man ju alla förmåner man eventuellt hade i Sverige, vare sig det gäller skola, sjukvård eller vad det vara må, och de regler som finns i det land man flyttar till är det som gäller.
    Jag vet inte om det finns någon Svensk skola (med statsbidrag från Sverige) på Mallis, och även om det gör det är den knappast gratis i alla fall. (Det stod ju för bara nån dag sen om att Skolmyndigheten hade inspekterat en del utländska "Svenska" skolor, som fick statsbidrag, och klagade på att elevavgifterna var lite väl höga i vissa fall... som i Bryssel, där det kostade 200,000 kronor om året att gå i Svenska gymnasiet.)
    Annars är det nog snarast Spansk skola som gäller, som väl i och för sig inte kostar något, om man är inne i "systemet", betalar skatt och så.

    Om det är så att någon av er är anställd av ett Svenskt företag och tillfälligt stationerad på Mallorca är det andra regler, men det är jag inte speciellt hemma på.

    Själva har vi inte bestämt än vad vi ska sätta vår son i för skola (han är bara 2), men det blir antingen en vanlig spansk, eller något halvprivat/kollektivt... och då får vi ju betala vad det kostar själva. Från Sverige får vi ju inget, hur mycket vi än betalade skatt där innan vi flyttade därifrån.


    -Pooh
     
  5. GunillaEvertsson

    GunillaEvertsson Ny medlem

    Blev medlem:
    18 april 2009
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0
    LOL ja det där känner man till och har upplevt själv. Lite surt att man satt och betalade för alla som nu bor där :( men men så är det ..
     

Dela sidan

Laddar...