Gifta sig i Spanien

Diskussion i 'Semester i Spanien' startad av rinconada, 8 oktober 2012.

  1. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Många vill gifta sig utomlands när man är på semestern. varför inte i Spanien?
    Här är lite info om vad som gäller vid vigsel i svenska kyrkan.

    Svenska kyrkan har utlandsposter med vigselrätt i:
    Fuengirola, Las Palmas (okt-apr), Los Cristianos, Palma de Mallorca, Puerto de la Cruz (okt-apr), San Augustin, Torrevieja (okt-apr, sommar).

    Man ska uppfylla vissa villkor för att kunna bli vigd, enl listan som följer:
    Las Palmas - båda parterna är medborgare i Sverige
    Los Cristianos - båda parterna är medborgare i Sverige
    Puerto de la Cruz - båda parterna är medborgare i Sverige
    Málaga - båda parterna är medborgare i Sverige
    Palma de Mallorca - båda parterna är medborgare i Sverige
    San Augustin - båda parterna är medborgare i Sverige
    Torrevieja/Alicante - en av parterna medborgare i Sverige, ingen är medborgare i Spanien
    (Konstigt att de inte kräver att man är medlem i kyrkan - men det står inte så på deras hemsida!)

    Man ska ha med sig:
    Pass
    Intyg om hindersprövning och vigsel (finns hos skattekontoret)
    Blankett för kyrklig vigsel (kvinnans hemförsamling)
    Till kyrklig välsignelse medtages (borgerlig)vigsel-eller partnerskapsbevis
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. AuroraBoreal

    AuroraBoreal Medlem

    Blev medlem:
    30 oktober 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    4
    Det har ju faktiskt blivit mer och mer populärt att åka iväg och gifta sig utomlands. På sidan för svenska kyrkan i Los Cristianos vet jag att det står att minst en måste vara medlem i svenska kyrkan.

    Sen tycker jag det är kul att förutom själva betalningen så önskar man att brudparet tar med sig svenskt kaffe och pärlsocker till församlingen. :)
     
  4. Jimmy Öström

    Jimmy Öström Ny medlem

    Blev medlem:
    13 juni 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag var på gudstjänst på Svenska kyrkan i går, jag gillade prästen. Han verkade vara en bra kille.

    Dock var snittåldern typ 70 år så det var ingen församling för mig offtopic
     
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Kanske just därför var den just för dig! Det behövs ungt blod...
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Femina

    Femina Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej! Vigsel i Torrevieja kan genomföras hos notarie, har jag lyckats läsa mig till. Någon som vet mer kring det? Vi är ej medlemmar i svenska kyrkan.
     
  8. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    mer eller mindre. Det har kommit upp ett lagförslag i November om att Notarier ska kunna viga folk, men vet inte om det är giltligt ännu. Civil vigsel sker än sà länge hos Registro civil, ràdhuset eller annat kommunhs. Om du dÄremot kan övertyga snubben ifràn kommunen att komma till nàgot annat ställe, kan du gifta dig var du vill
     
  9. Femina

    Femina Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    1
    Denna info har jag nu skaffat mig:

    Borgerlig vigsel kan end. ske på sv. ambassaden i Madrid, telefon +34 917 02 20 00,

    eller på Torrevieja kommun.
    I båda fallen ska ni ta m intyg om hindersprövning, som ju utfärdas av Skatten.

    Om vigsel sker via kommunen ska intyget dessutom vara bestyrkt av svensk notarie samt bära en Apostille of Hague-stämpel som även den utfärdas av notarie i Sverige.

    Intyget ska vara översatt t spanska av auktoriserad översättare, även översättningen ska bära Apostille of Hague-stämpel.

    Vidare behöver ni personbevis, bestyrkta & översatta enligt ovan. Processen m kommunal vigsel r ganska komplicerad & ni behöver antagl hjälp av översättare, då ni måste besöka ett flertal avdelningar inom kommunen.
     
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Femina!

    Det verkar mycket med dom dyra apostillena :(

    Man får tacka nej vid nästa eventuella frieri ;)

    Chao P redface
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Ja, för mig verkar det inte heller vara aktuellt. Jag har vid vissa väl valda tillfällen mumlat, liksom i förbifarten, något om ev. giftermål i Spanien till min sambo sedan 35 år, men han har nog fått sämre hörsel med åren, så jag får väl HÖJA rösten eller ge upp. Och när jag nu hör hur invecklat det verkar vara med alla papper, så tycker jag nog att det är "mycket väsen för lite ull" som han sa han som klippte grisen :(.
    rocio
     

Dela sidan

Laddar...