Generalstrejk 29 mars

Diskussion i 'Artiklar och Nyheter' startad av Lisenda, 20 mars 2012.

  1. Lisenda

    Lisenda Ny medlem

    Blev medlem:
    7 januari 2012
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    3
    Nästa vecka är det storstrejk säger man. Vi behöver inte komma till jobbet om vi känner oss osäkra eller hotade.

    Någon som har erfarenhet av spanska strejker, behöver man känna sig hotad?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Nja, det beror pà vilket arbete du har. Jobbigt (npi) att arbeta som buss chaffis, kassörska eller nàgot annat uppenbart "allmänt" arbete. Men om du jobbar pà ett kontor som inte är öppet för allmänheten, är det inte särskilt hotfullt. Har själv aldrig strejkat och har inte känt mig hotad.

    Kanon med storstrejk nu. Inget som en generalstrejkt för att klara sig ur en ekonomisk kris... suck
     
  4. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Háller med Nalle. Jobbar man i butik eller en allmän miljö fár man se upp. Vid förra strejken gick grupper runt och trakasserade öppna butiker, som genast stängde.

    Det företaget kan mena är att det t ex i ett industriomráde kan finnas strejkvakter som kan vara nog sá oroande. De kan hindra folk att komma till jobbet. Förra strejken fick en del sina bilar repade när de var pá kontoret, andra fick ett följe av folk som ropade efter dem när de gick pá lunch.

    Kanske särskilt i Katalonien är de syndikalistiska organisationerna starka och de har halvmilitanta grupper. De kastade förra gángen inga bomber men väl smällare utanför misshagliga företag. En polisbil brändes upp och en del fönster krossades.

    Och inte behöver Spaniens ekonomi en generalstrejk precis. Á andra sidan har den nya regeringen inte visat nágon önskan att diskutera med facken, sá vad kan de göra.
     
    pozuela gillar detta.
  5. annanas1978

    annanas1978 Ny medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Vad innebär den här strejken egentligen? Jag och sambon flyger ner den till Alicante 29/3 och åker därifrån till Torrevieja . Vi stannar till den 3/4. Påverkar det flygen, bussarna och taxi? Är affärerna öppna som vanligt? Tanken är att vi ska titta på hus. Påverkar det mäklarna? Någon som kan förklara vad vi kan förvänta oss och om vi överhuvudtaget kan förvänta oss att kunna flyga dit?

    Anna
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Anna!

    Generalstrejk betyder ju "normalt" att landet ska stå stilla.
    Men det görs alltid undantag. Du måste kolla med flygbolaget
    om dom får landa. Om bagagehanteringen står still så sa
    Ryanair en annan gång att man fick bara åka med handbagage.
    Den gången fick folk boka om till dagen innan utan kostnad...
    Nu vet man icke.
    Det finns alltid företag typ affärer som inte "vill" strejka. Men
    sen beror det på hur strejkvakterna beter sig.

    Det är "bara" en enda dag men klart nog kan det bli besvärligt.
    Hört nå´t om att omkring 40% av flyget får köra. Sen taxi...
    hur många FÅR köra om än alls...Allt är osäkert.
    Står ingenting i skandinaviska tidningar som hämtar uppgifter
    från spanska ännu.

    Här står lite grann på norska:
    http://spaniaposten.no/node/5003

    Ja du får kolla med flyget först...
    Jag mejlar dig om vi vet mer snart...
    Ciao P ;;;;;)
     
    Last edited: 25 mars 2012
  8. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Enligt överenskommelsen mellan regeringen och facket kommer 20% av flygen till/frân EU att landa, övervakningen pâ flygplatser är pâ 50%, övrig service, handling flygplatser 25%, lokaltâg 25-35%, biljettpersonal 11%, vägtrafik (taxi) 25%
    det är alltsâ bara minimiservice.
    Du mâste absolut kolla med flygbolaget om just ditt plan kommer att landa. Bäst är om ni kan ordna sâ att nâgon privatperson hämtar er.
    Affärer är stängda. Mäklarnas kontor kommer antagligen att vara stängt, âtminstone mot gatan, men det gâr nog att ordna träff med máklaren ändâ... var det just den 29:e ni skulle träffa dem? i sâ fall kanske han vill hämta er pâ flyplatsen :D
    Du har all min sympati!
     
  9. annanas1978

    annanas1978 Ny medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för era svar!
    himla typiskt att strejken ska bli just den dagen vi ska åka.... är det någon där uppe som försöker säga mej något tro?... Den positiva nyheten var ju att det bara är strejk en dag!thumb
    Vi ska inte träffa mäklaren förrän dagen efter tack och lov.

    Jag antar att resturanger inte är öppna på torsdagen heller? Jag får väl packa ner något ätbart i väskan isåfall...

    Vi ska åka med ryanair och på deras hemsida står inget. När jag ringde flygplatsen i Göteborg,var allt dom visste ännu, att flygen nog skulle gå som vanligt. *hoppas*
    Stora frågan är hur vi isåfall kommer från flygplatsen... Jag får maila mäklaren och höra om hon har något bra förslag.

    Anna
     
  10. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag håller alla tummar och tår för er!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. stugget@hotmail.com

    [email protected] Ny medlem

    Blev medlem:
    26 mars 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Kommer ni från Göteborg, jag har samma problem då jag inte vet om dels flyget går eller om sedan bussen går. Om vi kommer fram kanske vi kan dela på en taxi, om dom går.
     
  13. AuroraBoreal

    AuroraBoreal Medlem

    Blev medlem:
    30 oktober 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    4
  14. annanas1978

    annanas1978 Ny medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    [email protected]:
    Absolut, om vi ska åt samma håll!thumb Vi ska vidare till Torrevieja.
     
  15. stugget@hotmail.com

    [email protected] Ny medlem

    Blev medlem:
    26 mars 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag tittade precis nu och nu har Ryanair tagit bort hela nyheten? Kanske en uppdatering eller ett ok att det kommer att fungera? Någon som har hört mera?
     
  16. annanas1978

    annanas1978 Ny medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag såg det precis också! Var tvungen att genast gå in och kolla här, för att se om någon visste mera. Jag ska leta vidare på nätet... Återkommer om jag hittar något!
     
  17. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Man kan ringa till Ryanair/flygplatsen och fråga för säkerehts skull. Ryanair uppdaterar lite slött sin hemsida ibland...
     

Dela sidan

Laddar...