Flytt sugna.

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Rickard B, 5 oktober 2012.

  1. Rickard B

    Rickard B Ny medlem

    Blev medlem:
    5 oktober 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej.
    Jag startar en ny tråd eftersom jag vill samla på mig så mycket info som möjlig på ett och samma ställe.

    Jag och min familj (Fru och 2 barn 3 och 5 år) funderar allvarligt på att ta vårt pick och pack och flytta till Spanien (Costa del sol eller tropikana eller blanca).

    Jag har varit egen företagare i snart 10 år och känner att det får vara nog nu, så vi har inlett en sälj process. Min fru utbildar sig till grundskolelärare.

    Så nu till frågorna....

    1. Var är det bäst att bo??? (ja jag vet att smaken är som baken) det verkar som det är flest svenskar som väljer Fuengirola eller torrevieja varför??

    2. Hur ser jobb situationen ut för en svensktalande grundskolelärare ut?? (det finns ju tydligen svenskskolor där nere)

    3. Vi kommer att flytta permanent så vad skall man tänka på??

    4. Hur eftertraktad är man på jobbmarknaden som en trött sliten 40-årig före detta VD med goda it-kunskaper. ;)

    MVH

    Rickard.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. gustav

    gustav Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    0
    Välkommen hit! och helt rätt beslut! Kul om ni berättar löpande hur det går och hoppas det går toppen! :)
     
  4. Rickard B

    Rickard B Ny medlem

    Blev medlem:
    5 oktober 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Absolut. Vi skall ner på mässan i Göteborg och höra oss för lite oxå.
     
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    1. Tror de flesta Svenskar väljer dessa eftersom det redan bor sàpass mànga svenskar där. Invandrare (oavsett var dem kommer ifràn) har alltid en tendens att flytta till samma omràden.

    2. Har hon ingen Spansk kompetens, finns det bara svenska skolor för henne och det finns inte mànga av dom. Vad jag vet sà finns det bara en i Funkan och en utanför Torrevieja. Alt skulle vara privatlärare. Mànga barn fàr privatlektioner pà Engelska.

    3. Tusen och en saker... Alldeles för mycket att plita in här, men du har tonvis med info pà spanienforum

    4. Pratar du spanska sà visst, men löneförhàllandena är inte de bästa. Infojobs.net är en av dom bästa (imho) spanska jobbsidorna pà nätet
     
    Last edited: 5 oktober 2012
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. La Murciana

    La Murciana Ny medlem

    Blev medlem:
    2 oktober 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    En som flyttat

    Hej
    Sjalv har jag bott i spanien 20 ar.
    Tyvarr maste jag komma med negativa nyheter: Det ar nastan omojligt att fa jobb i spanien just nu, 25% arbetsloshet. Manga harifran flyttar utomlands.
    Ha barn i spanien ar ocksa mycket dyrare an i sverige. Inget barnbidrag, inga fria skolbocker m.m.
    Levnadskostnaderna har ocksa okat de sista aren, momsen gick upp 1 september i ar. Elektriciteten ar mer an dubbelt sa dyr som i sverige
    Ett plus ar naturligtvis att skatten ar billigare har, sa det galler att rakna bade plus och minus.
    Viktigt ar ocksa att lara sig spanska, engelska ar inte sa manga som talar aven om engelska ar obligatoriskt i skolan. Utan sprak, lever du som turist hela livet harnere. Vilket jag tror blir trottsamt i langden.
    Personligen tycker jag att livskvaltitet ar vard mer an pengar, bara man har sa man klarar sig.
    Ge inte upp drommarna om spanien, lycka till!
    Detta ar mitt forsta forsok att deltaga i ett forum.
     
  8. CarlosC

    CarlosC Ny medlem

    Blev medlem:
    13 oktober 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    såpass alltså? tråkigt att krisen slog hårt i Spanien. men hur är det när det gäller att utnyttja turismen och öppna eget där? kan va allt från barer, restauranger, nattklubbar osv. Krisen må vara hårt men turismen är där och verkar inte ta skada av det, kom från Barcelona i tisdags och såg en massa möjligheter.
     
  9. Porro

    Porro Ny medlem

    Blev medlem:
    11 april 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0
    Ni kommer antagligen inte att ångra er!
    Gör ett försök
    Skulle kunna tipsa samtliga som inte talar spanska att passa på att med CSNs hjälp lära er språket på plats där nere. Finns studiemedelsberättigade kurser över hela spanien. Perfekt att plugga ett år i krisen.
     
  10. pansergutten

    pansergutten Ny medlem

    Blev medlem:
    15 oktober 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Rickard B! Vi är i ungefär samma situation som er, tankar på att flytta till Spanien, dock inte kommit så långt som att sälja huset.

    Vi har bott utomlands i fem år tidigare, varav 2 år i Spanien. Vi bodde strax öster om Marbella, vilket vi gillade verkligen mycket. Närheten till båda Marbella och Fuengirola, samtidigt som det är lugnt område. Vi är dock öppna och kollar en hel del i Fuengirola och Benalmadena.

    Efter några år i Sverige, där allt är ett ekorrhjul, kallt, mörkt och en livskvalité som är högst tveksam vill vi gärna bo där klimatet ger en kick, ljuset är alltid där och en avslappnad livsstil, där man själv styr. Gällande dina frågor:
    1. Som nån tidigare skrivit är det vanligt att människor med samma nationalitet samlas i ett mindre område när man flyttar utomlands, kontakten med svenskar och svenska seder är viktig. Costa del Sol brukar benämnas Europas Californien, och det är inte helt fel. Fantastisk kust på alla sätt, och ni kommer inte att ångra er om ni väljer den delen.
    2. Det finns svenska skolor i Fuengirola och Marbella (den sistnämnda relativt ny och än så länge liten). Jag utgår från att din fru kan engelska? Komplettera med spanska så har hon hyggliga möjligheter att få jobb.
    3. Som nån skrev så är det en massa att tänka på när man flyttar utomlands. Men, det är inte alls så komplicerat som man tror. Det är inte en deal breaker, tro mig.
    4. Som dig är jag drygt 40, haft ledande positioner, bl a som VD, men driver eget företag sen många år (dock inte troligt att det funkar där nere). Jobb löser sig, men du får ställa in dig på att lösa det själv. Att bli anställd med hygglig lön är nog inte att räkna med om du inte har väldigt bra kontakter. Däremot finns en massa möjligheter att göra annat, om man är lite av entreprenör och kan tänka sig att göra det mesta. Jag litar på att jag kommer att ha ett nätverk som gör att det dyker upp en idé eller nån person som gör att jag hittar en bra sysselsättning.

    Lycka till! Skriv gärna om hur det går!

    Mvh P
     

Dela sidan

Laddar...