Firma i Spanien

Diskussion i 'Starta och driva företag i Spanien' startad av Träkfugl, 12 maj 2008.

  1. Träkfugl

    Träkfugl Ny medlem

    Blev medlem:
    28 april 2008
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Det är korrekt, att man kan slippe för skatt och moms hvis man fx. har ett mindre enskild företag i Spanien. Men jag menar bestemt, att man som minimum skal betala Social Security. Det är ca. 250 euro pr. måned.
    Det är vel också bra, att have en form for försäkring. Specielt hvis man udförer arbejde/tjenester.
    Jag är inte expert på disse fråger. Hvad säger experterne?
    Jag återvender, på ett tidspunkt, med en fråga till experterne.
    Hoppas att ni kan klare dette svenska/danska mix?
    Med venlig hilsen Träkfuglen
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Rothie

    Rothie Ny medlem

    Blev medlem:
    10 januari 2008
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    1
    hej ! vad härligt med lite danska jag gillar väldigt mycket att höra danska och speciellt danska tv -program! hur som helst jag såg ditt inlägg och ska försöka svara så gott jag kan . Har själv försökt lära mig just detta och vet inte om jag har rätt information men det här är vad jag har fått förklarat för mig:
    har man en enskild firma i Spanien så betalar man skatt och moms och till Försäkringskassan -social security -för närvarande 250 euro per månad för tillgång till sjukvård och viss pension. Detta är en obligatorisk avgift.Sen tillkommer en avgift för sophämntning som betalas 2 gånger per år 100 euro /halvår (vet int eom det gäller om du inte ens har en företagslokal ??) Gällande skatt och moms så har man två alternativ antingen betalar man en schablonavgift som man väljer genom en tabell som skattemyndigheten har och då beräknas skatten efter antal anställda ,yta läge e,tc.
    Även momsen beräknas på samma sätt. alternativ två är att betala enligt bokförong och det skulle ju vara det bäst aalternativet för en nystartad firma eftersom man inte vet hur det kommer gå, i så fall beräknas momsen 16 % ,som nystartad 4-7 %, betalas kvartalsvis och skatten skall beräknas 20 % ,7% för nystartad, på varje kvartals vinst och betalas som preliminär F-skatt . Antar att om man det första året inte gör någon vinst så får man desto mer tillbaka efter årets deklaration/bokföring.
    Sammantaget jämfört med Sverige blir det int emycket skatt att betala om man är nystartad i all fall inte om jag jämför med svenska mått! har int ehitatt någon info där det står att man helt skulle vara befriad från moms och skatt , vore ju bra om det stämde? hoppas på fler inlägg i ämnet så man kan få lära sig mer .
     
  4. Träkfugl

    Träkfugl Ny medlem

    Blev medlem:
    28 april 2008
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Rothie! Om man skal betala skatt och moms skulle blandt annat bero på hur många kvardrat meter forretnings ytan är på. Altså, vis man har en forretning med få m2, skal man inte betala. Och det skulle vära uanset omsätning!
    Hur länge är man nystartet? Jeg tror inte heller, att man skal regna dagskassan. Det går mera på in-och evt. uttgående faktura. Men de ca. 250 euro till Social Security slipper man inte for. Mvh Träkfugl
     
  5. Rothie

    Rothie Ny medlem

    Blev medlem:
    10 januari 2008
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej, hur har det gått Träfugl ! Är du på plats i Spanien nu och har startat upp nåt?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Träkfugl

    Träkfugl Ny medlem

    Blev medlem:
    28 april 2008
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, Rothie. Beklager, att jag inte har väret paa SpanienForum länge. Ja! Jag er paa plads i Spanien for vinteren. Denne gang inte paa Costa Blanca, men paa Costa del Sol.
    Nej, jag har inte startet noget upp. Der är mange lokaler att köbe, hyra for tiden och kanske bliver der flere näste aar. Och priserne är i bund. Saa vis du kan faa noget til att löbe runt nu, i dette krise klima, saa är mulighederne der.
     
  8. Rothie

    Rothie Ny medlem

    Blev medlem:
    10 januari 2008
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    1
    Va kul Träkfugl att du är på plats nu i Spanien. Stort lycka till och meddela gärna om du har tid här hur det går. :)
     
  9. Dennis lund

    Dennis lund Ny medlem

    Blev medlem:
    5 april 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    men hur är det om man har kvar sitt svenska bolag till att fakt. sina kunder med och sen skickar en fakt från sitt spanska bolag på hela beloppet isåfall burde man slippa skatt i sverige och bara betala 7% förste året?? ursäkta min dårliga svenska men kommer från dk.

    Mvh.Dennis
     

Dela sidan

Laddar...