Finansiering - hur har ni gjort?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Plex, 2 februari 2013.

  1. Plex

    Plex Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0
    Med risk för att bli snokig så tänkte jag ändå ta mig friheten att fråga lite om hur ni andra finansierat era köp av bostäder.

    Jag vet ju att svenska banker inte lånar med spanska lyor som säkerhet, men vår bank har i alla fall sagt sig vara villiga att ge oss ett lån på det utrymme som finns i vårt befintliga bolån för huset i Sverige.

    Sedan har vi tänkt att lägga in en del kontant, men är osäkra på om det räcker eller om vi behöver skjuta till en summa någon annanstans ifrån.

    Och där kommer min fråga in; spanska banker, nykredit... eller vad finns det för rimliga alternativ?

    Närmast till hands ligger så klart att hitta något inom vår budget och kanske en snäll mäklare här hemma som kan värdera upp vår bostad så att vår bolån kan höjas, men det vore även skönt att ha en plan B.

    Och det vore som sagt väldigt intressant att veta hur ni andra gått tillväga och vad man kanske ska tänka på när det kommer till finansieringen.

    Tack på förhand!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. EvaP

    EvaP Ny medlem

    Blev medlem:
    4 november 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej
    Vi var i ungefär samma sits som ni när vi köpte för ca 6 månader sedan och vi funderade på att belåna vår bostad i Sverige, men som läget varit så var det inte helt lätt att få en ökad värdering och vi kom fram till att det kändes bättre att låna i Spanien med den fastigheten som säkerhet istället. Vår erfarenhet är att Nykredit är ganska hårda och inte helt realistiska i sin kreditbedömning. Vi gick därför efter rekommendation till Deutshe Bank som har gott om fysiska kontor i Spanien. Vi fick ett väldigt bra bemötande och god hjälp genom hela processen hade dessutom turen att det var en svenska som var kontorschef på det kontor vi gick till så vi kunde få allt förklarat för oss så vi förstod . Att tänka på är att de spanska bankerna generellt i dessa tider endast lånar ut till 50% av det bostaden värderas till genom en av dem utsänd oberoende värderingsman. Det kan således bli mindre än 50% av köpesumman som man får låna men självklart också mer om man hittar ett prisvärt objekt. Det beror helt och hållet på värderingen. Sedan så tillkommer ju andra avgifter för lagfart etc. vilket uppgår till mellan 10-15 % av köpesumman. Ju billigare bostad desto högre %. Det är mellan detta spann eftersom vissa kostnader är mer eller mindre fasta. Vi anlitade också en advokatbyrå med svensktalande personal som med fullmakt från oss tog hand om allt det praktiska vid köpet samt att de hjälpte oss att teckna el och vattenavtal etc och lägga upp det på autogiro. Det underlättar och rekommenderas verkligen.

    Lycka till med köpet
    Eva
     
  4. Plex

    Plex Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack Eva för ditt svar! Och vad kul att ni hittat och köpt en bostad!

    Jag har inte riktigt satt mig in i vad som ingår i de 10-15% som tillkommer utöver köpekostnaden utan har bara "köpt läget" att så är det och gissat på lagfart, notarie- och stämpelkostnader mm. Men skulle det bli en mindre kostnad om man inte använder en spansk bank som finansiär?

    Advokat med svensktalande personal vore naturligtvis bra. Var har ni köpt? Om vi skulle hitta något hyfsat när så kommer jag nog behöva lite tips på bra advokatfirmor :)
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Plex!
    De 10-12% man måste betala utöver priset är en överföringsskatt på 8%.
    Köper man nybyggt så kallas det moms och är på 10%.
    Lagfarstreg och notariearbetet kostar ca 800-1000E
    Det kommer man inte undan oavsett hur man köper.

    Förra året var övf.skatten 7% och momsen nedsatt till 4%.
    Antar att det är ändrat nu i år som jag skrev ovan annars rätta mig.

    Ciao P :sol:
     
    Last edited: 3 februari 2013
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Plex

    Plex Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0
    Aha, tack. Men vad är överföringsskatt? Kostnad för överföring för själva ägandet?
     
  8. Albañil

    Albañil Ny medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0
    Hola

    Efter att ha åkt Charter några gånger till Alcudia med en växande barnfamilj som innebar mer kostsamma resor till solen och värmen för oss kollade vi över möjligheter att köpa något i Spanien istället. Vi lånade upp oss på huset hemma i Sverige, lättare att hålla koll på en ränte-nivå än två :)

    Vi kollade runt efter bostäder semestern 2011 och hittade en som vi tyckte extra mycket om. Säljaren som var svensk kontaktade sin jurist på Scandanavien Management och bokade möte och vi skrev på kontraktet med köpesumman på.
    Därefter bokade Scandanavien Management in oss på Notarie, Nie nr: i Elche och vi skrev på en fullmakt som innebar att vi kunde slutföra affären över telefon (Dom frågade om vi skulle använda fullmakten och jag svarade med ett sjungande Ja:cheeky) istället för att boka en resa ner och skriva under. Dom ordnade för övrigt allt annat till oss, (hemförsäkring, el och vatten , deklaration m.m.) ;:;;)

    Här är en länk till dom: http://www.scandtax.com/index.html
    Lycka till!
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ja den vill staten ha :)´

    P :sol:
     
  10. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    möjligt, vet inte vad en Svensk bank tar för ett làn. Men om du tar ett hypotekslàn av en Spansk bank, ska du betala öppningsavgifter, samt registeravgifter och skatter pà lànet ocksà.

    Om du köper ett nybyggt hus pà 100.000€
    betalar du följande;

    Moms 10%: 10.000€
    IAJD 1,2% : 1200€
    Notaria: +- 500€
    Register: +- 200€
    Gestoria_ +- 200€
    Moms (notaria etc 21%): +-190€

    totalt +-12.300€

    Men ska du sen ha làn màste du betala ytterligare;

    tex. pà ett 70.000 € làn

    öppningsavgift +- 700€
    Värdering: +- 250€
    IAJD: 840 €
    Notaria: +- 500€
    Register_ +- 200 €
    Gestoria : +- 200 €
    Moms (notarie etc 21%): +-190€
    Försäkring : +- 300 €

    Totalt +- 3200 €

    Sà genom att betala kontant sparar du direkt över 3000€.

    Gestorias (ungf sekreterare som tar hand om allt byràkratiskt pappergöra) är inte obligatorisk, du kan välja att göra det själv men utan Spanska blir det väldigt svàrt. Samt kan du ev. förhandla bättre villkor med din bank. (försäkringar, öppningsavgift etc etc,

    IAJD (Impuestos de Actos Jurídicos Documentados) är en skatt som man tillämpar pà alla oficiella document, typ lagfarter, bolagsbrev etc, ligger pà 1,2% i C. Valenciana för semesterbostäder men kan variera fràn comunidad till comunidad. Vet inte vad den ligger pà i Andalusia. Tror den ligger pà 0,5% i Cataluña.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Plex

    Plex Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för all utförlig information!

    Den snälla mäklaren vi köpte vårt hus av för några år sedan har lovat att bjuda på en ny värdering. Vi har byggt till och fixat rätt mycket så värdet borde ha stigit en bra slant vilket förhoppningsvis ger oss möjligheten att få en stor del av finansiering via vårt befintliga bolån. Slipper gärna inblandning av fler banker som förmodligen har en betydligt högre ränta än den vi har idag.

    Spanska pratar jag lite grann, men inte såpass att jag vågar mig på allt administrativt arbete själv.

    Albanil - vad kul att höra om en annan barnfamilj som satsat på semesterboende! Tycker det verkar vara fler med barnbarn och vuxna barn som skaffar lyor.
    Får jag fråga var ni köpt? Mallorca eller fastlandet? Jag är ett stort fan av Mallis, men har en känsla av att priserna är rätt höga där?
     
  13. Albañil

    Albañil Ny medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0
    Plex:

    Det glömde jag säga, fastlandet såklart! Ciudad Quesada, ligger 1mil från Torrevieja och 7km till Guardamars stränder. thumb

    Vart har du boende någonstanns?
     
  14. Plex

    Plex Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi har inget boende (än) utan befinner oss fortfarande i drömmarnas land :sol:

    Har bokat en resa till Solkusten i mars för att reka bland orter och objekt. Förhoppningsvis kommer vi hem något klokare och med en bättre uppfattning om vad vi vil ha och var vi vill ha det.

    Hur gamla är era barn? Har ni vägt in eventuella skolor i ert val av bostad? Tänker att man kanske skulle få för sig att vilja stanna längre än på en semester så småningom... och behöver sätta barnen i ny skola någon termin.

    Har du någon känsla för om det blivit vanligare med "yngre familjer" som köper nu?
     
  15. Albañil

    Albañil Ny medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0
    Våra barn är 5 och 9år. Vi försöker att vara där 9-10 veckor per år och Svenska skolan finns i Torrevieja och Norska skolan finns här i Quesada. Men det är inget vi funderar på än så länge :) Ja det känns som köparna kryper ner i åldrarna sakta men säkert, det sägs att fler o fler under 40 börjar skaffa sig boende. Men än ligger de vanligaste köparna på 55+ skulle jag tro.
    Hoppas att ni hittar eran idyll, Spanien är stort och finns mycket att utforska! Bra att ha en strategisk bas om man tycker om att åka runt :)
     
  16. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8

    Lite högre är de nog men värt vartenda öre :)
     
  17. steget98

    steget98 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej,

    Ang. ålder så är vi båda runt 35 och har tre barn (4,7,9år). Vi fick nycklarna till vårt radhus i Villamartin i januari. Det känns som att det blir fler och fler barnfamiljer som köper sig ett semesterhus i Spanien.
     
  18. Plex

    Plex Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0
    Vad kul att höra om fler med långt till pensionen som satsar på semesterboende ;-)

    Våra föräldrar som närmar sig den åldern tycker naturligtvis att våra planer är strålande och det vore ju bra att ha någon som kan se efter lägenheten när man inte kan vara där
    :)
     
  19. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Hej,

    Vi köpte för snart två år sedan och ångrar det inte en sekund. köpte via bankåtertag och finansierade delvis i spansk bank vilket jag tycker gick väldigt smidigt och bra. Vi är också "unga" 38 år med 5 barn och det var kostnaden för semesterresorna som drev oss också till att se vår investering i Spanien som vår pensionsfond istället för de trevliga nedåtgående fonderna i Sverige som banken ändå är så snäll att de debiterar pengar för deras hårda arbete med att se till att våra pengar blir mindre värda.

    Så nu fick jag ur mig det också, och utan punkt eller komma tecken! :):)

    Vi tycker det är jättekul med fler barnfamiljer och har märkt att intresset har ökat bland våra vänner också. Många är med på att det förmodligen är en bättre långsiktigt pensions investering att köpa en fastighet än att spara i fonder.
     
  20. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Mycket bra beslut av din familj Lundberg. När fler gör som du , Europa är stort..... då löser Spanien en del av sin fastighetsbubbla. Vädret går inte att ta ifrån landet!!!!
     
  21. Gnap

    Gnap Ny medlem

    Blev medlem:
    10 april 2012
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    0
    Nalle: Ditt exempel på nybyggt hus är intressant för jag förstår inte riktigt hur våra advokatkostnader räknas ut?
    Vi har köpt nybyggt hus för 145000 Euro och betalat 5300 till advokat för notariekostnad, advokat etc. sk servicepaket. På deras info står att det ingår kostnad för el och vattenkontrakt i denna summa men jag såg just på Sabadellkontot att elbolaget dragit 140 euro. Elen är avstängd just nu och har för bara några veckor sedan gått över från byggarens till vårt ansvar.
    Någon som vet vad det är för elkontraktskostnad som ingår i advokatens summa eftersom det verkar som om vi också betalat något?
     
  22. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Jag skulle gissa att det ni betalat till advokaten är för själva tjänsten de gjort, att de tagit hand om det byråkratiska att få elkontrakt och bli anslutna, inte själva elbolagets kostnader.
     
  23. Cina

    Cina Ny medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    2
    Vi använde oss av Nykredit, en dansk bank som lånar i obligationer (Eurobor). Räntan har hittills legat på ca 0,5% vilket gör att vi amorterat ganska mycket. Fanns dessutom möjlighet att välja vilken valuta vi ville betala lånet i. Vi valde euro och det har visat sig vara ett smart drag.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...