Förening/president

Diskussion i 'TV, Bredband, Telefoni' startad av matte61, 22 oktober 2013.

  1. matte61

    matte61 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2012
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har pratat med presidenten i vårt område två ggr angående att bl.a. Sätta upp antenner och paraboler på tak... Det får vi inte!

    Men grejen är att jag känner det som om han inte vill att jag ska ringa honom om sådana saker? Han hänvisar till någon som han kallar "Administratorn"? är det husets ägare ? det är honom jag skall prata med för att få reda på hur föreningen fungerar och vilka regler som är bestämda!

    När vi köpte lägenheten så pratade jag med vårt ombud ang telefon nummer till presidenten, och dom hänvisade oss till ägaren av husen... Mr Pedro ...antagligen "Administratorn"

    Utav honom så fick vi telnr till president och förteckning över senaste mötet som var i aug...

    Min fråga till er är om det är brukligt att det är "Administratorn"? Som är den man ska ha kontakt med och inte Presidenten i föreningen?

    Långt utlägg :) om detta... Frågar man så får man inget veta! // Mats
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Huset delägare är väl du. Administratorn sköter föreningen/huset. Beslut tas på årsmöte och presidenten är juridiskt ansvarig och den som undertecknat saker i föreningens namn.
    Administratorn är en anställd förvaltare. Denna kan förvalta många fastigheter/föreningar.
    Vi betalar 300 E i månaden för vår förvaltare.
     
  4. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Kort inlägg ang. satellit TV från "SkyDoctor". På Costa del sol sedan 13 år tillbaks. Denna fråga kom upp på hans hemsida;

    "I live on an urbanisation and my president is saying that I am not permitted to install a satellite dish."
    Answer;
    By EU law and the freedom of information act, your president must allow you to install and have access to satellite TV. Inform him that this is your right under EU law and that if he does not accept this then please consult your lawyer.

    Hälsar Göran i Mijas Pueblo
     
  5. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Matte61!
    Som Sharky skriver:Administratören är anställd av Urb.=föreningen för att förvalta och sköta det administrativa, som t.ex. föreningens bankärenden, försäkringar och dyl.
    Om man har frågor och funderingar i en för. så är det ju i första hand den av för. valda Presidenten man ska vända sig till. I vår för. har vi i alla år haft en gammal tandlös spanjor från Galicien som president. Han är underbart snäll och glad men omöjlig att förstå, så p.g.a. detta har jag alltid tagit kontakt med Adm. direkt. Han är också spanjor, men av yngre modell, dessutom talar han engelska, vilket alla Adm. måste kunna, antar jag. Nu har vi en ny Pres. som är engelsman, och som bara är här några veckor då och då, så det blir ju självklart att vända sig till Adm.
    Ang. att installera paraboler på taket kan ju bli lite klurigt kanske. I vår för. har alla som äger lägenheterna högst upp egna takterrasser som dom är lagfarna ägare till. T.ex. jag och min sambo. Inte kan vi tillåta grannarna i våningarna under oss att installera div. paraboler på vår terrass. Vi har däremot föreningens TV-antenn där (av alla c:a 20 terrasser) och där sitter fåglarna och sk-er ner hos oss :(.
    Men, som tidigare sagts, är det Pres. i första hand man vänder sig till. Om han är tillgänglig och inte är från Galicien förstås :cheeky.
    rocio
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    I El Paraiso är väl fortfarande det mest spanjorer som har lägenheter, och då är presidenten säkerligen inte tillfågad särskilt många gånger innan någon sätter upp en parabol...
    För dryga 10 år sedan när jag ägde en lägenhet i ett av trevåningshusen så fanns parabolen monterad på vår balkongvägg av föregående ägare ( utan lov ) - det var på översta våningen och parabolen var av samma storlek som de som numera används för Tv via Eurotele eller motsvarande, alternativt bredband via mast - det fungerade perfekt den enda månad vi ägde bostaden :)
     
  8. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Han fick nog det svaret efter att ha velat installera en parabol pà sin terrass.
    Det ska finnas plats för föreningsanntenn och mànga moderna hus har speciella platser pà taket för antenner. Problemet är väl att om man är ensam mot alla andra sà vill de säkerligen inte betala nàgot de inte kommer att använda.
     
  9. matte61

    matte61 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2012
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    1
    Hejsan allihopa och tack för alla svar.. Ok.. Det är alltså helt ok att prata med administratör om inte ordföranden har svaren! Och admin borde kunna engelska? Bra!.. Presidenten tycker själv att det borde finnas en yta på taken där antenner och paraboler får sättas upp.. Men har inte fått nått gehör för detta.. Han ville att så många som möjligt av oss "utlänningar" skulle gå på årsmötena! Lättare sagt än gjort! För att kunna påverka detta...

    Har inte spanjorer dom behoven att sätta upp paraboler och antenner som vi har? Kanske förståeligt eftersom det är lättare att få in spansk information än svensk :) utan en massa paraboler!
    Vi är inte ute efter tv kanaler.. Utan internet med wifi för att kunna söka information i Spanien och vara uppdaterad med Sverige och världen:) vi får kolla med sattvplus eller telitec om deras små paraboler kan funka från vår balkong? Jag skulle gärna koppla in telefonica men det känns lite dyrt just nu med tanke på att det inte går att stänga av då vi inte är här... Skulle vi hyra ut lägenheten så kan man ju räkna in det i hyran! Men så långt har vi inte kommit ännu :) tack igen för alla svaren ! Med vänlig hälsning, Mats i El Paraiso
     
  10. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    För TV-tittande finns vanligtvis fria spanska kanaler i alla lägenheter, i alla fall dom som byggts de senaste 10-20 åren. Spanjorer som har en lägenhet som fritiidsbostad vill ofta ha så små fast kostnader som möjligt (det vill väl iofs alla) då får man gå till ett Internetcafé eller ansluta datorn via ett USB-modem med kontantkort. Det är dock inget att ha för att streama svensk TV eller att ladda ner filmer osv - men till surfande och mailkontakter är det OK
     

Dela sidan

Laddar...