Förändras forumet?

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av carl, 2 januari 2013.

  1. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Jag tycker om Spanienforumet, eftersom man hela tiden lär sig något om Spanien. Det finns många, som kan så mycket om Spanien på forumet.

    Däremot tycker jag inte att jämförelser Spanien – Sverige (och andra länder) tillför något positivt. De flesta av oss förstår nog att det finns bra och dåliga saker i alla länder. Det är väl ändå så, att vi uppskattar det som är bra i Spanien, annars skulle vi väl inte åka dit/bo där? Vad som är mindre bra hoppas jag att spanjorerna själva försöker ändra på.

    Är man svensk och bor i Spanien är man, som jag ser det, en gäst i landet och som sådan bör man vara lite försiktig med generaliserande kritik. Detta innebär inte, att man inte ska kritisera felaktigheter, som man kan ha råkat ut för och ibland låta andra forumsmedlemmar få reda på det om det kan vara till nytta för dem.

    Jag tycker också att vi ibland glömmer bort, att mycket av det vi uppskattar beror på spanjorernas lägre inkomster. Hur många av oss skulle kunna gå ut och äta, ta en kopp kaffe närhelst vi vill, etc, etc, om det var samma priser som i Sverige.

    Har man en annan agenda, vill driva flyktingproblemfrågan, förändra Spanien etc finns det säkert andra forum.

    Jag vet att jag nu kanske sätter ut hakan, men det vore intressant att också höra andras åsikter härom.
     
    kimmen gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Håller till fullo med Carl om detta.
    Eventuellt kan ju alla dessa diskussioner föras på någon underavdelning på forumet, men jag får en besk smak i munnen när "vanliga" länkar börjar luta åt detta håll. Jag är tacksam för att få leva i detta klimat och går faktiskt så långt att jag inte handlar av/äter hos t.ex, svenska affärer eller restauranger. Jag vill att mina små pensionsinkomster skall komma spaniorerna till godo.

    Nu är äntligen helgfirandet hos släkten i Sverige slut så jag får resa söderut igen.spainsmile
     
  4. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
     
  5. Skåning

    Skåning Medlem

    Blev medlem:
    29 augusti 2012
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    2
    Håller helt med Carl! Tycker inte heller flyktingfrågan o invandringspolitiken har här att göra. Det är en väldigt komplex fråga som man kan ha olika uppfattningar om, men det finns många andra siter där man kan lufta sina åsikter!
    För mig är Spanien forum en site där man kan tipsa om hur man praktiskt fixar saker( Nienr, internet, kök mm) Kan även tipsa om hantverkare restauranger, bussförbindelser, mäklare, ja allt som förenklar o gör livet för oss som vistas i Spanien, bättre.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Goranwint
    Visst, jag håller med dig, men med en liten passus vad det gäller att gynna spanska restauranger, affärer o.dyl. Svenska rest. och butiker m.m. betalar väl in till det spanska skattesystemet i lika hög grad som dom spanska efter vad jag förstår. Och dom har väl spanjorer bland sina anställda som dom förhoppningsvis betalar en anständig lön till? Och visst är det väl trevligt att ibland besöka en svensk, tysk eller annan rest. av annan nationalitet än dom spanska? Visst kan vi väl sprida gracerna lite grann? Det är min åsikt.;)
    rocio
     
  8. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Ligger nåt i det du säger, Rocio. Jag får ta och fundera på det. thumb
     
  9. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Tycker nog att MacAber har en poäng i frågan. Kanske det är typiskt "svenskt" att undvika vissa diskussioner, som att allt ska vara så "politiskt korrekt" hela tiden. Man läser det man tycker verkar vara intressant, och kanske rent av skriver något.
    - Högt i tak gillar jag!
    Blir det mot Mijas nu då Göran W?
     
  10. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Jag förstâr din iställning och tycker att det är trevligt med folk som vill ta seden dit de kommer. Men jag skulle själv aldrig vara intresserad av nâgon slags "mystillvaro" :) i ett land jag flyttade till. Anpassa sig, smälta in, lära sig - absolut, men ifrâgasätta ocksâ. Det betyder inte att man ska sitta pâ utländska barer med andra utlänningar och gnöla över hur kasst allting är i Spanien. Men det är i diskussioner med folk som har andra erfarenheter och infallsvinklar som nya idéer växer fram. Även utlänningar bör delta i t.ex den politiska diskussionen och intressera sig för landets framtid om de nu tycker sâ mycket om Spanien...
    Jag har precis flyttat till Sverige och skulle inte kunna tänka mig att bara intressera mig för skogspromenader och TV-program. Invandrarna här har för övrigt lika mycket rättighet (egentligen skyldighet) att engagera sig i samhällsfrâgor som infödda.

    Ang. forumet, tycker jag att det är lite djupare diskussionerna som är de intressanta. Elkostnader och trevliga affärer har jag noll intresse av, även om man gärna hjälper nyinflyttade med praktiska râd om man kan.


     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    offtopic
    Snabbsvar till Uffetrader; Åker ner på tisdag efter helg hos barn och fd. fru! Ska bara titta och bestämma mig före lägenhet hos en skotsk dam (mäklare) som tar en halv månadshyra för hjälp med kontrakt. Återkommer!thumb
     
  13. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Jag tycker också, som du, att man bör ta seden dit man kommer och håller med att man ska försöka anpassa sig till och lära sig så mycket som möjligt om landet. För mig är ”anpassa sig” nästan synonymt med ”smälta in” men jag tycker inte man ska behöva utplåna sig själv och anamma allt nytt. Ens bakgrund och uppfostran tycker jag man ska behålla (om det nu är ngt att behålla). Jättebra att ifrågasätta men glöm inte att undersöka och ta reda på på varför det är så eller så. Det kanske finns en förklaring.

    Jag tycker definitivt inte om sådana, som klagar på allt som är annorlunda i det nya landet i jämförelse med Sverige, lika litet som jag tycker om sådana som tycker att allt i Sverige är dåligt.

    Jag har varit med om svenskar, som skrattat åt att spanska myndigheter vill ha reda på föräldrarnas namn, men när de senare fått klart för sig varför, har de blivit mer förstående. Jag har också träffat på sådana, som tyckt det vara helknäppt att man inte har personnummer i utlandet.

    Man ska absolut delta i diskussioner och framföra ens egna synpunkter, men man bör vara försiktig med hur de framförs. Om det blir för mycket av ”så är det i Sverige, varför gör ni inte så etc” får man nog ingen spanjor att vilja diskutera vidare. Jag vet av egen erfarenhet, att min hustrus syskon, i landet där vi bor, tog illa vid sig av att vi alltid påpekade det som var bättre i Sverige och glömde bort att säga något när förhållandet var det omvända. Jag tror att jag blivit bättre på att balansera det hela nu.

    Generaliserande kritik, som jag skrev i det förra inlägget att man skulle vara försiktig med, tycker jag egentligen att man alltid ska undvika både var gäller Spanien och Sverige.

    Varför jag inte är särskilt positivt inställd till jämförelser mellan länder är att det är så svårt kunna göra dessa och inget är svart eller vitt. Det blir ju med automatik så att ett land blir ”bra” och det andra ”dåligt”, eller....

    Att jämföra kostnader för flyktingar är inte bara fråga om siffror – som jag ser det – och hur detta kan påverka om en svensk ska flytta till Spanien eller inte, har jag svårt att se, men det kan ju kanske finnas skäl.

    En uppgift som ”Antalet tjänstemän/ämbetsmän i Spanien är sex gånger så många som i Tyskland” är ju orimlig om det är 4 500 000 tjänstemän i Tyskland. Spanien skulle så fall ha 27 miljoner functionarios, vilket jag knappast tror.( http://es.wikipedia.org/wiki/Funcionario_público )


    Hoppas på flera inlägg hur ni andra ser på det.
     
    Last edited: 2 januari 2013
  14. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Det där med högt i tak gillar jag!
     
  15. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Att ha 2 trådar om samma sak är inte brukligt och jag var intresserad av Spaniens ekonomiska problem då detsamma kostar 60 miljarder per år i Sverige, samtidigt som den svenska välfärden har ekonomiska problem. Det luktar PK.
     
  16. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Anna Malaga. Jag vill bara göra ett tillägg till mitt senaste inlägg. Jag inser nu att jag bara sett det hela från pensonärens synpunkt. Hade jag tänkt lite längre och mera på de svenskar som arbetar i Spanien hade mina uppfattningar nog varit lite annorlunda.
     
  17. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Där hâller jag helt med dig. Jag menar inte heller att man skulle vara petig med en massa smâsaker. Det handlar ju dâ inte heller om konstruktiv kritik, utan mer om att vissa har en inskränkt mentalitet öht och tror att man inte kan dricka kranvattnet söder om Trelleborg.

    Det utlänningarna borde lära sig i Spanien är att komma med idéer utan att det lâter som de anser sig förmer än spanjorerna, precis som du säger. Men spanjorerna â sin sida har aldrig varit särskilt benägna att lyssna pâ utlänningar heller, trots att turismen och de bofasta utlänningarna är en viktig inkomstkälla. Ta rural turism t.ex, det är nâgot som skulle kunna byggas ut mycket och locka fler britter och nordbor. Men inte om de fortsätter att bara anpassa sig till spanska kunder, som vill ha god mat och inte bryr sig om att det är lite skräpigt i naturen. Trots mer än 40 âr av turism finns det fortfarande stora kommunikationsproblem pâ Costa del Sol. Politikerna är mycker mer intresserade av att tala än att lyssna.

    Det där om sex gânger mer tjänstemän i Spanien tror jag avser de politiskt tillsatta tjänsterna. Det är ocksâ nâgot spanjorerna själva uppmärksammar nu, förr tyckte man väl att det var helt i sin ordning att man t.ex avskedade journalisterna pâ TV-stationen ëfter valet och ersatte dem med "sitt eget folk"

    Att kyparna har lâga löner tycker jag inte heller är bra. Minimilönen är pâ drygt 600 euro och det kan man inte leva pâ...

    Jag tror som du att man ser saker annorlunda om man är pensionär :)



     

Dela sidan

Laddar...