Cedula de Habitabilidad

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av sventon, 28 november 2013.

  1. sventon

    sventon Ny medlem

    Blev medlem:
    29 februari 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
    Kan någon hjälpa mig med en förklaring på rubricerat dokument, som måste finnas vid köp och försäljning av fastighet
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Sventon!

    Ja det är ett papper som ska finnas på alla bostäder nya el
    gamla. En sorts "körkort"/garanti för att bostaden uppfyller det krav,normer
    och regler som finns. Dokumentet gäller bara 15 år så nytt måste
    beställas om det inte gäller och ofta finns det inte med när man ska köpa.
    Mäklarna verkar inte bry sig men om notarierna är noggranna så kan
    det bli problem :(
    Det är ju en garanti för att inte bostaden är byggd utan tillstånd tex.
    Man beställer det hos kommunen sen får man gå till nåt som heter
    PROPS med det papper man får från Ayuntamiento. Jag var dit för inte så
    länge sen men på G Map finns inte kontoret. För gammal sida. Få se om jag
    hittar i bloggen :) På höger sida om Stora Kyrkan i centrum. Hörnet där.
    "Dom" som vill ha det brukar nöja sig med att man visar upp beställningen.
    Konstigt nog :) Men dom vet hur många månader det tar att få det :(

    Chao P
    PS. Även el- och vattenfolket verkar vilja ha kopia på det DS.
     
    Last edited: 29 november 2013
  4. sventon

    sventon Ny medlem

    Blev medlem:
    29 februari 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej och tack för ditt svar.
    Jag har en följdfråga: Skall certifikatet utfärdas för varje lägenhet i en urbanisation (hus med flera lägenheter) eller skall det finnas ett certifikat för hela huset?
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jag är säker på att det är för varje lägenhet...ja eftersom en dam
    som bor i mitt lgh:s hus var tvungen att skaffa det för mäklaren
    brydde sig inte om att det inte fanns :( Det behövdes också för el -och vattenkontraktet tex.
    Det kan ju vara så att byggisen byggt för högt som hände med grannhuset
    och då tog det tid (år) med att få alla papper godkända för dom lägenheterna, kunde ju ha blivit rivning :(
    Fått veta att det är för varje lgh/bostad :)
    Chao P :sol:
     
    Last edited: 29 november 2013
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. duffduff

    duffduff Ny medlem

    Blev medlem:
    22 juli 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1
    Seriös mäklare eller inte?

    Då var vi där igen............en seriöst arbetande mäklare lägger inte ut en fastighet till försäljning utan att man har Cedula på aktuell fastighet.

    Det hävdas här på forumet allt som oftast att det inte spelar någon roll vilken mäklare man köper av, och jag hävdar motsatsen!
    När man går via Secundo Mano och dylika sajter är det inte någon självklarhet att alla papper finns för fastigheten. Visst ska man i alla lägen ha en bra advokat men man ska också välja mäklare med omsorg. Det nämns också här att vissa mäklare skulle vara så mycket dyrare än alla andra.......ibland är trygghet och ordning och reda värt en och annan krona extra. Det kostar både i tid och pengar när man ska jaga rätt på saker själv och det kan också vara svårt när man som köpare inte är riktigt insatt i det spanska systemet.
     
    Last edited: 28 november 2013
  8. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    Det er vanskelig å være nøye med valg av megler, når de aller fleste meglere samarbeider med andre meglere om salg (og deler profiten). Om Megler A er nøye og har godt rykte, hjelper dette lite når Megler B, som har boligen for salg og kontrakt med selger, ikke har papirene i orden.

    Men det er meglers ansvar å få disse tingene i orden, så du som kjøper ikke merker noe til det og får levert boligen med de papirer som trengs og den informasjon som medfølger. Om du også har en egen advokat, så skal du være trygg mht kjøp. I verste fall kan det ta noe lenger tid om selger og megler ikke har skaffet alle de nødvendige dokumenter på forhånd.
     
  9. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Hur ser detta papper ut, vi har en massa papper men jag vet inte vilket som är detta papper men räknar med att vi har den.

    //Eckhoff
     
  10. duffduff

    duffduff Ny medlem

    Blev medlem:
    22 juli 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1
    Det finns många mäklare som inte samarbetar med varandra i någon kartell. De mindre mäklarna gör gärna det eftersom de då får flera begagnade objekt i sin portfölj och därmed förefaller ha ett större utbud. En större API reggad mäklare som arbetar på ett seriöst sätt är många gånger ett "säkrare" val än em lite "Juan på hörnet". Med det inte sagt att alla "Juan" skulle vara oseriösa men man ska vara noga med sitt val och inte bara av valet av advokat.

    I Sverige brukar vi kalla alla dessa säljare av t ex bilar på blocket och dylika platser för lördagshandlare, likadant med alla bostadsannonser överallt där säljaren (mäklaren) lovar guld och gröna skogar i form av bilder på slott istället för kojor, vilket man oftast får när man inte är villig att betala mer än för en koja.

    Nej, valet av mäklare är minst lika viktigt som valet av advokat, din mäklare är med dig genom hela köpeprocessen och finns för dig även efter det att affären är genmförd.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola D!
    Jag vet inte hur det ser ut :( har finkammat här hemma :D Finns ingen.

    Jag får anta att det står Cedula de Habitabilidad eller så kan det stå
    Licencia de Primera o Segunda Ocupación.

    Olika i olika kommuner ang giltighetstid.

    Chao P :sol:
     
  13. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej!
    På vår står det "Cédula de Habitabilidad de" med förtryckta bokstäver på en blankett, sedan ifyllt "primera ocupación" tillsammans med numret på cédulan, datum och våra namn och fullständig adress. Den är sedan stämplad med Ayuntamiento de Torreviejas stämpel. Det är ett vanligt A4-ark.
    rocio
     
  14. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Rocío!
    Ja byggisen hade nog inte kunnat sälja bostäderna annars efter
    som ni var första inflyttarna. "Primera ocupación... Bra det :)
    Chao P :sol:
     
  15. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Licencia primera ocupacion och Cedula habitabilidad är samma sak, men som Preciosa Ar inne pà, fàr man det första i nybyggen.

    Varje hus i en urbanisation màste ha detta doc. Det finns inte kollektivt (om det nu inte Är hotell eller annat)

    Det gàr alldeles utmärkt att sälja och köpa fastigheter utan Cedula. Mäklarens jobb är inte att se till att de finnes, utan att se till att kunden vet om att de inte finns eller inte är giltliga. Nàgot en advokat borde kolla upp ïfall det inte finns nàgon.

    Det Är däremot INTE rekomenderat att köpa nybygge som inte har 1ª ocupacion, eftersom de kan vara mycket svàra, ev omöjliga att fà, men att köpa begagnat utan cedula Är inget jätteproblem. men som allting i Spanien, kräver omständigt pappersgöra
     
  16. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Ah, tror jag hitta det, står "Obras - licencia de obras" och mitt namn står också på och längre ner står "Segunda ocupacion" och stämpel från staden. För den har vi fått betala 16,80€.think

    //Eckhoff
     
  17. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Muy bien! Låter bra. Det priset känner jag igen också :)

    Chao P :sol:
     
  18. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jo jag har ju märkt att det går att sälja och köpa utan Cédulan...
    Ingen mäklare som jag har varit med om har hittills nämnt att den inte finns eller är för gammal :eek:
    Skulle dom säga det blir det väl en stor diskussion vad nu detta papper har för betydelse...Det är ju ett certifikat som då ska garantera att bostaden
    kan användas som bostad :cheeky Och el/vattenfolket kräver det märkte jag nu sist. Men dom nöjde sig med papper på ansökan :) Då kan dom ju inte veta hur det ligger till men vet ju att det inte går att få fram på månader och köparen måste ju flytta in...
    Konstigt papper...Man kollar ju i fastighetsregistret (om man har juridisk hjälp vill säga) hur det ser ut med huset man ska flytta in i. Där har det varit
    ofullständigt några ggr som jag varit med.

    Nya hus då som inte ens är byggda? Men folk köper ändå. Där får man väl vänta i åratal på detta certifikat...Om inte bygget blir godkänt enl bygglovet då...Ja det är viktigare med nya hus helt klart. Men dom måste ju bli klara först.


    Chao P :sol:
     
  19. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Visst, men de blir inte ägare för än de skriver under lagfart, och det gör de ju inte förrän husen stàr klara.
     

Dela sidan

Laddar...