Bra områden Malaga - Alicante?

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Ali, 6 juli 2010.

  1. Ali

    Ali Ny medlem

    Blev medlem:
    6 juli 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Ny här, och kanske hittar en del svar om jag söker mer, men efter att ha sökt en hel del har jag fortfarande svårt att göra upp min plan. Plan för vad?

    Jo, jag och sambon ska ner till Malaga i början av Augusti för att under en vecka ta oss till Alicante med hyrbil, för att flyga hem därifrån. När vi kommer hem vill jag:

    - Känna att jag haft semester
    - Ha hittat några ställen längs med kusten som man skulle vilja skaffa sig ett semesterboende på.

    Alltså kombinerad resa för att ha semester och för att reka. Flygen är bokade, men sen tar det liksom stopp. Vilka ställen ska man besöka på vägen? Vilka ställen ska man boka hotell på?

    Vi har aldrig varit på solkusten, men solbehovet är stort...

    Tacksam för ALLA tips.

    /Ali
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Ett tips för bättre sökande och mindre tyckande......

    Är lite fundersam på denna typ av frågor, jag vet inte om någon som reser runt i Sverige en vecka, skulle kunna hitta ett ställe att köpa ett semesterboende, för en stor summa pengar. Spanien är ett stort land och kusten är upp till hundra mil lång. En liten kravlista på vad man absolut vill ha och inte vill ha i stora drag, även en budget som helst inte skall överstigas. Då tror jag att svaren blir mer konkreta för att forska vidare på. Detta är en synpunkt från mig som inte är riktat bara till dig utan de flesta som frågar om var det är bäst att bo eller köpa. Vi är ju individer men olika krav och behov.
    Det finns ju massor av liknande frågor och synpunkter att ta del av, även på just detta forum.thumb
     
  4. Ali

    Ali Ny medlem

    Blev medlem:
    6 juli 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack Rulle för ditt svar, och du har förstås helt rätt.

    Som sagt har jag använt sökfunktionen lite, men inte riktigt lyckats bilda mig en uppfattning om vilka orter jag ska besöka. Vi vill åka ner för att vi aldrig varit där, och för att bilda oss en första uppfattning om vad det finns att välja på ("känna efter" lite). Det kommer troligtvis blir fler resor innan man slår till, även om man ofta köper lgh/hus efter väldigt kort betänketid (iaf här i sthlm, men då känner man självklart till områdena bättre).

    Lite krav då:

    - lgh/radhus inte för mkt underhåll. Har redan gammalt hus hemma...

    - Gångavstånd för en barnfamilj till en strand som är ok under svenska skolans sommarlov, och gärna flera stränder i omgivningarna man kan ta sig till på mindre än en halvtimme.

    - Det ska finnas lite liv i området, dvs restauranger, barer, affärer etc. Dock helst inte mitt i nåt nattklubbsträsk. Är ändå 37år gammal.

    - Det ska ligga relativt nära en flygplats som man kan förvänta sig kommer ha bra flygförbindelser och priser till Stockholm för en längre tid framöver. Vi vill inte skaffa en bil i Spanien, men vill kunna åka ner över långhelger (typ Torsdag kväll till Söndag /måndag kväll) utan att hela resan går åt till transporter.

    - Eftersom vi båda jobbar i Sverige ska det vara möjligt (enkelt?) att få boendet uthyrt den tid vi inte är där. Drömmen är att uthyrningen ska finansiera ägandet. Kommentarer kring det?

    - Budget: Jag vet inte, beror lite på vad man får för pengarna. Tittar man på annonser verkar man kunna få en hel del för mindre än 100k€, så det kan ju vara ett utgångsläge.

    - Minst två rum som man kan sova i, ett av dem kan vara vardagsrummet, plats för totalt minst fyra personer, men det är ett minimikrav. 3,4,5 rum är också mycket önskvärt.

    Önskemål:

    poolområde, grillmöjlighet, uteplats som inte vetter mot motorväg, färdigmöblerad, två badrum, det gör inget om man känner att man är utomlands, dvs inte kan beställa på svenska på restaurangerna osv (positivt för mig, lite värre för sambon), etc etc...

    Som det ser ut nu tror jag vi åker från Malaga ner till Marbella och vänder för att sen åka upp till Benidorm och vända innan vi flyger hem från Alicante.

    Resan är på sju nätter, så jag tänker mig:

    första natten i Malaga, (landar kl15)

    andra i Marbella,

    tredje i Nerja,

    fjärde i ????,

    femte i ?????,

    sjätte i Benidorm,

    sjunde i Alicante (flyget går vid 20-tiden)

    Det är väl fjärde och femte natten det handlar om. Kanske nåt strax söder om Alicante den femte natten... Och var finns det "bäst" utbud? Norr om Malaga eller Söder om Alicante, dvs fjärde natten, ska man satsa den på Malagatrakten eller Alicantetrakten?

    Nu hoppas jag på fler tips, antingen om områden/förfarande eller frågans utformning :)

    MVH

    Ali
     
    Last edited: 6 juli 2010
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Ali och...

    ...välkommen till forumet..

    Du har många kriterier som ska gälla när du väljer bostad
    i Spanien..det är bra det ska man ha.
    När jag skulle välja boende så ville jag bo på Mallorca.
    Det stupade på priserna...

    Enl dina kriterier skulle jag nu välja La Mata ,trevlig "förort" strax norr om Torrevieja.

    1. Nära bra förbindelser med flygplatser i Sverige. Billiga flyg.
    2. Billigaste lägenheterna och hus som FINNS när det gäller kustbandet.
    3. Finfin stor strand och allt annat finns, fast lugnt. Om man jämför se nedan..
    4. Nära till större livliga städer som Torrevieja 15 min buss el Alicante
    ca 1 timme.
    5. Störst chans att kunna hyra ut.

    Resten som du har i dina önskemål finner du om du kollar bostäder.
    Det är absolut nu man ska köpa tror jag. Innan det går uppåt igen,
    för det gör det.

    Skaffa bra karta, kolla på segundamano.es och idealista.com på utbudet av
    bostäder..

    Vaya, kommer inte ihåg något mer att säga, men Costa del Sol dvs Malaga-trakten är normalt dyrare och Costa Blanca dvs runt Alicante är billigare
    och inte förglömma - klimatet - om man gillar sol alltså - är ju Costa Blanca
    bäst och luften har saltinslag pga saltsjöarna i Torre och La Mata.

    Ja nu har du litet att tänka på - men det finns hur många fina ställen som helst utmed kusten men med tanke på priser och hyra ut ja...

    Saludos och lycka till säger jag, har du mer frågor så kör. Finns säkert andra som har ställen att förorda om man ruckar lite på kriterierna :)
    I trådarna "leva och bo" och "semestra" så finns det fler svar att läsa
    men lite dåligt med info om Costa del Sol. Rätta mig om jag har fel..

    P ;;;;;) ;;;;;)
     
    Last edited: 6 juli 2010
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Lite krav då: Några svar försöker jag att bidra med, härnedan..[/I]
    - lgh/radhus inte för mkt underhåll. Har redan gammalt hus hemma...

    - Gångavstånd för en barnfamilj till en strand som är ok under svenska skolans sommarlov....
    Gångavstånd finns till alla stränder från La Manga, San Pedro, La Zenia, Punta Prima, Torrevieja, La Mata, Guardmar, La Marina, Sta. Pola, Alicante (San Juan) El Campello, Bennidorm, Altea och Denia för att nämna några som vi har varit på, givetvis beroende på var man har sitt boende.

    - Det ska finnas lite liv i området, dvs restauranger, barer, affärer etc. Dock helst inte mitt i nåt nattklubbsträsk. Är ändå 37år gammal. På de flesta av dessa ställen finns det den service du efterfrågar, i större orterna finns det områden som kan ha mer störningar.

    - Det ska ligga relativt nära en flygplats som man kan förvänta sig kommer ha bra flygförbindelser och priser till Stockholm för en längre tid framöver. Vi vill inte skaffa en bil i Spanien, men vill kunna åka ner över långhelger (typ Torsdag kväll till Söndag /måndag kväll) utan att hela resan går åt till transporter.........
    Nära till flygplats så är dessa områden bäst av uppräknade orter/ stränder från La Zenia till Bennidorm. Söderut mot Cartagena via Torrevieja går det bussar, inte lika ofta som tåg går norrut från Alicante till Denia. Personligen tycker vi att utan bil har ni mer rörlighet med Tramtågen från Alicante via kustbanan och även av tågen Renfee som går över hela Spanien. Under högsäsong går Tram tågen dygnet runt till Bennidorm från Alicante.

    - Eftersom vi båda jobbar i Sverige ska det vara möjligt (enkelt?) att få boendet uthyrt den tid vi inte är där. Drömmen är att uthyrningen ska finansiera ägandet........
    Kommentarer kring det?????
    Gällande uthyrning blir det mycket spekulationer, La Manga var för några år sedan, vid vårt besök under ej semestertid en öde by, det mesta stängt. Torrevieja med omnejd har mer tillgång än efterfrågan på uthyrning, enligt alla rabatterbjudanden som finns dagligen. Så räkna inte med några större uthyrningsintäkter de närmaste åren. Från Alicante och norrut tror jag att priserna är högre vid köp om ni skall ha närhet och service.

    - Budget: Jag vet inte, beror lite på vad man får för pengarna. Tittar man på annonser verkar man kunna få en hel del för mindre än 100k€, så det kan ju vara ett utgångsläge.

    - Minst två rum som man kan sova i, ett av dem kan vara vardagsrummet, plats för totalt minst fyra personer, men det är ett minimikrav. 3,4,5 rum är också mycket önskvärt.

    Önskemål:

    poolområde, grillmöjlighet, uteplats som inte vetter mot motorväg, färdigmöblerad, två badrum, det gör inget om man känner att man är utomlands, dvs inte kan beställa på svenska på restaurangerna osv (positivt för mig, lite värre för sambon), etc etc...........
    Försök att få en mäklare i Torreveija, Alicante (San Juan) Bennidorm som är förberedd på Era krav och visar er bara det som ni efterfrågar och är intresserad av. Det blir svårt att själv hitta objekten om man inte känner till områdena i de större orterna. Visserligen kan ni kretsa runt lite och bilda en uppfattning var ni vill bo och inte alls vill bo.

    Som det ser ut nu tror jag vi åker från Malaga ner till Marbella och vänder för att sen åka upp till Benidorm och vända innan vi flyger hem från Alicante.

    Resan är på sju nätter, så jag tänker mig:

    första natten i Malaga, (landar kl15)

    andra i Marbella,

    tredje i Nerja,

    fjärde i........ Kör ner och titta på La Manga och ta eventuellt en övernattning, för att kolla La Zenia, Punta Prima, Torrevieja och La Mata stranden

    femte i .......Alicante, San Juan och El Campello.


    sjätte i....... Benidorm, Titta även på Altea och Denia om tiden medger

    sjunde i Alicante (flyget går vid 20-tiden).....
    Jag tror att denna tid kan behövas för en ytterligare fundering på ”norra alternativen”. Alicante, San Juan, El Campello och Bennidorm.
    (Vi har varken haft eller saknat bil sedan vi flyttade norrut, för fem år sedan. Nu kan vi snart ta snabbtåget från Valencia till Madrid på samma tid som bil eller buss tar från Alicante flygplats till Torrevieja, exempelvis.)

    Det är väl fjärde och femte natten det handlar om. Kanske nåt strax söder om Alicante den femte natten... Och var finns det "bäst" utbud? Norr om Malaga eller Söder om Alicante, dvs fjärde natten, ska man satsa den på Malagatrakten eller Alicantetrakten?
     
  8. Ali

    Ali Ny medlem

    Blev medlem:
    6 juli 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Preciosa, tack för ditt svar. Jag kommer definitivt besöka La Mata efter din rekommendation! Det där med vädret i Alicante jfrt med Malaga var intressant. Bättre "trots att" det ligger mer norrut, OCH lägre prisnivå. win-win:)

    Tack Rulle för ett utförligt svar.

    Tror jag helt enkelt tar ditt förslag ordagrant och börjar boka boenden...

    Tack båda för att ni tar er tid att skriva dessa svar!!
     
  9. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3
    90 kE låter lite för en 2:a eller större. det är väl typ bara i torrevieja det är så låga priser?

    glöm inte att annonspriserna ofta är kraftigt överdrivna.

    skriv gärna om era erfarenheter.
     
  10. Ali

    Ali Ny medlem

    Blev medlem:
    6 juli 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    crazys: antar att du med överdrivna inte menar lockpriser, eller?
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3
    lockpriser och lockpriser, regeln är att pruta kraftigt i spanien, vissa annonser skriver till och med ut price to sell.

    jag har följt marknaden i Nerja i snart två år och samma objekt ligger fortfarande ute då många vägrar anpassa sig efter marknaden.

    lite skillnad mot sverige.
     
    Nalle gillar detta.
  13. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Precis samma sak i Costa Blanca. mànga inser inte att deras hus bara är värt det som nàgon är villig att betala och att en köpare skiter fullkomligt i hur mycket làn en säljare har...
     
  14. Lajla

    Lajla Ny medlem

    Blev medlem:
    20 mars 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej
    Blev nyfiken om du har köpt något och vad blev det?
    Vi fungerar också och har svårt att bestämma oss, tacksam för lite tips :)
    Hälsningar
     
  15. Marcus11

    Marcus11 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Lajla,
    jag kan hjälpa dig att bestämma dig ganska snabbt
    Köp i Trahana eller Las Palmas så blir du säkert glad
    DNB NOR har bra villkor om du kan få lån med Mark sä är det toppen :)
    Ciaaaoooo
     
  16. Ali

    Ali Ny medlem

    Blev medlem:
    6 juli 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Börjar med att säga att vi har inte köpt nåt.

    Vi var där i somras och körde upp längs kusten enligt min första post. Kommer dock inte exakt ihåg hur det blev med de olika nätterna.

    Jag fastnade nog för de norra delarna, runt Alicante. Själva köpandet blev det inget av med av olika skäl;

    Tjejen var rätt så sjuk hela resan, så det vart lite jobbigt att hålla på och ta sig runt. och kolla på de olika ställena. Man (hon) är ju inte direkt beslutsmässig med konstant ~39graders feber och sover 14h per dygn.

    Vidare är jag fortfarande osäker på om man inte ska titta mer på Italien eller Frankrike. Köket och vinerna (obs är absolut ingen expert) talar lite för det, men det är ju en smaksak

    Den kanske avgörande avgörande faktorn var och är dock ekonomin. Vi köpte hus i Sverige förra våren, och det har kostat mer än vi trodde, både renovera upp det till acceptabelt skick, och "driften" hittills.

    Summa summarum är att sommarboende runt medelhavet får vänta något år. Tyvärr.

    En annan inskt är att, även om jag nu fastnade för de norra delarna och med stor sannolikhet skulle välja det om jag köper nåt i Spanien, så bör man lägga mer tid än vi gjorde på att utforska de olika områdena. Och man bör definitivt besöka dem, men det kanske säger sig självt. Nerja t.ex. verkade himla bra utifrån det man läst men var inte alls i min smak. Min högst personliga uppfattning är att Nerja skulle skulle passa bra om man tänker sig att skriva en bok eller något annat som kräver lugn och ro. Dock är det inte det jag söker. Helt enkelt för lugnt och litet för min smak...
     
  17. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Hej Ali,
    tack för att tog dig tid och stillade min nyfikenhet. Det är alltid roligt att läsa hur folk resonerar runt boendet i/flytt till Spanien. Jag började leta boende i Italien (mycket länge sen) men det visade sig vara jättedyrt. Eller var husen långt borta i tjottahejti, uppe på bergen, långt ifrån havet. De kunde också vara mer eller mindre i ruiner.
    Så jag fick tänka om och söka annanstans. Frankrike skippade jag direkt för jag tycker franskan är för svår att lära sig iaf för mig. Då fanns Portugal och Spanien kvar. Och till slut blev det Spanien. Har inte ångrat mitt val, bara det att varför köpte jag inte tidigare för 20 år sedan? Eller 30? Kanske hade jag kunnat hitta även jobb då. Nu får jag snällt vänta tills pensioneringen...
     
  18. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Helt riktigt , Spanjorerna är svårprutade och Engelsmännen har i regel stora lån och kan inte pruta av denna anledning. Men frågan är fri pruta på ....det kan bara leda till ett nej.Det gäller att hitta någon som måste sälja!
     
  19. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Och det är fortfarande läge att pruta. Spanien är i kris, måååååånga osålda fastigheter längs kusterna. Jag skulle säga att testa, lägg ett "skambud" och se hur de reagerar. Du kan alltid dra dig ur, innan du betalat något. Och om det skulle vara något ni i själva verket önskat er - ja, desto bättre. Slå till då.
     
  20. Spanjor

    Spanjor Ny medlem

    Blev medlem:
    1 juli 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Jag rekommenderar dig att kolla norra Alicante område. El Albir är ganska fint.

    Lycka till
     

Dela sidan

Laddar...