Bra och dåligt om skandinaviska skolan???

Diskussion i 'Skolor och Studier i Spanien' startad av Nellie, 9 maj 2013.

  1. Nellie

    Nellie Ny medlem

    Blev medlem:
    22 januari 2013
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    1
    Vill gärna veta allt om skandinaviska skolan i Orihuela Costa???
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nellie

    Nellie Ny medlem

    Blev medlem:
    22 januari 2013
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    1
    6, 10 och 12. Så till hösten ska de i så fall gå i 1:an, 4:an och 6:an.
     
  4. Nellie

    Nellie Ny medlem

    Blev medlem:
    22 januari 2013
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja det är den. De har 7-9 på distans med handledning.

    Har du hört något om skolan?
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Smurfelina

    Smurfelina Ny medlem

    Blev medlem:
    27 mars 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Jag och min man besökte skandinaviskaskolan förra veckan för att vi ev skulle låta vår 5 åring gå där. Blev väldigt positiva fast vi först tyckte att det såg lite märkligt ut att ha skolan där. Jättre trevlig personal, bra mat och mysiga lokaler.
    Vi tycker dock att det ligger för långt från Alicante och får nu planera om och se oss om efter en spanskskola i Gran Alacant.
     
  8. Cath

    Cath Ny medlem

    Blev medlem:
    29 januari 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Smurfelina, har ni bestämt vilken skola ert barn ska gå i? Vi har också en femåring som ska börja skolan i den kommunala skolan i Gran Alacant till hösten. Är ni "nya" i Spanien?
     
  9. Smurfelina

    Smurfelina Ny medlem

    Blev medlem:
    27 mars 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Cath!
    Vi har inte riktigt kommit fram till var hon ska gå men det blir en kommunal skola. Tanken var ju inte att vi skulle bosätta oss i Gran Alacant och det var tur att vi åkte ner för att titta runt lite, men nu får vi tänka om :)
    Jepp vi är helt nya i spanien och ska flytta ner i augusti/september. Har ni sökt in på skolan? Kan man göra det fast man inte har Nie eller residencia?
     
  10. Cath

    Cath Ny medlem

    Blev medlem:
    29 januari 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Vad spännande! Vi är lite i samma sits då! Har ni köpt hus eller ska ni hyra? För att få söka till skolan måste man ha NIE, padron (söks på kommunen) och ett medicinskt utcheckat barn;) För att få padron måste man kunna uppvisa ett hyreskontrakt, eller att man äger ett hus. Det är inte samma som att mantalsskriva sig i Spanien har jag fått veta via en annan tråd. Sista ansökan är egentligen i morgon, men under juli och september kan man "efterregistrera" sig, men då kan man bli ca en vecka sen till skolstart.
    Det är lite krångligt, särskilt om spanskan inte är på topp (men det kanske din är?)!
    Har ni jobb?
    Hör gärna av dej igen, inboxa om du vill. Jag delger dig gärna mina erfarenheter.:sol:
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Smurfelina

    Smurfelina Ny medlem

    Blev medlem:
    27 mars 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Tusen tack! Jag har skickat ett mess till din inbox ;)
     
  13. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Skolan i Gran Alacant (Vicenta Ruso) är mycket bra. Kommunal och kan givetvis inte jämföras med privata alternativ ang. resurser, men de àren min dotter gick där kan jag verkligen inte klaga pà nàgot. Lärarna och ledning var inblandade, motiverade och väldigt angelägna om att ha en bra skola och skolmiljö.
    Tror de har elever fràn ett 40-tal olika länder. sà ungarna lär sig att vara ganska toleranta.
     
  14. Smurfelina

    Smurfelina Ny medlem

    Blev medlem:
    27 mars 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack detta var till stor nytta och lugnande för mitt mamma hjärta :) det är denna skola som vi tänkte titta på när vi ska på "semester" i juni.
    Då jag inte kan någon spanska så har jag svårt att förstå deras hemsida men du kanske kan besvara mina frågor.
    Brukar det vara svårt att komma in på denna skola?
    Är omställningen svår att gå från svensk förskola till spansk skola (förutom språket då)?
    Är skoluniform obligatorisk?
     
  15. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det är inte svàrt att komma in. Den är kommunal och sà länge barnet är skrivet i GA sà ska han/hon komma in pà skolan.
    Tror omställningen fungerar väldigt bra. De har extrahjälp för utländska elever och i den àldern lär de sig spràket pà nolltid.
    Nej. Uniform är inte obligatorisk pà kommunala skolor, däremot brukar det finnas en "uniform" som ett alternativ att köpa. Det brukar vara nàgon slags träningsoverall /track suit. Och inte ha slips etc etc.
     

Dela sidan

Laddar...