Blinka åt vilket håll?

Diskussion i 'Bodegan' startad av Peztis, 23 augusti 2014.

  1. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Jag står still med bilen och ska svänga ut på A-7, jag väntar på att det ska bli tillräckligt tomt i den högra filen för att jag ska våga kasta mig ut och gasa på.

    Det är ju då lämpligt att blinka/varsla om att man ska köra ut. Frågan är åt vilket håll jag ska blinka: åt höger eller åt vänster?

    Min man och jag är nämligen oense i denna fråga - VÄLDIGT oense! :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Om man säger så här:

    Ska man se det som en vanlig T-korsning? För då ska man blinka åt höger.
    Eller ska man se det som ett filbyte? Och man blinkar ju då åt vänster.

    Eller är det olika? Vissa är det ju nästan som en korsning medan andra har en - längre eller kortare -påkörsfil (el vad det nu heter).

    OK, visst kan man strunta i att blinka (vilket jag nu gör eftersom vi är oense) men samtidigt är det ju bra att visa att man precis har svängt ut så att de bakom ser att man kanske inte har full fart än.
     
  4. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Bra fråga P. Du skall blinka åt vänster, alltså åt det håll du svänger ut. Typ filbyte. Jättejobbiga påfarter på den vägen.

    Ta det försiktigt/Göran
     
  5. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Om jag tar det försiktigt!

    Idag var det en stor SUV som ställde sig bakom så jag såg inte bakåt, föraren blev skitsur för jag aldrig körde ut och körde till slut ut före mig under vilt gestikulerande. Men vad skulle jag göra? Jag såg ju inte för idioten stod i vägen!

    Jäklans stora bilar!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Åsa66

    Åsa66 Medlem

    Blev medlem:
    14 februari 2014
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Håller med om att man bör blinka till vänster, alltså filbytestänket. Kommer man själv körande på den stora vägen är man instinktivt mer observant på bilar som blinkar in där man själv kör, än de som blinker åt höger = bort från min egen färdväg! (Men jag förstår på ett sätt argumenten för den andra varianten också.)
     

Dela sidan

Laddar...