Barcelonas stadsdelar?

Diskussion i 'Barcelona' startad av ssanna, 30 januari 2011.

  1. ssanna

    ssanna Ny medlem

    Blev medlem:
    29 januari 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
    Undrar om någon skulle kunna vara snäll och förklara de olika stadsdelarna i BCN för mig?
    Tänkte att detta vore bra då jag ska söka lägenhet. :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Albin

    Albin Ny medlem

    Blev medlem:
    25 februari 2008
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0
    hej ssanna,

    Det finns 12 stycken stadsdelar i Barcelona. Skrev de nedan, vet inte exakt vad som skiljer de åt.
    Barceloneta
    Ciutat Vella/Gòtic
    El Born
    Eixample
    El Raval
    Sagrada Familia
    Les Corts
    Gràcia
    Sant Martí
    Sants-Montjüic
    Sarrià-St. Gervasi
    Vila Olímpica
     
  4. ssanna

    ssanna Ny medlem

    Blev medlem:
    29 januari 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack! Alltid en början :)
     
  5. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Hej SSanna, det skulle bli en hel uppsats och frágan skulle kanske flyttas till Barcelona-fliken.

    Om du gár in pá bcn.cat och väljer mapa, sá ser du alla delar i och kring stan. Precis som alla storstäder finns kranskommuner ocksá. I de bor ungefär lika mánga som i själva Barcelona kommun och de flesta nár man pá runt en halvtimme med pendeltág.

    De "finaste" bostadsomrádena i själva stan ligger uppát pá kartan. I väster, alltsá, även om det ser ut som norr pá kartan. Sarria-Sant Gervasi och Les Corts. Även centrala Sagrada Familia i Eixample kan räknas dit. Men smakar det sá kostar det förstás.

    Mest gemytligt tycker jag är Gracia, Borne (Ciutat Vella längst norrut), Eixample och Sants mot Corts till.

    Mest nöjen och shopping hittar du i gamla stans delar. Husen där är dock oftast i rätt dáligt skick, dvs englasfönster, dálig värme, ingen hiss, inget fibernät. Gatorna är tránga, sá det är mörkt och ofta litet fuktigt inne. Kan ju vara charm, förstás.

    Ett omráde i gamla stan man inte ska bo i är Raval, undantaget utkanterna. Mycket brottslighet, även om man jobbar pá att rensa upp stadsdelen.

    Ett omráde med karaktär men med mycket blandad sammansättning är Barceloneta, mellan badstranden och City. Topprenoverade bostäder finns parallellt med nästan ruckel. Här bor alla sorters människor.

    Har du mera specifika frágor eller önskemál pá omráde fár du gärna áterkomma. Stan är lika stor som alla Sveriges fyra största ihop, sá det är inte lätt att vara kort med en sá öppen frága.

    Själv bor jag i Eixample, Aragó vid Rbla Catalunya.

    Lycka till

    B

    PS
    Jag är inte mäklare, om nágon skulle misstänka det.
     
    Last edited: 31 januari 2011
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. ssanna

    ssanna Ny medlem

    Blev medlem:
    29 januari 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack så mycket Backis! Det här svarade på det mesta jag undrade! :)
    Har läst lite om Gracia och det är väl där jag helst vill bo.
    Finns det någon del av Barcelona som är "centrum"? Jag menar i svenska städer är det ju oftast en stadsdel som är mest central och livlig. Är detta i gamla stan eller är det bara att det är roligast där? Har varit i Barcelona men det var så länge sedan så jag minns inte så mycket.
    Vilka delar är det som hör till gamla stan? Vill gärna undvika att få en lägenhet där, så vilket stadsdelsnamn ska jag undvika på de spanska sidorna?
     
  8. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Hej igen, Pça Catalunya är det absoluta centrum. Därifrán gár Las Ramblas och de största shoppinggatorna Passeig de Gracia och Portal del Angel. Det är ocksá där folk samlas för att hylla eller protestera mot olika saker.

    Den ursprungliga (gamla) stan, frán romartiden, är omrádet mellan Katedralen, via Laietana, Passeig Colom och Las Ramblas. Den byggdes efter hand ut och i mitten av 1800-talet var stan det som idag kallas stadsdelen Ciutat Vella, dvs El Raval, Sant Pere och Santa Caterina i La Ribera.

    Fram till dess fick man inte bygga flera hus närmare än ett kanonskott frán stadsmuren av militära skäl. Gracia var en egen stad, ett kanonskott bort.

    1860 gjordes en stadsplan för hela omrádet närmast murarna och det som heter Eixample ritades upp. Det är därför bebyggelsen ser ganska likartad ut, med avrundade gathörn, kringbyggda gárdar och, frán början, bara fem váningar i alla hus. Som tur är var det samtidigt de stora modernista-arkitekterna jobbade. Utan dem hade stan varit bra enformig.

    Om du tittar pá Idealistas karta och klickar pá Barcelonés fár du alla stadsdelar markerade pá kartan. Sen är det bara att välja.

    /B
     
  9. ssanna

    ssanna Ny medlem

    Blev medlem:
    29 januari 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
    Super! Tack så hemskt mycket! Intressant att du kan så mycket om staden :)
     
  10. ClaesJansson

    ClaesJansson Ny medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2009
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Om du letar efter lägenhet i centrala Barcelona finns det ett företag som heter Barcelona-Home som kan hjälpa dig. De hyr ut lägenheter och rum som man kan hyra dagsvis, veckovis och årsvis. :)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Barcelona Guide

    Barcelona Guide Ny medlem

    Blev medlem:
    22 april 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Har bott i El Raval (i mitt fall i utkanten) utan ngt problem. Visserligen ligger polisstation på andra sidan av gatan som minskar risker. Inga ficktjuvar eller väskryckning men prostituerade finns att se på kvällar.

    Fattig folk, trevliga grannar, lätt att hitta boende. Lägre boendestandard (sant), ofta mycket gamla hus men riktiga pärlor finns att hitta. Att parkera bilen i El Raval är nästan omöjligt. Att cykla är livsfarligt, gatorna är snäva och krokiga, så mycket promenad väntar.
     

Dela sidan

Laddar...