Bank eller växlingsbanker vid köp?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Albven, 28 december 2014.

  1. Albven

    Albven Ny medlem

    Blev medlem:
    6 mars 2013
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Snart är det dags att avsluta affären och göra de sista inbetalningarna.
    Har läst en del men inte blivit klokare för det, kring vilket som är bäst att använda sig av när man ska slutföra bostadsköpet:
    * Egen bank
    * Växlingsbanker (t.ex. Currencies Direkt, m.fl.

    Hur har ni gjort?
    Varför har ni gjort det valet?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Knut

    Knut Medlem

    Blev medlem:
    10 november 2013
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi jämförde när det var dags för köp men i slutändan använde vi vår svenska bank då skillnaden mellan deras kurs och den vi fick från det internationella växlingsbolaget låg på ett komma något öre. Visst blir det snabbt tusenlappar om man ska köpa många euro men inte tillräckligt många för det skulle kännas lönt att lägga till ett extra steg på överföringen.
     
  4. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Kursen vid banköverföring konto till konto från en svensk affärsbank till spansk dito är nog den bästa du kan få. Samma som för företag som importerar i €. Annars skulle ju alla företag också använda "växlingsbanker". Överföra till spanskt konto måste du ju för man måste ju ha en check hos notarien och den utfärdas ju av en spansk bank.
     
  5. Albven

    Albven Ny medlem

    Blev medlem:
    6 mars 2013
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0
    Tacksam för snabba svar.

    Varför måste man ha check?
    Jag tänkte om man kunde göra betalningen innan man besökte notarien, för att slippa fördröjningen med överföringen av pengarna mellan olika konton, istället bara skriva under och få nyckeln. Vad tycker ni om det?

    Sen funderar jag hur är det med mottagaravgifter som jag har läst om. Tar de spanska bankerna några sådana avgifter? Inte alltid lätt att ringa till en bank i Spanien och få sig förstådd på engelska.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Jag utgår ifrån att du känner till EU-betalningar max € 50 000/dag utan kostnad. Om inte tala med din svenska bank
     
  8. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Och när de har pengarna, försvinner de utan att köpet fullföljs? Notariet är ju "garanti" att allt blir rätt gjort. Jag skulle inte vilja göra som du tänkt. Riskabelt.
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jag tror man måste kontakta banken för att höja uttaget. Normalt får man
    bara ta ut 15000E. På Nordea.
    En annan sak som jag aldrig får kläm på:
    Bankerna har ju en egen "söt" kurs när man för över pengar, nån
    försäljningslista som inte alls överensstämmer med kursen dagen man för över.
    Fast det kanske alla vet men inte jag :( Snopen blir man då.
    Den är givetvis högre.

    Och till sist...har för mig att bankerna här nere tycker det är jobbigt att ta emot pengar
    så man får betala för det också.

    Till sisisist :) Notarien vill gärna se hur man har betalat så om man betalar
    på annat sätt så bör det synas på nån kopia på transfern och om man litar
    på den som säljer...ja då kan det ju gå bra. Annars är ju check säkrast
    men kostar förstås också pengar eftersom banken "gör ett jobb" :D

    Chao P :sol:
     
  10. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Notarien intygar att det är betalt. Är annan bank inblandad (säljarens) är de också hos notarien alternativt förvarar notarien checken tills banken hämtar den. Betala ALDRIG i förväg!!! Ditt juridiska ombud vet allt detta!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Det är inte €50 000 per dag det är per betalning. Du kan göra många samma dag :)
     
  13. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Principen är att man ska kunna göra en en internationell banköverföring inom EU för belopp upp till 50*000 euro och som inte ska kosta mer än en överföring mellan två konton i samma land. Kan du göra en internetöverföring i Sverige utan kostnad gäller detsamma för en överföring till Spanien. Tror knappast att svenska banker kan begränsa beloppet om du håller dig till € 50 000.
    Att € 50 000 gäller per betalning stämmer säkert. Däremot kan man troligtvis inte kringå maximerat belopp genom att överföra flera gånger per dag till samma mottagare.
     
  14. Albven

    Albven Ny medlem

    Blev medlem:
    6 mars 2013
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0
    Nej, jag visste inte om 50.000 Euro per dag/uttag.
    Jag tänkte att det borde gå bra att göra slutbetalningen, dvs 70% som är kvar, eftersom det är nybygge av ett företag som redan har sålt ca 350 lägenheter i det här projektet (Oasis Beach La Zenia). Förstår inte varför det skulle vara riskabelt?

    Om jag förstår rätt så behöver man inte betala någon mottagaravgift till den spanska banken, så länge överföringen inte överstiger 50k euro, eller?

    Preciosa skriver om högre kurs när man överför pengarna än det som står på bankens sida. Är det någonting som ni har varit med om eller bara rykten? Känns märkligt.

    Just därför ville jag veta om det skulle löna sig att anlita nån av de växlingskontoren för att kunna spara pengar, och då menar jag större belopp och ej 1-2 tusen kr, för i så fall håller jag med Knut att det är inte lönt.
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Albven...Ja många byggare har ju gått i konkurs så här kan man aldrig vara säker...Pengar kan ta slut,
    det är därför det finns många skelett...
    Och hälften är byggt.
    Kommunen kanske inte godkänner slutbesiktningen...Då får man inget beboeligintyg...
    ja av olika skäl så bör man ha säker betalning och egen jurist
    bakom ryggen...Det är ju inga småpengar :)
    Ja det har jag tjatat om så mycket för jag har ju en del erfarenhet...Exempel har jag haft åtskilliga ggr här
    på forumet.

    Det där med banken är jag ju osäker på men tror det var så att när
    en bekant skulle föra över så fick vi inte reda på att deras kurs på en "försäljningslista" var högre än dagskursen.
    Okunnighet antagligen men sen skilde det alltså ca 3000:- mot vad vi trodde.
    Det kanske står på bankens hemsida om deras listpris.
    OK, inte sååå stora pengar men det är ju så himla mycket avgifter hit och dit i köpeprocessen så man kan ju bli matt för mindre...
    Notarien har ju också en hel del olika avgifter som man ska betala när det
    äntligen blir möte. Ja så kommer el och vatten osv...


    P :sol:
     
    Last edited: 28 december 2014
  16. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Mitt förslag är att du kontaktar din bank och får alla aktuella uppgifter beträffande bästa sättet att föra över pengarna. Avsändande banks och mottagande banks avgifter.
    Du kan då också diskutera SEK-utvecklingen gentemot Euron, växlingskurser etc.
    Re Preciosas högre kurs. Vissa banker uppger medelkurs för euron i tidningar. Sen blir det fråga om sälj- eller köpkurs. Ett är säkert. Alltid till nackdel för kunden.
     
  17. Albven

    Albven Ny medlem

    Blev medlem:
    6 mars 2013
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0
    Nu kollade jag upp med min bank (Nordea) och de sa att man följer valutakurserna under det s.k. "Börskurser" och det är så klart säljkursen som gäller.

    250k var det maxgräns som banken hade som överföring, men det var inga problem alls att höja det mycket högre än de där 50k euro. Räckte med ett tel.samtal till banken och det skulle inte kosta någonting för tjänsten.
    Frågan är nu bara om den spanska banken tar någon mottagaravgift för en sådan överföring? Får vänta ett tag till tills juristombuden är tillbaka från semestern. :)
     
  18. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    När jag förde över 1 mille sv kr , så ringde min bank sitt huvudkontor och jag fick avista kursen vid just detta tillfälle. Kursen kan flukturera mycket under en dag.
     
  19. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Tack Sharky, avistakursen var den jag menade thumb

    Chao P :sol:
     
  20. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Det kan man. Jag förde över flera gånger på en dag. Gjordes på blanketter på kontoret, inte på internet. (HB)
     
  21. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Ja, jag TROR att det som står i Wikipedia

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Gemensamma_eurobetalningsområdet

    gäller och särskilt under rubriken “Bestämmelserna” “Avgifter ska i princip vara lika inrikes och mellan länder, och fördröjningen ska totalt vara högst en bankdag. Alla dessa bestämmelser gäller bara om euro används för betalningarna.

    Jag TROR, efter det att jag snabbt läst relaterad text, att gränsen på € 50 000 inte längre existerar men VET att det är bäst att tala med ens egen svenska bank om detta.

    Jag VET att det inte inte kostar något om motsvarande transaktion i Sverige inte skulle kosta något, men det kan finnas andra hinder, t.ex. om banken begränsar din möjlighet att själv överföra pengar via internet genom att bestämma ett max belopp beroende på om du använder digipass eller bankid. I så fall tvingas du kanske att göra flera överföringar eller använda banken och i det senare fallet kan avgifterna bli höga.

    Återigen har man påmints om att det är inte lätt att hänga med i en föränderlig värld.
     
  22. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Har man Föreningssparbanken/Swedbank så kan jag förtydliga lite vad jag har fått reda på.

    - Internationell betalning i EURO till Spanien via internetbanken har ett tak på 1 miljon kronor/tillfälle.

    - Gör du överföringen under kontorstid 9-17 på en vardag får du avistakursen är aktuell just den tidpunkten du gör överföringen. (Förutsättar att du vill överföra direkt, och inte välja ett eget datum i framtiden).

    - Dom jag talat med kan inte svara på mottagarbanken avgifter. (La Caxia tar 1.2% på belopp över 50'000Euro enligt ett av växlingkontoren jag talat med).

    - Överföringen är avgiftsfri för dig via internetbanken, kostar 150kr för prioriterad överföring. (Tjänar kanske 1 bankdag innan mottagaren får pengarna om du har tur). Tar 1-3 bankdagar normalt.

    - Överföring via telefonbank eller inne på kontor kostar 100kr, om du inte kan pruta på den avg.


    Håller man koll på kursen själv känns det onödigt att använda ett växlingskontor tycker jag. Jag måste bara hitta en gratis tjänst som övervakar valutakursen nu så jag slipper sitta och höka själv. Det kanske är någon som har ett tips?
     
  23. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Oh la la, inte att rekommendera. ;;;;)

    /m
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...