Bästa ön för köp av lägenhet/hus?

Diskussion i 'Kanarieöarna' startad av Mysan-72, 24 september 2016.

  1. Mysan-72

    Mysan-72 Ny medlem

    Blev medlem:
    24 september 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Min första fråga här,men garanterat inte den sista..
    Jag och min man går tankar om att köpa en mindre lägenhet eller litet hus i Spanien,helst Kanarieöarna.
    Tanken är i första hand att ha det som semester och delvis boende och senare permanent.ävilken av öarna är bäst med tanke på att jag inte kör bil,kommunikationer,stränder,utbud (shopping o restauranger),hundstränder,rastställen för hund mm.Vill inte ha mitt i smeten och helst inte i någon "Svensk kolloni".
    Intresserad av alla tips.äHar själv lite olika idéer men vill veta hur de olika delarna är.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vi har bott på Kanarieöarna i sjutton år och har betat av samtliga Kanarieöar och det mesta av det spanska fastlandet. Om jag skulle välja igen blev det en turistfri by på södra Teneriffa. Här klarar sig bra sig med de lokala bussarna. I en turistfri by lär man sig snabbare det nya språket - nyckeln till allt gott!
     
  4. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
    Om man söker på www.momondo.se, www.trivago.se eller liknade ser man att det är en väldigt stor prisskillnad på att hyra en lägenhet per vecka mellan olika orter. Dyrt i det stora turistområdet mellan Los Christianos och Costa Adeje söder om motorvägen.

    Däremot är det snudd på löjligt billigt i t.ex. Puerto de la Cruz på norra delen av ön, jämfört med ovanstående. Dit är det en rätt lång resa från den södra större flygplatsen.

    Tittar man därefter vad lägenheter kostar att köpa verkar inte prisskillnaden vara lika stor som skillnaden i att hyra för en turist.

    Nu har jag i och för sig tittat betydligt mer på alternativ 1, att hyra. Söker man mer på alternativet att köpa kanske det går att göra klipp.

    Men, om man köper något. Då bör man nog göra det för att man vill bo just där. Så tänker jag. Men, jag har inte för avsikt att köpa något i nuläget. Hyra en lägenhet, med städning m.m. inkluderad, kan jag göra för förvånansvärt lite högre pris i Puerto de la Cruz än vad jag betalar för min hyresetta hemma i Sverige. Men, senaste årens resor har varit till södra Teneriffa och tidigare Gran Canaria.

    Man bör nog köpa på olika orter beroende på om avsikten är att bo där själv större delen av året eller om man hoppas att hyra ut och tjäna pengar på detta. Det bör gå att tjäna riktigt stora pengar på att äga en lägenhet hyfsat nära havet med havsutsikt i det område jag nämnde ovan. Om vi antar att månadsavgiften är under 2000 SKR och det vid full uthyrning kommer in 20 000 - 30 000 kr per månad.

    Köper man på fel ställe riskerar man att lägenheten står tom större delen av tiden. Sådana orter SolenLyser rekommenderar är nog bra om man har för avsikt att bo där själv hela året. Vill man hyra ut kan det bli knepigt.
     
  5. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Vill man hyra ut på Kanarieöarna (och man inte talar långtidshyra, över 6 månader), så måste lägenheten vara klassad som "turistlägenhet" och ligga i ett sådant komplex, och du måste ha turistlicens. Lägenheten måste också hyras ut via en speciell agent som har hand om alla lägenheter i det komplexet.
    Försöker man hyra ut vanliga bostäder till turister, kan man åka på böter på 10-tusentals Euro. Det är heller inget sällsynt "kan", utan har förekommit i väldigt många fall.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
    Tack för förtydligandet. Jag har läst det någonstans tidigare, kommer ej ihåg var.

    Vad jag som 'långtidsturist' har reagerat på är den stora prisskillnaden i att hyra en lägenhet på olika orter.

    Prisskillnaden på att köpa en lägenhet verkar inte vara på långa vägar lika stor. Ni kan dra era egna slutsatser.

    I nuläget verkar det gå att tjäna mycket pengar på att hyra ut en lägenhet i det södra stora turistområdet på Teneriffa.

    Ursäkta att mitt svammel i tidigare tråd kanske var en aning otydligt.

    Det kan knappast finnas anledning till att köpa boende på norra delen av Teneriffa. Väldigt billigt att hyra. Antagligen likartat på andra öar. Billigare att hyra än att köpa, om man undviker de största turistområdena.

    Vad jag är mest nyfiken på är vad som kommer att hända med priser på södra delen av Teneriffa och Gran Canaria om det skulle bli någon ny typ av finanskrasch eller dylikt. Minusränta känns ju minst sagt en aning sjukt. Går vi mot 100% skatt på arbetsinkomster och matkuponger? Man börjar ju undra...
     
  8. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Tror inte prisskillnaderna är så konstiga.
    När det gäller "turisthyrning" så är turistområdena i söder mer attraktiva, eftersom turisterna är mest ute efter sol och bad.
    Vad gäller att köpa, så gör flertalet det för att bo där, åtminstone stora delar av året, och då vill man inte bo i just turistområdena.
    Det är också större efterfrågan från Spanjorer i norr.
     

Dela sidan

Laddar...