Att flytta till Spanien: vad ser/såg ni fram emot?

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Peztis, 4 juli 2014.

  1. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Det finns många olika anledningar till att man vill flytta till Spanien (eller annat land).

    Det skulle vara väldigt roligt att få höra just DIN anledning varför du har valt att flytta dit, varför du håller på/planerar att flytta eller varför du skulle vilja flytta. Säg också vilken av alternativen som stämmer på dig (har/ska/vill).

    Ni som har flyttat, berätta gärna om det blev så som ni trodde eller hade tänkt er. Eller vad som inte stämde (kan ju vara både bra och mindre bra).

    Jo, jag är rätt nyfiken av mig! :cheeky
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Om jag ska börja med mig själv, kanske...

    Det jag ser mest fram emot kanske låter lite konstigt! Jag tycker det ska bli underbart att få handla i nya affärer med nya förpackningar som jag inte förstår vad det innehåller, det är helt ok om man kommer hem med något som är oätligt! Men det kan precis lika gärna vara en helt ny smaksensation, något som jag måste få dela med mig av till resten av min matintresserade familj.

    Något som är starkt inetsat är Lidl:s kött- och fiskdisk när vi var i Casares 2012, så enormt långt ifrån den svenska butiken. Vilken skillnad! På en LIDL!!!

    Jag ser så fram emot att få handla på den lokala marknaden - har aldrig varit med om det förr, inbillar mig att det är lite som Hötorget i Stockholm som jag tycker är underbart, vill insupa dofter och provsmaka medan mannen bara svär och vill därifrån.

    Tror nog - nä, jag VET! - att han kommer att tycka annorlunda i Spanien.
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  5. Jon78

    Jon78 Ny medlem

    Blev medlem:
    27 april 2014
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    2
    Växtnörd här, ska starta jordbruk. Åker ner om ett par veckor.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
  8. rolund

    rolund Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2013
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    1
    Många intressanta historier!hjärtaa Jag kan inte koncentrera mig på mitt jobb längre. Längtar till spainsmile

    Rolund
     
  9. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Jag bodde i Spanien för 10 år sedan och hade väldigt roligt då, men min bostad situation blev inte så rolig när vinter kom och jag frös inomhus.

    Då flytade jag till Texico, alltså Texas-Mexico gränsen vid havet, till Padre Island, med en halv timmes bilresa till Nuevo Progreso, en Mexikansk shopping stad för amerikaner, med mängder av affärer, läkare, dentister och apotek, allt med mycket, mycket lägre priser än i USA, och ett annorlunda utbud. Kul var det tills narko-gäng tog över gränsområdet och det började vara farligt att bo där.

    Då flyttade jag till amerikanska Caribbean, till ön Puerto Rico (inte ett semesterställe på Kanarieöarna med samma namn). Där var det också riktigt kul, tills efter några år blev jag så jättesugen på grönsaker (de har - och äter - mängder av allehanda frukt i PR, men färska grönsaker odlas inte, så det lilla som finns kommer från... Kanada), att jag flyttade tillbaka till södra USA, till så kallade Golden Isles vid kusten på gränsen mellan Georgia och Florida.

    Väldigt vackert men otroligt långtråkigt att bo i den mest konservativa delen av USA, det sk Bibelskärpet. Yaaawn. Så, trots att jag var redan pensionerad, nappade jag på ett konsultjobb i Belize, i regnskogen, bland Maya. Och bodde några år på två ställen - vintrar i Belize, somrar på Gyllene Öarna. Och att leva bland Maya och att hjälpa dem att försvara deras land - regnskogen - mot deras korrupta regering, som försökte ge bort den till amerikanska oljebolag - var en enastående upplevelse.

    Sommaren 2012 besökte jag Sverige - för omväxlingens skull och... fått ett hjärtinfarkt. Räknade snabbt upp hur otroligt mycket pengar jag sparade på att få vård i Sverige jämförd med USA, eller hur mycket extra liv jag fått till skänks av ödet i jämförelse om det hände i Belize, där det inte finns någon sådan vård överhuvudtaget... och beslutade att pröva att leva i Sverige igen, ett tag åtminstone. Nu går detta tåg till sin slutstation - för den här gången i mitt liv i alla fall, ty ytterligare en höst-vinter i Sverige och jag skulle dö av ledan i den vackra lilla byn på Österlen.

    Så det är dags för Spanien igen. Den här gången definitivt med bostad med klimatisering och uppvärmning och i ett lagom internationell umgänge, som var en av det bästa grejor med Spanien sist, då jag kunde prata flera språk varie dag - ta naturvandringar med tyskar på morgnarna, sen äta lunch eller fika med svenskar, middag med amerikaner och emellan träna spansk konversation...fast Spaniorer blir ibland litet fundersama över boriqua dvs portorikansk spanska. Livet är för att leva och ha kul och nya upplevelser. :)
     
    Last edited: 15 juli 2014
  10. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Minerva, vilken resa!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Minerva!
    Roligt att du skriver igen och att du verkat att ha hämtat dig från
    eländet du fick!
    Du gör rätt i att komma ner och njuta av tillvaron här nere.

    Hoppas du hittar bra ställe att bo på! Du får berätta hur det går!

    Kram P hjärtaa
     
  13. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Öhh.... skulle någon moderator kunna rätta till rubriken i den här tråden?

    Jag missade visst ett y och det gemena L:et ser ut som ett versalt I. redface
     
  14. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    fixat :)
     
  15. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Nästan lite tråkigt att det är fixat.... :D
    Men tack!
     
  16. rolund

    rolund Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2013
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag saknar Spanien så mycket att jag har tappat ork på allt.*
    Avskyr vädret i Stockholm just nu, regnet, blåsigt o molnet.*
    Jag saknar solen i Spanien, doften av havet, smakrika grönsaker, goda skaldjur...jag saknar strand promenader på kvällarna, titta på sol uppgång i sängen, glada folk på restauranger. Livet är så härligt i Spanien. Man behöver inte planera vad man ska göra pga vädret, man behöver inte flytta in o ut under en middagsgång, man behöver inte avboka picknick pga regn. Jag älskar Spanien
     
  17. SatuJ

    SatuJ Ny medlem

    Blev medlem:
    22 november 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0
    För mig blir det klimatet, maten, atmosfären, språket.....ja allt, och framför allt att vara ledig, slippa gå upp tidigt, skrapa isiga bilrutor, jobba 50-60tim i veckan, och betala mer än 50% av lönen i omkostnader för att bo och äta....
     
  18. Alicantina

    Alicantina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 september 2012
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    1
    Bodde i Alicante som 20-åring men nu 15 år senare flyttar jag och min familj till Torrevieja. Det blir Spanien för den spanska mentaliteten och närheten till havet:)
     
  19. Axxet

    Axxet Ny medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag ser, precis som Peztis, fram emot alla nya förpackningar. Massor med spännande smaker som ger liv åt nyfikenheten =)

    Har varit i olika delar av världen, men Teneriffa är nog den plats där jag verkligen kände mig "hemma". Kanske lite konstigt, men den känslan i samband med de förbättringar som skedde med hälsan, gjorde att jag ville flytta dit. Det var nästan exakt ett år sedan, och nu ska drömmen bli verklighet, i ett halvår =) Ska lära mig språket (Min sambo är spansktalande) och få in språket hos vår dotter.

    Nu när jag sitter och skriver så längtar jag än mer, och kan rada upp massor saker jag ser fram emot.
    Något av det mysigaste vi gjorde när vi var i Puerto de la cruz förra året, var att inhandla räkor, aioli, bröd, citron och dricka. Sen satte vi oss vid några klippor och åt medan solen sjönk i takt med att maten åts upp... Underbart!

    Längtar efter ljudet av vågorna, den härliga luften som fyller mina lungor och de ljumma kvällarna som förlänger livet.

    Härlig tråd, känner mig supertaggad nu =)

    Martin
     
  20. lillalind

    lillalind Ny medlem

    Blev medlem:
    16 december 2014
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi kommer spendera en del av våren i Spanien och kommer sedan flytta ner under 10 månader, så får vi se om vi stannar längre eller inte, det beror på hur vi trivs.

    Det jag allra mest vill ha ut av upplevelsen är att vår dotter får det lättare med sina luftrör, hon har astma och har det jobbigt på hösten och vintern här hemma. Och så hoppas jag att hon får ett bra liv där och blir rik av positiva erfarenheter. Jag hoppas att vi kan lära oss språket och att hon kan känna sig hemma och trygg där.

    Det som oroar mig är saker som: "tänk om det händer mig något och min dotter står där ensam och inte ens kan språket. Hon kan ju bara svenska, varken engelska eller spanska. Och är dessutom väldigt blyg och försiktig och skulle inte springa och hämta någon hur som helst. Hur får hon hjälp då?" och liknande (en mammagrej kanske).
     
  21. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Linnea, nu vet jag inte hur gammal din dotter är men det mesta löser sig. Om inte annat så får du se till att hon alltid har en (inplastad) lapp eller armband med sig där det står på olika språk vem hon är och olika kontaktinformationer osv. Spanien är ett oerhört barnvänligt land - mycket mer så än Sverige - så ingen skulle nog låta ett barn bara stå där i sin ensamhet.

    Jag har tänkt tanken jag med, vad händer med sonen om något händer oss men han är så pass förslagen så jag tror det skulle lösa sig.
     
  22. lillalind

    lillalind Ny medlem

    Blev medlem:
    16 december 2014
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja jag tror också att det löser sig. Brukar inte oroa mig i onödan, men nog flyger en del tankar genom huvudet när man drar igång en så här stor apparat. Min dotter är bara 6½ år och väldigt försiktig av sig och skulle aldrig närma sig någon hon inte känner så just det där med vad som händer henne om det händer mig något känns jobbigt. Och tänk om någon tar henne i det läget... Gaahhh!!

    Men, man ska inte måla fan på väggen och oroa ihjäl sig i förväg. Vi får precis som du säger vidta de åtgärder vi kan och hoppas på det bästa :)
     

Dela sidan

Laddar...