Antal glosor?

Diskussion i 'Spanska språket' startad av Kalle, 18 juni 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Kalle

    Kalle Ny medlem

    Blev medlem:
    8 mars 2008
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0
    Hur många spanska ord/glosor behöver man kunna för att klara sig på ett bra och effektivt sätt i Spanien och Sydamerika? Svårt kanske att säga bara sådär, intressant att veta. Försöker själv lära mig 5-10 nya ord varje dag innan jag somnar.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. gustav

    gustav Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    0
    Tror att det såklart är mycket svårt att säga, 500 st spanska ord är väl en bra början :)
    det är ju bra att du lär dig några varje dag, glöm dock inte bort att repetera dessa!!!!! Brukar vara mitt problem, trycker in de i skallen, sen om jag inte får praktisera orden igen, så har svårt att finna de snabbt vid rätt tillfälle!
     
  4. Wiki

    Wiki Ny medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2008
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0
    plugga spanska

    Det går inte sätta en nummer på hur många ord man bör kunna, ju fler desto bättre ;) 500-1000 då klarar du dig får man anta.

    Lite intressant att diskutera är hur lär ni er nya ord? Gamla hederliga sättet med en kolumn med de spanska glosorna och den andra kolumnen svenska översättningen och sen hålla över med ena handen... ?
    Själv så brukar jag bygga ord på kylskåpet, med bokstavsmagneter, försöker ha som vana att sitta vid frukosten och träna ordförråd. Vad tycker ni är ett effektivt och stimulerande sätt att lära er ord?
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Om man utgår ifrån att många spanjorer kan läsa rubrikerna i en dagstidning, kan man ju börja där. Det är dessutom intressant att hänga med vad som händer här hemma. Jag har en spansk kompis som jag håller mailkontakt med och det är en bra övning att formulera meningar och leta upp alternativa ord. Det är ju inte bara att lära sig ord, dom skall böjas och vridas och vändas - dom rackarna. det är praktiskt att lära sig meningar där orden ingår - det är väl så barn lär sig?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Manolo

    Manolo Är här för att hjälpa dig

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    50
    Själv kör jag också gammal och hederlig "hålla för" inlärning i glosbok.. det är bara dunka in i huvet! ;) Försöker fortfarande lära mig ett nytt spanskt ord varje dag, kan inte säga att jag håller på det till 100% men nästan.. Det finns inget bättre än en stort ordförråd när man lär sig ett nytt språk, då klarar man sig i "alla" situationer.
     
  8. tina

    tina Ny medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2008
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag köper olika magasin jag verkligen gillar, sen slår jag upp de ord jag inte lyckas förstå av sammanhanget. Varierar mellan mode och löpartidningar och de använder ju väldigt olika ord. :)
    Tycker det är lätt att komma ihåg dem då samtidigt som jag ju alltid vill läsa artiklarna i favorittidningarna så det är mer motiverande än läroböcker. Men grammatik och förklaringar får man såklart inga på det här sättet! :)
    En annan sak jag gilllar är att ha lär-dig-spanska på mp3 spelaren. Då kan man lyssna när man ändå står i kö, sitter på tunnelbanan eller liknande.
    Hmm med dessa ideer borde min spanska vara bättre än den är men skam den som ger sig! :)
     
  9. lundin

    lundin Ny medlem

    Blev medlem:
    3 april 2008
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    0
    ljudböcker

    Verkligen, håller med, för mig har det varit en riktigt kunskapshöjare att lyssna på spanska i portabla musikspelaren, har bland annat spanska ljudböcker där! Rekommenderas! ;:;;)
     
  10. AxelL

    AxelL Ny medlem

    Blev medlem:
    27 augusti 2008
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0
    hehehe håller med dig Tina, borde själv också vara bättre på språket så mycket som jag har legat i med olika inlärningsmetoder och så... Köper bland annat skvallertidningen Hola! regelbundet hehehe där repeteras ju i stort sett samma ord igen och igen och i stort sett samma tema i många artiklar med fester och kändisintervjuver mm.. Men det är ganska lättsmält och lär mig se hur bland annat verben böjs på ett lättförståligt sätt!

    Kul att du ska flytta till Madrid! Vore kul att höra mer därifrån.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...