Afrikaner invaderar Teneriffa

Diskussion i 'Teneriffa' startad av Kalle, 8 mars 2008.

  1. Kalle

    Kalle Ny medlem

    Blev medlem:
    8 mars 2008
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0
    Mängden Afrikaner utan papper som kommer till kanarieöarna och speciellt Teneriffa verkar fortfarande vara väldigt hög.
    Läste om fenomenet i AB i dag(en mkt gammalt nummer) Men läste då på spanska sajter att problemet är mkt stort nu också samt en polare som bor därnere bekräftar detta också, och såg där iallfall att de spanska myndigheterna kunde låsa in dem i 40 dagar men om de inte kan fastställa varifrån de kommer så måste de släppa dem på spansk mark, annars skickas de tillbaka. Hur många tror ni tar passet med sig under dessa omständigheter?
    Jag trodde i min enfald att reglerna var tuffare, är det så här det funkar kan jag förstå varför folk riskerar liv och lem för att komma hit för att jobba. Jag trodde snudd på att de spanska gränspoliserna sköt ned dessa människor som väller in, men nej.

    "Den spanska utlänningslagen ger rätt att frihetsberöva papperslösa immigranter i max 40 dagar. Polisen måste fastställa ursprungsland före utvisning. Är detta okänt eller om avvisningsavtal saknas släpps immigranten på spansk mark."

    http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,832680,00.html
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vi satt i morse på ett kafé 50 meter från den plats flyktingbåtarna brukar landa i Los Christianos.

    Om någon sitter och slår sig själv med en hammare i huvudet går det att beskriva detta i text och bild. Det gör Aftonbladet. Varför kan inte journalister undersöka VARFÖR någon slår sig i huvudet?

    Det är väl känt att Kanrieöarna utsatts för ett mycket hårt tryck av illegal invandring från Västafrika. Just nu är det Senegal som är på tapeten. EU:s gränsbevakningsbyrå Frontex skall patrullera Senegals kuster med understöd av fler patrullbåtar och helikoptrar.

    Hur många känner till att Senegal och EU har haft fiskeavtal sedan 1979? EU betalar för att fiska i Senegals vatten. Det är litet trist för Senegaleserna eftersom 75% av deras proteintag kommer just från fisket. Än värre är att den hårda exploateringen av fiskevattnen gjort många fiskare arbetslösa - fiskebåtarna fylls av flyktingar istället för fisk.

    Visst kan man jubla över alla EU-bidrag som gått just till Spanien och Portugal. Om man betänker att dessa bidrag i hög grad grad drivit på urarmniningen av Afrika ( EU har avtal med 20 länder om fiskekvoter), kanske man kan ser det i en annan dager.

    Hur fungerar då jordbruket i Senegal? Eftersom EU har ett överskott av jordbruksprodukter dumpas dessa "tack vare" de höga EU-avgifterna.

    Nationalrätten i Senegal består av fisk, ris, tomat och lök. Fisken tar vi i Europa hand om. Riset importeras från Thailand, tomat och lök kommer från Holland. Bönderna kan inte konkurrera med subventionerad EU-dumping - de blir arbetslösa. De sengaleaser som bedrev boskapsskötsel för att göra mjölkprodukter såsom yoghurt är numera utkonkurrerade av mjölkpulver från EU. EU´s biffexporten lär sätta sista spiken i kistan.

    Den bomull som produceras i Senegal förädlas inte i landet utan säljs till länder som redan har subventionerade priser på sin bomull - alltså en riktigt dålig affär. Än värre är att de kläder som säljs på Senegals marknad har sitt ursprung från de containrar vi ser med Röda Kors-märket. Konfektionsindustrin är lindrigt sätt utarmad.

    Man kan säga att EU successivt tar bort förutsättningarna för Senegal att existera. Det enda som Senegal numera producerar i stor skala är mängder av barn vilka går en osäker framtid till mötes.

    Om vi blev av med EU´s förödande jordbrukspolitik skulle Afrika må mycket bättre!
     
  4. Kalle

    Kalle Ny medlem

    Blev medlem:
    8 mars 2008
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0
    intressant att höra! Ska följa debatten om detta. Dock så undrar man, bidrar inte EU med något gott till Afrika?
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Om man vill följa den illegala immigrationen på nära håll är det denna länk som gäller:

    http://www.teneriffaidag.com/

    När man lyssnar på den kanariska lokalradion låter det som om det vore tåg som anländer en station vid fastlagda tider.
    "Den andra flyktingbåten (kallas här cayoco) med beräknad ankomst 18:50 till Los Cristianos hamn med 53 ombord blir något försenad."

    Jag anklagar inte EU-Kommissionen för att vara elaka eller taskiga mot Afrika, det handlar bara om dåligt omdöme. Jag har aldrig läst om någon insats som EU-Kommissionen skulle ha gjort i Afrika som varit folket till gagn. Hade jag själv fått bestämma, hade jag erbjudit kvinnorna "mikrolån". Inget är bättre än hjälp till självhjälp, att inte leva på allmosor.
     
    Last edited by a moderator: 9 mars 2008
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. betty

    betty Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    1
    Flyktingar från Afrika och Mikrolån

    Håller med, detta är ytterst intressant. Har även jag sätt det på nära håll på plats.
    Såg någon möjligtvis den franska dokumentären som gjordes om en flykting båt från Afrika? En av journalisterna var med i den otroligt trånga smugglarbåten, fruktansvärt att se, besättningen på båten hade bl a som uppgift att gå och slå på flyktingarna om de rörde sig eller beklagade sig, många som dör på det här viset! Kan försöka leta fram den via svt hemsida om nån vill. Frågan är om vi kommer se en ökning av denna typ av flyktingström. Mikrolån är det bästa SolenLyser, han var väl värd sitt Nobelpris!! :p
     
  8. betty

    betty Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    1
    teneriffa

    Läser på din Teneriffalänk detta "Immigranter från två cayucos anlände igår (8/3) till Los Cristianos ombord på två av sjöräddningens fartyg. 89 afrikaner togs ombord på" Vilket skytteltrafik!
    Hur länge stannar de på Teneriffa i genomsnitt?
     
  9. ToreA

    ToreA Ny medlem

    Blev medlem:
    23 februari 2008
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    1
    Skrämmande men intressant läsning på sidan, om då Helena och Kjell som åker ner i hamnen och möta upp båtarna. Vidare bra läsning om Senegals "paketresor". skrämmande som sagt..
     
  10. RogMan

    RogMan Ny medlem

    Blev medlem:
    1 juni 2008
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Kul å intressant att läsa. Men det verkar vara lika vanligt på Gran Can ...i alla fall nere i hamnen i Arguineguin. Dit kommer fler båtar i veckan...har själv sätt det flera gånger hur polisen å ambulansen hämtar dom direkt...

    Jag vet att Kanarierna INTE vill ha dem där å de skickas ju ofta hem direkt med vändande plan. Ändå syns dom över allt som egna företagare på marknaden försökandes sälja "afrikansk konst" eller "guld klockor"
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag talade med en av dessa båtflyktingar igår eftersom han jobbar som lärling år "min" smed. Det är ju ett lyckokast eftersom det går 167.000 arbetslösa på Teneriffa. Hans mål just var att spara ihop pengar till en laptop till sin syster i Afrika.
    "-Vad gör din syster", undrade jag.
    "-Hon studerar", svarade han.
    "Får hon jobb när hon blir klar?
    "Nä, du vet ju hur det är i Afrika".
     
  13. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    EU sänker och vad gör Kineserna där?
     

Dela sidan

Laddar...