Åtgärder/reparationer på nyproduktion?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Daniel C, 6 juni 2015.

  1. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    Reklamationer/åtgärder/reparationer på nyproduktion?

    Vi har sen dryga året funderat på att köpa en bostad (för kortare och längre semestrar) i Torrevieja området, och nu till sommar ska vi för första gången träffa några mäklare för att titta på potentiella objekt. Mycket spännande! :)

    Sökte och hittade en tråden Besikningsman behövs det? där man diskuterar äldre bostäder, men min fundering är kring hur man hanterar eventuella reklamationer/åtgärder/reparationer på nyproduktioner i Spanien?

    Har rätt traumatiska minnen av när vi köpte vårt nyproducerade hus i Sverige och det var en del reklamationer/åtgärder/reparationer som behövdes göras både inför och efter tillträdet, något som jag gärna slipper försöka rodda på distans. :(

    Någon som har erfarenhet av att köpa nyproduktion i Spanien och hur hanterade ni eventuella reklamationer/åtgärder/reparationer inför och efter tillträdet till bostaden?
     
    Last edited: 6 juni 2015
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. drutten42

    drutten42 Ny medlem

    Blev medlem:
    20 november 2014
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    2
    Det var jag som tidigare frågade om besiktningsman. I februari köpte jag nybyggd lägenhet i Torrevieja. Hittills har byggaren stått för alla fel eller frågor som uppkommit. Bygg-garanti finns i 10 år. Även de lägenhetsägare som flyttat in ett år tidigare och som råkat ut för felaktigheter, som visar sig nu, har fått allt renoverat av byggfirman.
     
  4. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    @drutten42 Skönt att det verkar finns bra garantier och att det är en seriös byggare. Vilken byggare/bolag är det? Bor du permanent eller funkar det att rodda det hela på distans?
     
  5. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    Jag har också fått ett svar från en mäklarbyrå som berättade att dom större mäklarbyråerna även har "after sales"-avdelningar som hjälper till med just reklamationer/åtgärder/reparationer efter tillträdet.

    Någon som haft erfarenhet att få hjälp av "after sales"-avdelningar? Funkar det bra eller blir det att man mest får kontakta byggbolaget direkt och jaga på?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Swato79

    Swato79 Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0
    Hade några fel som jag påpekade till byggmästaren, målning, klinkers, spis som inte fungerade mm. Grannen hade strul m ventilation, allt fixades utan några som helst problem.

    Vår lägenhet köptes av Urmosa
     
  8. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    @Swato79 Låter lovande! En del av dom objekten vi kollar på är just från Urmosa. :)

    Bor ni mer permanent eller gick det att få hjälp på distans/när ni var nere på kortare besök?
     
  9. drutten42

    drutten42 Ny medlem

    Blev medlem:
    20 november 2014
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag bor i Aguas Nuevas Residencia Vista Bella och byggaren är Gama.
    Vi bor inte permanent. Trots det har det inte varit några som helst problem. Har jag haft frågor har jag fått svar av byggarens representant inom en halv timme.
     
  10. Swato79

    Swato79 Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0
    En nyckel behöll byggmästaren till allt var åtgärdat, kan rekommendera att köpa av dem eller av mäklare som representerar dom.

    Vi har även bekanta som köpte av TM, fungerade bra även där. De gör fantastiskt fina objekt enligt min smak men dyrare i inköp och månadsavgift.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    @drutten42 Låter jättebra! Har du varit i kontakt med dom under tiden dom fortfarande var i området eller efter att dom lämnat området?

    Har en bitter erfarenhet här hemma där byggarna var otroligt hjälpsamma så länge som dom höll på att bygga och allt inte var sålt, men när dom väl var klara tog det nästan 1 år innan dom åtgärdade problem med VVS för flera av grannarna. :(

    @Swato79 Låter bra det. Hur länge sen var det ni köpte från Urmosa?
     
  13. drutten42

    drutten42 Ny medlem

    Blev medlem:
    20 november 2014
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    2
    Vår residencia Vista Bella är inte färdigbyggd ännu, Det ska upp ytterligare hus och jag tror inte de kommer att vara färdiga förrän om ett år. Men för oss som flyttat in nu är de duktiga på service. Hur det kommer att bli då det är färdiga vet vi förstås inte men än så länge är vi glada!
     
  14. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    @drutten42 Härligt, få se till att få allt ordnat inom närmsta året, just in case! :)

    Är det i dom här i Los Montesinos ni köpt?
     
  15. drutten42

    drutten42 Ny medlem

    Blev medlem:
    20 november 2014
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    2
    Nej, vår lägenhet ligger inne i Torrevieja. Du kan gå in på Google,se och kolla på Resedencia Vista Bella , Torrevieja. Som jag skrev tidigare så är det byggfirman GAMA som bygger. PÅ google kan du se både område och typlägenheter. Annars säljs dom av både Lotus properties, och Fastighetsbyrån. Jag tror t om Bjurfors har. Gama säljer även själva. Lägenheterna säljs fullt möblerade.
     
  16. Swato79

    Swato79 Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0
    @Daniel C

    Vi köpte 2012, lägenhet 2 sovrum 1 bad, takterass

    Lycka till med letandet!
     
  17. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    @drutten42 Hittade en del bilder på Lotus, ser ut som ett härligt område! Får se om vi tar oss förbi er och tittar. :)
     
  18. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    @Swato79 Super! Vi kollar via Skandiamäklarna just nu på ett antal objekt från just Urmosa, ser riktigt bra ut! :)
     
  19. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Som jag skrivit ett antal gånger tidigare...

    ALLa nya objekt i produktion, (och även de som redan är inflyttningsklara) säljs av ALLA större mäklare vilka allihop säljer dessa till exakt samma pris, vilket är det pris som byggmästaren bestämt och meddelat respektive mäklarföretag. Mäklarna kan därefter presentera objekten med olika bilder och text och i vissa fall uppdatera priserna "mindre bra" så att prishöjningar inte syns på webben utan man får rätt pris först, när och om, man är på plats.

    Man kan i de flesta fall köpa nya objekt direkt från byggmästaren, men fortfarande gäller samma prislapp, man slipper då den eventuella service som mäklaren ger. Mindre ofta har några mäklare exklusivt några enheter till salu, eller startar försäljningen tidigare än övriga
     
    Last edited: 11 juni 2015
  20. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    @maarli Får tacka dig för all hjälp! :)

    Låter rätt oseriöst att hålla med att manipulera med priserna, är det vanligt förekommande? :(

    Men som sagt, även om man kan köpa direkt för samma pris, så känns det som att den servicen och mervärdet som mäklarna bidrar med är klart värt det.

    Kul också att se att flera mäklare rekommenderar samma områden och i vissa fall samma objekt, antingen är utbudet begränsat/provisionstyrda eller så är ni alla väldigt bra på att matcha mot våra behov. :D
     
  21. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Det är nog inte en medveten manipulation av priserna som är problemet, det handlar mer troligen att man inte uppdaterar sin websida tillräckligt ofta ( Mäklarföretaget vi jobbar åt gör det inför varje weekend, men det förutsätter att vi får korrekt info från byggarna..

    Om den billigaste enheten säljs i ett område i nyproduktion, så höjs ju frånpriset direkt eftersom det då är den före detta näst billigaste som numera har det lägsta priset - och det kan ske en timme efter att man uppdaterat sina respektive websidor. När det gäller annonser på svenska blocket eller liknande spanska sidor så tror jag väldigt få går in och ändrar priset innan annonsen försvinner automatiskt efter ca två månader

    Om byggmästaren skulle sälja objekten till ett lägre pris vid sidan om mäklarna så har han/hon nog svårt att mäklare som vill marknadsföra och förmedla deras objekt - vi har allihop många byggare och objekt att välja på. Just nu har vi enligt en snabb sökning i vår databas 366 olika nya ...

    Alla olika objekt lockar dock inte svenska spekulanter, vilka just torde vara ca 7 % av totalmarknaden. De mäklarföretag som i Sverige marknadsför objekt på Costa Blanca, på bland annat Blocket, Hemnet och olika fastighetsmässor, vet nog i de flesta fall vilka objekt som lockar skandinaviska köpare, vilket medför att vi mer eller mindre pratar och annonserar samma fastigheter
     
    Last edited: 12 juni 2015
  22. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    @maarli Stort tack för förtydligandet, känns verkligen bra att du är så engagerade här på forumet så även vi rookies kan få hjälp i bostadsletandet/köpandet. thumb
     

Dela sidan

Laddar...