Är Malaga-området passande för en 36-årig singel man?

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Swiwi, 11 januari 2016.

  1. Swiwi

    Swiwi Ny medlem

    Blev medlem:
    11 januari 2016
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej alla trevliga människor Holaa
    Detta är min första post här.
    Jag har några funderingar angående det sociala livet i Spanien om man är "yngre" svensk utan partner eller familj.
    Jag jobbar för ett svenskt företag men kan sitta vart som helst i världen och jobba. För tillfället bor jag i Nya Zeeland och jobbar härifrån.
    Jag har starka planer på att flytta tillbaka till europa, närmare bestämt till Spanien och Malaga-området.
    Sedan första gången jag var där och hälsade på en vän 2008 har jag velat flytta dit och nu är en lämplig tid i mitt liv att göra så. Jag har varit tillbaka ca 5-6 ggr och hälsat på.
    Men hur är det om man inte är i pensionsåldern och vill ut och träffa andra som bor där. Är det lätt att träffa nya människor? Håller Spanjorerna sig helst till sig själva eller är det lätt att lära känna folk i åldern 25-45?
    Mycket tacksam för svar.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Ja, det är lätt att träffa nya människor och skaffa sig ett kontaktnät/bekanstskapskrets.
    Men om du inte kan Spanska bestàr den kretsen i stort sett endast av utlänningar.
    För egen del kan jag ju tycka att det är lite trist att limitera sig sà, men jag vet flertalet personer som inte kan spanska och bara ungàs med britter/scandinaver etc.

    Kan du spanska har de flesta spanjorer inga problem med att umgàs med dig
    Finns ju alltid eDarling ocksà... :p
     
    Last edited: 11 januari 2016
    erkki gillar detta.
  4. Swiwi

    Swiwi Ny medlem

    Blev medlem:
    11 januari 2016
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack så mycket för svar :)
    Jag kan väldigt begränsad spanska men ska gå en kurs innan jag flyttar. Det kommer naturligtvis ta en stund att lära sig ett nytt språk men jag har för avsikt att kunna prata spanska flytande. Kommer ta kurser när jag kommer till Spanien också. Men det låter bra att det är lätt att träffa nya människor där också :)
    Jag ser verkligen fram emot denna flytt.
     
  5. pea

    pea Ny medlem

    Blev medlem:
    16 januari 2016
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej.
    Jag är i samma sits som Swiwi, ditigal nomad och bor just nu i Thailand.
    Börjar tröttna lite på värmen och funderar på att söka mig mot Europa igen och Spanien verkar vara ett bra alternativ.
    Skulle dock vilja veta lite mer om prisläget i Spanien, förstår att det är dyrare än Thailand men är det eg billigare än i Sverige att leva i Spanien?
    Har förstått att det kan kosta en del att gå på restaurang men hur är det med allehanda varor på stormarknaderna?
    Vad kostar det ca att dra runt 2 vuxna om man lagar all mat själv men inte jagar extrapriser och äter blodpudding?
    Vi varken snålar eller slösar.
    Vad kostar bensin/diesel?
    Elpris?
    Vad ska man räkna med i hyra för en trevlig lägenhet eller hus med 2-3 sovrum, behöver inte vara strandnära men inte helt off heller.

    Förstår att det är svårt att ge exakta priser men lite mellan tummen och pekfingret, om Sverige har kostnadsläge 100, var hamnar Spanien?
    I Thailand lever vi kanongott på 15.000 sek/mån inkl hyra, bensin, lite shopping mm för 2 vuxna, räcker det med 20.000 i Spanien?

    Ska åka ner och kika lite framåt sommaren men vill gärna veta så mycket som möjligt innan vad man kan förvänta sig.
    Är Spanjorer lätta att ha att göra med, ex banker, telefonbolag etc?
    I Thailand är det lite si och så med det, dom vill gärna säga No have, can not..
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Oljan är ju pà väg ner. Tankade i Lördags för 86 cents/litern. Kommer inte ihàg när jag tankade för under 90 cents senast..
    Har faktiskt ingen större koll pà matpriser etc. men en "normal" diet kan väl gà pà 100€/ person och mànad.
    Hyran kan variera kraftigt beroende pà stad och läge. 2 vuxna borde inte ha nàgra större problem att klara sig pà 2000€ i mànaden.
    Spanjorer är inga problem att ha och göra med, den spanska byràkratin kan vara "annorlunda" Börjar bli bättre men Spanien är fortfarande lite efter och ofta ska man ha femtioelva olika papperskopior pà precis allting... Men med privata bolag har du oftast inga problem.

     
  8. pea

    pea Ny medlem

    Blev medlem:
    16 januari 2016
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0
    86 cent/litern är ju helt ok om det är bensin du menar?
    Antar att diesel är lite billigare?

    En sak som jag hört av andra är att det är rätt hög kriminalitet i Spanien, är det något ni märker av eller måste man gå på "fel" gata sent på kvällen/natten för att råka ut för något?
     
  9. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej PEA det är nog diesel han menar .Kriminalitet det har jag inte märkt av de 4 åren jag har bot här men rånad kan du även bli i Sverige som du skriver fel gata sent på natten och om man är berusad så ökar nog det och om man är ensam men har aldrig hör av mina grannar att det har hänt någon .Senast var det en Engelsman som blev mördad i Villamartin men det var fulle bråk på en bar
     

Dela sidan

Laddar...