Bästa länderna att flytta till efter pensionen

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av Luckyjoe, 21 november 2008.

  1. Luckyjoe

    Luckyjoe Guest

  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Mario

    Mario Ny medlem

    Blev medlem:
    24 november 2008
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    flytta utomlands

    hej, ny här! Jättebra och intressant fråga Luckyjoe, undersöker och forskar mycket i det här själv, men för mig är det aktuellt att flytta nu, har ett tag kvar till pensionen :) men vill starta ett ny liv någonannans stans! Har bott i sydamerika och asien, samt i Spanien, men nu så är det dags igen på permanent basis att ge sig iväg. Jobbar med dataprogrammering så inte beroende att ha något annat än en internetuppkoppling och en dator!

    Letar efter ett land med trevliga människor och ett avslappnat levnadssätt :) som inte är så styrt som det är här i Europa med EU och allt. Alla tips är välkomna!
     
  4. Luckyjoe

    Luckyjoe Guest

    Las Palmas på Gran Canaria låter bra det med.
    Skall dit en runda och kolla läget
     
  5. Mario

    Mario Ny medlem

    Blev medlem:
    24 november 2008
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    jo, visst kanarieöarna för all del, men jag tänkte om man ska se utanför Europa exempelvis, (för är precis som Solenlyser väldigt trött på EU), vilka länder skulle då rekommenderas?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Aruba är ett lättsamt land att leva i, med trevliga mäniskor. Vet ej hur det är att yrkesarbeta där? Är mycket populärt för nygifta från USA, som ofta kommer tillbaka och firar sina jämna brölloppsår! "Romantiken kommer tillbaka där."
    Länk;
    aruba - Google Search
     
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Om det inte vore för vädret skulle jag välja Schweiz, trevligt att jobba där och underbart att gå på vandringsvägarna i naturen. Bra kollektivtrafik och fina tågresor. Europas enda riktiga demokrati och rätt så befriat från EU byråkrati.
     
  9. Mario

    Mario Ny medlem

    Blev medlem:
    24 november 2008
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    tack för dialogen, intressant att höra.
     
  10. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Intressant med Schweiz, håller med att det är enbart vädret som är negativt med det landet, prisnivån är väl på minussidan också antar jag.

    Hur är det med Andorra och Malta? Är de verkligen med i EUs maskineri?
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Har jag missuppfattat tråden, var det inte utanför EU det gällde? Gillar man skidåkning och vintersporter på fritiden, då är Schweiz ett bra alternativ, men prisnivån i landet är en nackdel.
     
  13. Evelyn

    Evelyn Ny medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2008
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0
    vet själv inte om Andorra är med i EU, men Malta är med så vitt jag vet!? Kap verdeöarna är mitt tips det är lite som kanarieöarna fast utanför EU! Fler och fler britter och tyskar flyttar iallafall dit.
     
  14. brenda

    brenda Ny medlem

    Blev medlem:
    21 januari 2008
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0
    Andorra

    Andorra tycker jag är ett lite kul land, vi har åkt igenom där ett par gånger och måste säga att det är supervackert, dock vet jag inte om jag skulle vilja bo där för jämnan, dåligt med kommunikationer bland annat, måste ju flyga till Barcelona och sen ta bilen därifrån.. lite jobbigt.. annars måste jag nog säga att Portugal och Spanien tillhör mina favoriter där jag kommer bosätta mig, det gäller verkligen dock att man känner till de små pärlorna dit man ska! ;:;;)
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Andorra är inte med i EU men har avtal med EU och även valutan Euro.
    Har läst nå´nstans för länge sen att dom inte tar emot "vem som helst" hahaha...
    Dom har ju bara ca 71000 invånare och pytteliten yta. Högsta medelåldern
    i Europa har dom. 83.5 år. Mår hyfsat alltså....
    Spanien är bra, Sverige också, vi får leva i nuet och fånga dagen då
    trivs i alla fall jag. Har slutat reta upp mig på "tillståndet", det tar bara energi.
    Saludos P
     
  16. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    flytta till Dubai

    jo det är vad jag har hört om Andorra också, litet, exklusivt och med hög levnadsstandard!
    Vad säger ni om Dubai, ligger utanför EU, med hög standard, hyffsade priser, bara 6 timmar från Sverige, (10 minuter längre än till Kanarieöarna ;) ), tryggt och säkert land samt inte alltför byråkratiskt vad jag har hört!
     
  17. betty

    betty Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    1
    Dubai har jag hört mkt gott om som ett kommande resemål/boende, men skulle nog bli uttråkad, finns inte så mycket att göra där ute i öknen ;) ;)
     
  18. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Dubai...
    Muslimskt land med sharia-lagar. Vi kvinnor- är det bra för oss?
    Hur många fruar får man ha? Någon som vet?
    Vem är jag att veta....
    Saudiarabien och Iran har ju också dessa lagar...fast hårdare.

    Saludos P
     

Dela sidan

Laddar...