Hej i Spanien är dom flesta bilar diesel betalar 50 euro bilskatt besiktning 53euro helförsäkring 312euro för en liten bil dieseln kan kosta runt 1 euro litern
Hej! Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Flytta till Spanien? - Spanienforum hjälper skandinaver att hitta rätt bostad i Spanien (utan kostnad). Hyra ut bostad i Costa del sol? - Använd vårt formulär & få hjälp med uthyrningen. Luta dig tillbaka & inkassera hyresintäkterna. Ska du sälja din bostad i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig. Behöver du juridisk rådgivning som svensk i Spanien? - Använd vårt formulär för en bra svensktalande kontakt som kan hjälpa dig. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget. Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra! PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Den 22 mars var det bara att hämta handlingarna och skyltarna. De ville skicka avgiftsfritt. 17 dagar tog hela förfarandet. Jag kan bara lovorda detta företag i Torrevieja. Två timmars besök och allt var ordnat. Fått och läst om många dyrare och sämre förslag. Tack än en gång till dig som körde förbi och gav mig adressen. Sprid gärna detta smida förfarande till vänner och bekanta.
Spanska värdet på min bil var dubbelt upp mot det Svenska. Men det verkar som det är utsläppen som är det viktigaste nuförtiden.
Hejsan, Är det någon som vet vad som gäller om jag vill ta med mig en s.k. veteran-sport-bil typ MGB från 60-talet från Sverige till Spanien som andra-bil eller hobby-bil. Finns det några lättnader liknande vi har i Sverige? Eller är det full införsel-avgift även på en dylik. Den är definitivt inte miljövänlig utan katalysator men kan köras på blyfritt. Vidare så har jag en 30-tals US-bil som jag också tänkte ta med mig till Spanien. Leif = snart boende i Torrevieja
Ett bra erbjudande American Express SAS EurobonusFå 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kika in erbjudandet på Americanexpress.se. PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tack Sharky, måste tillstå att jag läste detta i ett tidigare inlägg på denna tråd, men när jag skrev mitt inlägg tänkte jag att någon kanske hade tagit med sig en veteranbil till Spanien från Sverige och om det då fanns några skillnader i kostnader. Jag skall kontakta denna firma och utgår ifrån att det näst bästa är att skriva på engelska, eftersom mina kunskaper i spanska är klart begränsade. Tänk om det hade varit lika enkelt och billigt som i Sverige! Vissa s.k. byråkratiska saker är faktiskt bättre i Sverige. Något att föreslå i EU. Är det någon som vet hur man gör tvärtom, d.v.s. köpa en gammal bil i Spanien och ta den till Sverige? Måste man då skriva den på sig själv först om man har en spansk adress och NIE-nummer eller går det att bara få de spanska registrerings-dokumenten påskrivna och signerade av den spanska säljaren och med mitt svenska namn och min svenska adress ifylld som köpare och sedan se till att med ett transportföretag av någon sort få bilen till Sverige? Jag utgår ifrån att om jag vill köra bilen från Spanien till Sverige blir det genast både krångligare och förmodligen mycket dyrare. Eller? Leif Ragnar
Tack Nalle, Nu sägs det ju också att man får betala någon slags skatt på marknadsvärdet. Vem bestämmer det på en bil som är minst 50 år gammal? Självklart så finns det inte några listor på detta och om det fanns varför i så fall är dom inte mera åtkomliga till oss som ändå skall betala? För vem skall och kan hålla reda på ett fiktivt värde som dessutom kan ändra sig på kort tid. Låter som om det är upplagt för godtycke och därmed korrumption. Eller en annan möjlighet för de nationella eller lokala myndighets-personerna att få extra pengar. Det känns som om de som skulle kunna veta detta håller det för sig själva. Orsaken till detta kanske kan vara i nyss nämda möjlighet till extra pengar. Jag har faktiskt inte varit med om ett land där information måste vara så otroligt svårfångad även på myndighetsnivå. Massa tyckande är lätt att få, men riktiga besked är värre. Kommentarer någon!! Eller är det bara att rycka på axlarna och gilla läget. Leif
Har just importerat min bil i samband m flytt, gjorde allt på egen hand... Kostn i EUR Typintyg 118 Besiktn 97 Reg 96 Skyltar 22 Därefter var bilen spansk Försäkr 375 Skatt 76 Har tagit med detta för info
Jag reggade om min svenska bil till spanskt för två år sen. Det gick på en vecka så var allt klart och jag kunde köra min omregistrerade bil. Nu tog jag samma bil tillbaka till Sverige, och vad jag trodde skulle vara den enkla byråkratin. Bilen kom hit den 30 juli och jag fick veta att efter en vecka i Sverige får jag inte köra den. Trots att Transportstyrelsen handläggningstid vida överstiger den tiden. Så det är hyrbil dom gällt, och bilen har inte gått att försäkra större delen av den tiden. I fredags kunde jag ämtligen skylta om den och besiktigar den imorgon den 3 sept för att kunna köra den. Så helt plötsligt tycker jag inte att den spanska byråkratin alltid är så illa i jämförelse...
Första delen, där de gjorde ursprungskontroll, var bilen registrerad skattad försäkrad och besiktigad i Spanien. Men jag fick inte köra den. Efter drygtctvå veckor fick jag äntligen göra registreringsbesiktning, den kostade drygt 2000 kr. Då lades uppgifterna in i systemet och jag fick ett svenskt regnummer. Efter det krävdes svensk försäkring, vilket jag inte kunde teckna förrän de var helt klara med handläggningen, vilket dröjde. Kan tillägga att det sen damp ner tre registreringsbevis i brevlådan med olika icke-närliggande datum där uppgifterna verkar ha kompletterats efterhand. Det tog alltså ett tag innan allt var helt klart i systemen och jag kunde teckna försäkring, beställa registreringsskyltar (180 kr), ställa på bilen och boka kontrollbesiktning a' 495 kr. Innan den var gjord gällde körförbud. I och med att jag ansökt om att ta in den som flyttgods slapp jag en ytterligare registreringsavgift på ca 2500 kr som jag annars behöver betala.
Man ska kanske understryka att du inte fàr köra utländsk bil som stàr registrerad pà dig. Du fàr naturligtvis köra en bil som inte stàr reggad pà dig själv