Varför lagra energi i onödan?

Diskussion i 'Teneriffa' startad av SolenLyser, 26 juli 2016.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vi har en hybridbil, ingen laddhybrid, ingen 100% elektrisk bil. Varifrån skulle vi få elen? 95% av vår el kommer från förbränning av olja. Nu har äntligen någon gjort en beräkning av hur mycket mer el vi skulle behöva för att gå över till 100% elektriska bilar:
    http://euanmearns.com/how-much-more-electricity-do-we-need-to-go-to-100-electric-vehicles/
    Spanien finns inte separat med i beräkningen, men för EU gäller att man skulle behöva installera ytterligare 43% mer el. Jag har svårt att tro att våra politiker är intresserade av att granska konsekvenserna, att redogöra för hur omställningen skall gå till.
    Ett förslag är att utnyttja bilarnas batterier för att lagra förnybar energi. Man laddar bilarna under dagen och kör på nätterna.
    En detalj som författaren glömde ta upp är att energilagring betyder förluster. En Galaxy 7 blir varmare både när den laddas och när den laddas ur.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Ulf Nerja

    Ulf Nerja Medlem

    Blev medlem:
    1 september 2016
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    10
    Nej det är en del del som inte är genomtänkt!
    Dagens bilar använder redan sina befintliga 12 V Blyackar som mildhybrid funktion!

    Jo, mjukvaran i bilen, ser till att batteriet laddas enbart när man motorbromsar...då energi ändå ska omvandlas till värme...
    Men generatorn ..läs bilmotorn...ska inte ladda batteriet normalt sett! Det gjorde den ju tidigare!

    Det kommer att medföra att batterierna håller kortare tid pga att de sulfaterar!
    - Undrar om de tänkt på det?
     
  4. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
    Du verkar ha koll på läget SolenLyser, när det gäller det här med elektricitet.

    För drygt 20 år sedan investerade jag en hel del i ett pytteföretag, som äger
    vindkraftverk. För något år sedan investerade jag mera i detta bolag, i samband
    med en nyemission.

    Jag är lite skeptisk till om det är så bra egentligen med nuvarande teknologi.
    I t.ex. ett område där flera verk byggdes för drygt 20 år sedan, när jag gjorde
    min första lilla investering, skall nu de verken monteras ner och istället
    modernare grejer resas. Men, än så länge verkar det hela i alla fall vara en
    bra investering.

    För några år sedan köpte jag en liten solcellsladdare för AA och AAA batterier.
    När jag har rest till Kanarieöarna efter detta köp har jag tagit med mig den.
    Den har fungerat förvånansvärt bra där nere. Här hemma i Sverige har den
    naturligtvis inte fungerat lika bra. Min balkong är mot nordväst. Men, vi har
    en altan på taket här. Där kan jag ställa upp den, men det gäller att hålla
    koll på om det är risk för regn.

    Jag är förvånad att inte fler tillverkare försökt sig på att tillverka små
    solcellsladdare för AA, AAA batterier, mobiltelefoner, bärbara datorer m.m.

    Jag hittade något sorts mellanting för en tid sedan, men har ej köpt och
    provat. En solcellsladdare som laddar batterier, ungefär som en 'powerbank'.
    Från den kan man därefter ladda sin lilla elektroniska manick.

    Förnyelsebar energi kanske inte skall försöka att tänka för storskaligt från
    början?

    Solceller och vindkraft producerar väl likström? Den ovandlas till växelström
    med någon sorts adapter och det blir energiförluster. När sedan denna
    förnyelsebara elektricitet når många moderna elektroniska apparater i hem
    omvandlas den ännu en gång från växelström till likström. Laddare av
    mobiltelefoner, sladdar till laptops, tv-boxar kanske även tv-apparater och
    stationära datorer har ac/dc adapter på sladden eller invärtes.
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    "Förnyelsebar energi kanske inte skall försöka att tänka för storskaligt från början?"

    Huvudet på spiken Svenne Apelsin! I slutändan är det solen som bestämmer när och hur mycket el vi lyckas omvandla från sol, vind och hav. Så länge vi tänker småskaligt fungerar det bra med förnyelsebar energi. Därmed inte sagt att det alltid är ekonomiskt lönsamt.
    På Teneriffa provar man just nu en eldriven minibuss. Själva bussen är miljövänlig, men strömmen till den är definitivt inte miljövänlig. 95% av vår el kommer från olja. Man kan säga att föroreningarna släpps ut vid kraftverket istället för i bussens närhet. På grund av energiförluster blir resultatet mer föroreningar än om bussen körde direkt på olja.
    Teneriffa är en av de biltätaste områdena i Spanien. Jag har beräknat att om alla fordon på Teneriffa skulle vara eldrivna måste vi producera 50% mer el på ön. Varifrån?

    Småskalig el tilltalar mig mycket. Belysningen i vår trädgård bygger helt på solceller. Det gör också den porlande fontänen. Uppvärmningen av jacuzzin sker enbart med hjälp av en vattenbärande solpanel (4000 W) och den solpanel (10 W) som styr cirkulationspumpen. Jag har överlämnat ansvaret för när pumpen skall gå till solen. Tack solen!:sol:

    Solceller alstrar likström medan vindkraftverken genererar växelström.
    Vill man göra likström från växelström behövs en likriktare, en AC/DC omvandlare. För att göra växelström från likström krävs en betydligt dyrare DC/AC-omvandlare.
    Jag skulle vilja installera en solpanel på taket med en micro-inverter på baksidan:

    https://youtu.be/zkDV38TxErQ

    Installationen kräver inget batteri eftersom strömmen lagras i elnätet.
    I gengäld måste man betala en solskatt. Gör man inte det hotas man med böter, upp till 60 miljoner Euro. Det är PP som har hittat på detta vansinne.

    Toyota´s hybridbilar har bevisat att det går att göra bilarna bensinsnålare. Vår nya Toyota Prius 2016 har 16% lägre bensinförbrukning är vår första Prius. Det gäller att inte slösa bort energin i värme. Kör jag i en nedförsbacke laddas huvudbatteriet automatisk. Kopplar jag in motorbromsen laddas huvudbatteriet kraftigare. Trycker jag på bromspedalen ökar laddningen ytterligare. Luftkonditioneringen går på huvudbatteriet och den producerar inte mer kyla än nödvändigt.
     
    Last edited by a moderator: 22 oktober 2016
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Sciroccogtx16v

    Sciroccogtx16v Medlem

    Blev medlem:
    8 mars 2015
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    2
    Din Toyota går fortfarande på 100% fosil energi. Min Renault Twizy går 100% på vndkraft, tack solen!
    Men det är i Sverige det....

    Fredrik
     
  8. Ottsch

    Ottsch Medlem

    Blev medlem:
    18 april 2014
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    4
  9. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Fjärde generationens reaktorer, varför inte?
    Teneriffa förbrukar som mest 600 MW och då behövs det 200 stycken reaktorer om 3 MW. Var skall dessa placeras? Att kärnkraftverk alltid placeras vid havet eller vid floder hänger samman med verkningsgraden. Vid omvandling från kärnenergi till elektrisk energi i ett kärnkraftverk är verkningsgraden bara 33 %. Det betyder att man behöver generera 1820 MW för att förbrukare får sina 600 MW, 1220 MW måste aktivt kylas bort.
    Kyltorn eller värmeväxlare i havet? Vad säger valarna om det?
    Det kommer att ta decennier innan reaktorerna finns i butiken. Under tiden borde vi bjuda in några experter på termoenergi från Island. Då kan vi få ren energi på Teneriffa i tusentals år framåt och till en låg kostnad.
     
    Last edited by a moderator: 23 oktober 2016
  10. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    En viktig detalj beträffande kärnkraft, den klarar inte att följa variationerna i dygnsförbrukningen.

    https://www.esios.ree.es/es/generacion-y-consumo

    Den spanska kärnkraftverken tuffar på för fullt och skapar ett en säker stomme. Om tillskottet från sol och vind är mycket stort och det varierar hastigt, utgör tillskottet enbart en störning i elnätet. Man behöver en energikälla som snabbt kan anpassa sig till efterfrågan och ”störningar”. Då brukar man ta till fossila bränslen.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
    Det där låter som en bra lösning på avfallsproblemet från nuvarande kärnkraft.

    Men, politikerna i detta landet verkar fortfarande ha för avsikt att gräva ner avfallet i något lämpligt berg. 100 000 år. Hur många istider hinner äga rum under den tiden?

    Någon lär ju bli tvungen att bevaka detta antar jag. Är det läge att köpa aktier i något storföretag verksamt i bevakningsbranschen?

    I Norge har man även en forskningsreaktor som använder Thorium, om jag förstått det hela korrekt. Avfallet från detta lär även det bli betydligt kortare än från de kärnkraftverk som är i bruk i världen för närvarande.
     

Dela sidan

Laddar...