Virus attack

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av NOSTRESS, 6 juni 2012.

  1. NOSTRESS

    NOSTRESS Ny medlem

    Blev medlem:
    12 juli 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    5
    Igår var jeg inde på hemsidan "Sydkusten". 3 gange. Alle 3 x sagde min Norton Internet Protection, att jeg var under höj risk attack från den hemsida.
    Attacken blev blokeret av Norton.
    Andre som har upplevet detta? think
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Inte märkt något ännu, men tack för varningen!
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola!

    Jag är ju inne på Sydkusten i princip varje dag
    och har aldrig fått någon varning.

    Det är ju en etablerad mångårig hemsida och tidning.
    Konstigt.

    Ciao P ;;;;;)
     
  5. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Last edited: 7 juni 2012
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Tack för varningen, men även där känner jag mig lite kluven...
    Jag läste, minns inte var och kan inte länka, att virusskyddsprogrammerare är de främsta orsakerna till virusattacker. Avast, Norton, Mcafee, mm lever på att leverera virusskydd. Således har de ju intresse av att det finns ett hot.
    Och tänker man efter vilka har bästa kunskapen i ämnet så hamnar man också där. Kanske långsökt och konspiratoriskt, men tanken är inte dum..
     
  8. Rickard

    Rickard Ny medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1
    Troligtvis nån av annonsörerna .....
     
  9. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Man vet ju aldrig i denna värld. Såg ett tv-program härom veckan där man bl a berättade om hur man ändrade tillverkningen av nylonstrumpor till en sämre kvalitet, de första fick aldrig maskor. Den östtyska Wartha-fabriken tillverkade glödlampor som höll i evigheter, köptes upp av ett västtyskt företag som lade ner tillverkningen.

    Man berättade också att skrivare har ett chip som stänger av den efter ett förutbestämt antal utskrifter, men en ryss hade hittat en metod att ta bort detta.

    Men, if you can't fight them, join them. Virus vill man ju inte ha i maskinen.
     
  10. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    De utreder detta just nu....tack! McAber kanske har rätt.... det enda jag vet är att en del glasmästare betalar ungdomar för att kansta sten pâ rutor nattetid :D
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det stämmer inte. Har varit mycket snack om den saken men det är en myt. Samma myt som säger att fd hackers blir anställda av Tex Norton, Macafee etc. Dömda hackers skulle aldrig fà anställning pà ett datasäkerhetsföretag.

    Det enklaste bevis för detta är logist tänkande och en kvick analys av alla virus som finns idag. Förstörelsevirusen finns knappt idag. Eftersom moderna hackers är inte nàgon finnig tonàring som hatar Bill Gates. Utan giriga brottslingar som vill àt dina bankdetaljer. Det finns ingen anledning för ett antivirusföretag att skicka ut dessa virus.
    Mànga har idag dessutom en gratisvariant som fungerar utmärkt.

    Tänk ocksà pà att ditt bästa antivirus, är du själv
     
  13. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Tack Nalle, nu är tron på ett bättre och förutsägbart värld återställd!
    Jag vill ju innerst inne också tro att det är så, men är så lätt lurad på myter.
    Fast inte på "råttan i pizzan", den gick jag inte på..;)

    Men att skapa virus för det syfte som du beskrev är mer trovärdig då det ju handlar att komma åt andras pengar utan några påföljder...

    Hur som, själv försöker jag vara lite "streetsmart" här och tänker som så att den absolut största delen av virus attacker kommer in via Outlook och angriper specielt Windows operativsystemet. Ofta måste man själv aktivt medverka, genom tex att man klickar på något dumt.

    Om man använder tex Mac dator, eller det finska Linux systemet, samt låter bli att klicka på tex "klä av flickan genom att klicka här" (om man klarar av det) så borde man ha minimerat möjligheterna till virus/berdägerier.

    Annars tror jag att den största risken numera är intrång via mobilerna som i många fall är vidöppna och har samma info som datorerna...
     
  14. AuroraBoreal

    AuroraBoreal Medlem

    Blev medlem:
    30 oktober 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    4
    Vill bara aktualisera och fortsätta varna. Jag försökte just gå in på en sida hos sydkusten och mitt Telia antivirus reagerade med att meddela mig ett flertal gånger att en trojan från deras sida försökt göra intrång i datorn. Tråkigt....
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola!
    Jag också! jag har ju inte fått denna varning förut men de
    senaste dagarna si :(
    Trist för Sydkusten, hoppas dom kan göra nåt.
    Jag har ett Avast just nu.

    Ciao P :eyes:
     

Dela sidan

Laddar...