vilket område i Barcelona?

Diskussion i 'Semester i Spanien' startad av uora, 9 januari 2011.

  1. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag funderar på att åka till Barcelona en vecka och håller som bäst på att kolla på hotell. Kan någon snäll person tipsa om var man skall bo i Barcelona? Vilket område? Jag vill helst ha "nära till allt" förstås och kanske ett lite lugnare område då jag kommer att vara ensam merparten av tiden. Tänkte mig ett hotell med från 3 stjärnor och uppåt men helst inte så förskräckligt dyrt. Någon som har tips om rimliga och trevliga hotell? Jag åker troligen i slutet av nästa vecka.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Hej, kul att du ska komma hit till BCN.

    Nära till allt och samtidigt lugnt är en litet svár kombination. Du ska undvika gamla stan, dvs Ciutat Vell, Gotíc och Raval. Där är det oftast festande till 05.

    Eixample ligger sedan närmast och är lugnare, 5-15 minuters promenad till Pca Catalunya och Las Ramblas. Kommunikationerna är dessutom bra och billiga.
    Köp en enzons 10-biljett (T10) för 8,25€, den räcker ända till flygplatsen Prat.

    Hotell vet jag tyvärr inte mycket om. Har aldrig bott pá nágot här och vára vänner bor hos oss när de är pá besök.
     
  4. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Tack för tipsen! Jag googlar på hotell på (i?) Eixample nu :)
    Men om jag måste välja mellan lugnt och "nära allt", så vinner nog "nära allt". 5 minuters promenad är okej - 15 känns lite långt. Sedan vet jag förstås inte alls vad jag vill göra på når jag väl är på plats men jag räknar med att det ordnar sig..

    Funkar det bra med taxi? Jag är inte så förtjust i allmänna kommunikationer egentligen - har lite problem med både det ena och det andra. Beror lite på förstås.
     
  5. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Taxi finns det gott om. Man bara vinkar till en som har grön lampa pá taket tänd eller skylten Lliure (Libre) nedfälld. Kostar runt 30€ frán Prat-flygplatsen, hur mycket beror pá köerna.

    Háller du dig öster om C Consell de Cent och mellan Aribau och Bruc är du nära. Camp Nou och Sagrada Familia ligger litet off men bor man där har man istället lángt till allt annat.

    Du hittar säkert nát att göra. Här finns det mesta öppet fast badsäsongen är ju slut.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Så, då har jag bokat biljett, jag reser nu på fredag och stannar en vecka :)
    Det blev bara 1430 t/r så det är ett helt okej pris tycker jag.

    På biljetten står det att jag skall till "Barcelona, terminal 2" - är det det samma flygplats som Prat-flygplatsen du nämnde? Som man kan åka kommunalt från?

    Jag har fortfarande inte hittat något hotell men det fanns en hel del som hade lediga rum så jag hoppas det ordnar sig det med. Tar gärna emot flera tips om hotell förstås :)
     
    Last edited: 9 januari 2011
  8. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det här kommer sent, men jag bodde i Barrio Gothíc när jag var i B sist. Och det var väldigt lugnt på kvällarna/nätterna. Därifrån är det nära till "allt"...
     
  9. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Tack! Det är inte för sent än :)
    Jag har inte bokat hotellrum - jag skall kolla lite mera i morgon tänkte jag. Det optimala hade varit lugnt och centralt - med balkong och så utsikt över havet...
     
  10. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Ser att jag missade din frága. Jodá T2 är gamla terminalen pá Prat. Den har fördelen att vara litet använd/inga köer och att táget gár frán den. Frán nya T1 fár man ta gratisbuss 10 min till táget eller flygbussen för 6€. (Jämfört med tágets 82,5c om man köper 10 resor)

    Om du hittade ett centralt, lugnt hotell med havsutsikt och balkong kan du väl berätta vilket. Máste vara intressant för flera.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Nja - det gick väl sådär med lugnet och havsutsikten..
    Jag bokade ett hotell mitt i stan: Cataluyna Plaza heter det. Får hoppas hotellet har bättre standard än engelskan i mailet think

    Tack för svaret om flygplatsen! Jag får se vad som blir enklast att åka med när jag står där. Annars har jag läst varningar om ficktjuvar, rån och om att bli lurade av taxichaufförer i hela dag - det verkar ju vara en helt livsfarlig stad det här - om man skall tro google då!
     
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Uora!
    Lycka till i Barcelona. Kanonläge på hotellet.
    Ja ficktjuvar är det ju gott om där det blir folksamlingar.
    Men det gäller att ha fickor. Jag är fickoman sen jag råkat ut ett
    par ggr under åren. Men - jag inbillar mig att har man viktiga
    saker i innerficka eller framfickor på byxor så tror jag inte dom
    rotar där på oss kvinnor...:D
    En annan grej - om du hinner läsa detta.. så åkte en manlig
    kompis med vänner till B och vid incheckningen så ställde han
    ner handbagaget på golvet bredvid sig när han skulle skriva in sig.
    Någon kom in - eller var inne vid receptionen tydligen OCH snodde
    väskan. Blixtsnabbt. Fin kamera och viktiga saker i den.
    Jag fick i allafall en känsla att receptionskillen var inblandad...:eek:
    Var med om det på Gran C en gång.
    Är ju enstaka händelser men man tänker på det i bland.
    Det är bara att vara lite vaksam så går allt bra.

    Lycka till / Ciao P;;;;;)
     
  14. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Tjuvtricks

    Du har alldeles rätt P!

    Tyvärr har staden dragit till sig en hel del brottslighet men stan gör vad de kan för att skydda oss som bor här. Regelrätta hold-up-rán är inte vanliga om man inte skyltar med pengar. Ficktjuveri är det vanligare med. Nágra knep:

    Folksamlingar runt musiker eller statyer pá Ramblan bör man undvika att stá mitt i. I alla fall ha knäppta fickor eller innerfickor.

    Nágon tappar nágot i en rulltrappa. Du háller automatiskt händerna emot personen för att inte stöta emot men hans kompis som stár bakom dig är samtidigt i din ficka.

    Nágon spiller t ex glass pá dig och putsar fläcken under livliga ursäkter. Hans ena hand är säkert i din innerficka utan att du märker det.

    "Rumänska damer i folkloristiska kläder" erbjuder dig en blomma för att det är fiesta. De vill gärna ha en slant frán ditt land i utbyte och dá visar du var du gömt dina pengar. Snart märker du att du har litet mindre av dem.

    Ránad kan man bli i Raval, en bit in söder om Ramblan. Ett 10-tal grabbar i 10-12 ársáldern kastar sig över dig och du kan inte värja dig mot sá mánga pá en gáng. Ensam pá natten i Gotíc ska man undvika ödsliga gator.

    Láter avskräckande men det finns gott om poliser, báde uniformerade och civila. För man litet väsen dyker de fort upp. Under de senaste 10 áren har jag varit här i omgángar och bara blivit ficktjuvad en gáng, rulltrappevarianten ovan.

    Jag sprang efter den jag trodde var tjuven och vrálade. En civil polis ropade mig tillbaka och sa "your phone sir", gav mig telefonen och försvann med tjuven.
     
  15. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Tack, Preciosa! Kul att höra att det var bra läge på hotellet i varje fall.

    När det gäller ficktjuvar får jag väl ta fram "storstadsbeteendet" igen och hoppas att det går bra. Och så jag som precis har fått nytt körkort och lärt mig de nya bank-koderna ;:(
    (klantigt att tappa plånboken förstås!) - men det jag funderar på nu är om jag skall lägga den stora (och halv-dyra) kameran i resväskan eller inte... Det gick bra sist men frågan är om det alltid gör det?
     
    Last edited: 13 januari 2011
  16. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Gör som jag, gå inte i dina bästa kläder och skor. Lite slitna, nötta och gamla och alla tror att du är så fattig så att det inte är lönt att ens försöka...
    Ha det gott i B!:)
     
  17. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Glömde ett tips jag fick i Colombia. Om du ska röra dig i osäkra omráden, fixa en ránarplánbok!

    Det är en gammal plánbok som jag har i fickan ibland. Den inneháller 20€, nágra gamla drachmer och tjeckiska kronor samt nágra uttjänta plastkort. Tanken är att en ev ránare nöjer sig med att fá den, medan jag har mina riktiga värden bättre gömda.

    Har aldrig behövt använda den men idén verkar bra.
     
  18. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Haha...detta tips tillämpar jag..jag har en lite äldre plånbok med
    väldigt lite i för -annars så tror dom ju inte på en om man inte
    uppvisar något alls..och då muddrar dom väl alla fickor om man skulle
    ha otur..Fast det tipset har jag tänkt ut själv..Redan 1992 på Gran C
    kom 2 killar på en cross och slet av mig väskan från axeln en natt när jag
    gick hem. Hade en plånbok med lite oviktiga papper och 100 pesetas.
    Iofs ett par gamla glasögon också. Lovar dom blev besvikna.
    Resten hade jag i jeansfickor fram även nycklar.
    Har skrivit om det förut..det värsta var ju att man blev så rädd..än
    i dag är jag misstänksam om någon kommer hastigt bakom mig på
    gatan..Hjärtklappning direkt.

    Ciao P ;;;;;)
     
  19. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Nu är jag på plats i Barcelona och har hunnit med att gå Ramblan upp och ner och än sä länge har jag inte sett några till några ficktjuvar :) Jag såg däremot en hel del onyktra turister som troligen kommer att råka illa ut...
    Det blev taxi från flygplatsen utan några problem och jättegod mat hittade vi på en restaurant (som het Los Toros tror jag) så första dagen började bra - förutom hotellet som nog skalll bytas. Rent, fint och lugnt men med de minsta rummen jag någonsin sett!
     
  20. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej!
    Kul att du rapporterar. Jag läste på kul om hotellet på Tripadvisor.se och
    det var ris och ros. Riset var de pyttesmå rummen..Finns visst bara 6 st
    tror jag. Annars var det otroligt med beröm..på allt.

    Ha det bra/ P ;;;;;)
     
  21. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Hoppas du kommer att trivas, vädret är ju inte att klaga pá i alla fall.

    Vill du se vad som händer i stan just nu kan du gá in pá bcn.cat och välja "cap de setmana". Där listas alla aktiviteter under helgen.

    Själva är vi pá väg till La Palma för att möta váren.

    /B
     
  22. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag kan bara tipsa om alla Gaudís byggnader och Parq Guell (det stavas inte så men jag får inte fram de rätta bokstäverna)...
     
  23. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Detektiv P tror det heter: Parc Güell på catalán och Parque Güell
    annars..Googlade detta. Konstruerad av arkitekten Antoni Gaudi.

    Fick fram kolon över u:et med alt och de vågräta kolona på en tangent
    som även har ~ fast då får man ta crtl,alt och samma tangent.
    Kom nu inte någon och säg att det är stenålder att göra så :D.

    Ciao P ;;;;;)
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...