Vilken ort skulle passa mej bäst?

Diskussion i 'Spanien' startad av calle_o, 28 mars 2014.

  1. calle_o

    calle_o Ny medlem

    Blev medlem:
    28 mars 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag söker tips om en lämplig ort/område som jag skulle kunna övervintra i några månader varje vinter.
    Det som jag i nuläget prioriterar är värme med så lite regn som möjligt och hyfsat motorcykelvänliga vägar. Och eftersom jag aldrig har vistats i Spanien tidigare så får det gärna finnas lite fler svenskar i området.

    Alla tips mottages med tacksamhet! :sol:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Bäst väder och motorcykelvägar har Almeriaprovinsen. Där finns öken , i Mojacar lanserade B M W nya motorcyklar med provkörning för återförsäljare i hela världen.
    Dåligt med Svenskar i denna provins.
     
  4. Baggis

    Baggis Avstängd

    Blev medlem:
    5 oktober 2013
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1
    Mest svenskar är det nog i Torrevieja och Fuengirola, med omnejd.
     
  5. Ran22

    Ran22 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej calle_o
    Det viktiga, tycker jag är att välja själva boendet rätt eftersom man här för det mesta fryser inne, inte ute som i norden. Välj inte nån dragig radhus som är byggt bara för sommaren utan kolla att det finns täta dörrar och dubbla fönster. Gärna golvvärme eller centralvärme (ganska sällsynt, men finns)
    Bind dig inte på nåt speciellt ställe direkt utan testa flera boenden på tex Costa de Sol och Costa Blanca - inte bara "svensk kolonierna".
    Och glöm det där att du inte skulle klara dig utan en massa svenskar runtom. Du hinner ju lära dig lite spanska innan den kommande vintern och spanjorerna är hjälpsamma.
    Du kan ju alltid ta hojen och besöka svenskställen ändå eftersom det för det mesta är väder för motorcykel och alla vägar här är bra.
    Lycka till och berätta gärna senare hur det har gått!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej Calle.

    Håller med om allt som Ran säger. Det man inte tänker på när man sitter mitt i den svenska vintern, är att man lätt kan frysa väldigt i Spanien vintertid. Om man som sagt inte har dubbla fönster/riktig värme (dyrt) mm. Jag har två vintrar nu i olika lägenheter haft ca 14 grader inne på morgonen som värst. Skiner solen kan man dock luncha utomhus.

    Du bör bo kustnära för att slippa minusgrader, men kanske inte direkt vid stranden (blåsigt och lite rått)

    Som "gammal" MC-knutte skulle jag föredra kusten mellan Almenucár ner till Estepona. Där är det nära till fina bergsvägar som är toppen för MC. Vad man ska akta sig för är "kustvägen" från Malaga och söderut. Kallas för "Dödens väg" och är alltså typ motorväg, men hur många påfarter som helst utan accelerationsfiler. Oftast stopptecken och sen full fart ut på motorvägen! (80 km/t) men omkörd av lastbilar hela tiden. Bättre då att använda betalvägen vid långförflyttningar.

    thumb
     
    Last edited: 29 mars 2014
  8. perraxx

    perraxx Medlem

    Blev medlem:
    28 oktober 2012
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    1
    Hola! Själv har vi en lägenhet i centrala Torrevieja och trivs kanon där. Jag tror nog vädret är bäst där om du inte vill ha regn. Du får mycket för pengarna oxå i det här området. Motorcykel-mässigt vet jag inte dock, men shorts i januari kan du ha :)
     
  9. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Från Almuñecar österut är det också bra områden, Costa Tropical och Costa Almería. Jag har bott där ett par veckor vintertid, i en liten by (inland) och det var helt ok. Värme är ett måste inomhus, men där kan du hitta gamla hus med tjocka stenväggar som isolerar bra mot kylan och råheten.

    På Costa Tropical kommer du till LA Alpujarras och La Contraviesa, bergsområden med vidunderliga vyer. Smala vägar dock men det kanske inte gör något.
     
  10. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Jag är också gammal "knutte" och hela södra Spanien är fyllt med trevliga MC vägar.
    Om du håller dig inom ett par mil från Fuengirola så har du också bekväm tillgång till den stora svensk-kolonin där. Jag håller med om att kustvägen bör undvikas, men frånsett den så är det bra och trevliga vägar här.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. stasse

    stasse Medlem

    Blev medlem:
    20 juni 2013
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    13
    För att slippa frysa i Spanien vintertid kan man göra som jag gjorde.
    Jag hyrde en Studio i Fuengirola i dec. jan. och feb. på 6:e vån. som vette åt öster. Den hade en ganska stor inglasad balkong som solen började värma så fort den gått upp. En stor glasdörr ut mot balkongen stod öppen hela dagen för att få in värmen i läg. Jag hade inte på värmen en enda gång under dessa 3 mån. Som lägst hade jag 19° på morgonen. Undvik bottenvåningar. där är det alltid kallare. Söderläge går naturligtvis lika bra.
    Hyr så högt upp som möjligt för att undvika trafikbuller m.m.
    Det finns även läg. med sovrum som har inglasad balkong men dom är inte så vanliga.
     
  13. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Man blir ju lite konfunderad över problemet med kyla under vintersäsongen!
    Har inte många idag skaffat luftvärmepumpar som ger både värme och kyla efter behov?
    För att värma så är de VÄLDIGT energisnåla med ett COP på 4-5 någonting i det Spanska vinterklimatet!
    COP: Hur många kW värme man får ut per tillförd kW el!
     
  14. Ran22

    Ran22 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    4
    Det är väl mest luften värmepumparna värmer upp, golvet är alltid kallt, upplever jag. Och ju dragigare det är i huset/lägenheten desto kallare golv.
    Men att bo högre upp och ha sol hela dagarna hjälper mycket - i alla fall de soliga dagarna som turligtvis är många här.
    Personligen upplever jag detta inte som ett stort problem eftersom vintern ändå är kort, men tycker att man skall påpeka detta för de som drömmer om evig värme här, även vintertid.
     
  15. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag vill bara i all vänlighet be alla att hålla koll på vad trådstartaren efterfrågar. Det är väldigt lätt att glida in på sidospår om man bara läser de senaste inläggen.

    Jag klagar inte på inläggen i sig, som är värdefulla och innehåller mycket fakta, men bara att man då och då kollar ursprunget.

    Göranthumb
     
  16. calle_o

    calle_o Ny medlem

    Blev medlem:
    28 mars 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack så mycket för alla värdefulla tips.
    (dom behövs verkligen eftersom jag aldrig har varit i Spanien!)

    Men jag blir lite fundersam vad beträffar temperaturen. Har kollat lite på div. vädersajter och börjat fundera lite på om jag kanske ska titta lite längre söderut.
    Hur är Kanarieöarna som alternativ vad gäller "övervintring"?
    - dyrt?
    - för mycket turism?
     
  17. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Calle!
    Ja nån kanarieö skulle jag föredra :D Jag älskar Gran Canaria med dess
    skiftande natur. Bott där. Man behöver inte bo på turistställena.
    Finns många fina byar att kolla upp.
    Lite dyrare är det nog men hyra i nån by är nog hyfsat billigt.
    Och ja det blir inte den extrema hettan på sommaren och
    kalla vintern som på fastlandet.
    Chao P :sol:
     
    Last edited: 12 april 2014
  18. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Jag Cyklar, kör mc, bil m.m så om jag skulle tipsa så är Gran Canaria väldigt trevligt, men efter några veckor med mc har du åkt de flesta vägarna, samma med Mallis men tar några veckor till.
    Om man nu inte gillar att åka samma vägar om och om igen, så är fastlandet klart bättre alternativ, skulle sikta på Costa Blanca eller Costa Del Sol.

    Tänk på att de sätts upp mycket fartkameror och de har angiverilag i Spanien, så foton bakifrån och ägaren står med boten. Ännu ingen lag på kameravarnare som de har i bl.a Frankrike, men håll dig uppdaterad. Vissa vägar hade väldigt lurig hastighetsbegränsning (90 på gps och 60 på vägen) så även om man kör lugnt är de lätt att missa.
     
  19. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Visst är det så att öar har sina begränsningar, fastlandet är mycket större och har otoroligt mycket mer att erbjuda än någon ö. Det enda kanarieöarna har som är riktigt bra det är klimatet. Men omväxlingen i naturen, kulturutbudet och annan infrastruktur är klart bättre på fastlandet. Bara Malaga ensamt har ett kulturutbud med teatrar, konserter utställningar mm. som vida överstiger samtliga kanarieöar tillsammans.
     

Dela sidan

Laddar...