Vilken eurokurs...?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Hobbe, 19 maj 2011.

  1. Hobbe

    Hobbe Ny medlem

    Blev medlem:
    18 november 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0
    Nu har vi kommit till skott och bestämt oss för en lägenhet nere vid Isla Plana! Tack till alla ni som har gett mig tips och det ena och det andra. Anlitade den firman som Preciosa tipsade om. De verkar supereffektiva, trovärdiga och snabba.
    Sen skall vi föra över pengar vid köpet via banken till Spanien och inte ens min bankontakt kunde svar på rak arm vilken eurokurs de använder. Jag förmodade att bankerna använder sig av Riksbankens kurs. Ni som har gjort detta vet väl?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Nu har jag inte fört över pengar till en spansk bank men till andra icke-svenska banker och valutakurserna skiljer sig från bank till bank. Avgifterna för själva överföringen skall vara de samma i hela EU - men bankerna kan i alla fall ta ut extra avgifter. Skall man betala mycket pengar tror jag det lönar sig att kolla lite först.

    Nordea har oftast varit billigast för mig men jag vet inte om det gäller fortfarande - eller till Spanien.
     
    Last edited: 19 maj 2011
  4. Hobbe

    Hobbe Ny medlem

    Blev medlem:
    18 november 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svaret. Jag var nog så naiv så jag trodde att min egen bank skulle kunna föra över köpesumman till en spansk bank och använda riksbankens kurs...det verkar som att jag får ta reda på vem som har bästa kursen av bankerna i Sverige och låta dom föra över pengarna...? Dvs flytta dom inom sverige till en annan bank?
     
  5. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag tror att det är en bra ide att jämföra :)

    Jag har iofs försökt men det är nästan omöjligt faktiskt. Kanske finns det sajter som gör det? Berätta om du hittar någon bra!

    Några banker har en bra kurs men lägger på en procentuell avgift, andra har sämre kurs men lägger inte på så mycket avgifter.. och ingen brukar berätta i förhand vad det blir men det "beror på dagens kurs den dagen överföringen görs" och det är förstås inte samma dag som man beställer överföringen... ));)

    Oavsett är det troligt att kursen du får är sämre än riksbankens..
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Hobbe!
    Va´kul att ni bestämt er och jag googlade på Isla Plana..Supergullig
    liten plats. Lyckostar säger jag.
    Och jag är glad att du är nöjd med asesorían. Bra att dom nått
    upp till berömmet jag gav..Gläder mig när man tipsar att det går bra.
    Dubbelkul alltså..thumb
    Du kommer väl in på forumet och kollar och kanske berättar om hur
    det blev och kanske har tips eller frågor..

    Ciao P :love:
     
  8. Milla

    Milla Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej, när jag förde över pengar, har gjort det rätt många gånger nu via SEB så kollade jag på valuta.se hur kursen låg i realtid. Det rör sig en del upp och ner ibland.

    Om jag sedan för över pengarna innan tre (tror jag det är) så får jag en överföring direkt till ungefär den kursen som står på valuta.se plus ett pålägg på någon procentsats. När jag tar ut pengar i Spanien på mitt visa-kort så är pålägget 1,65 %, det är mindre när man för över.

    Om du vill jämföra mellan banker så tar du de stora och jämför deras föregående dags avistakurs. När jag tittade (jag har swedbank också) så var det ingen större skillnad, det som gav en skillnad var att eurokursen åke till jojo just då pga. Libyen-konfliken.

    Det som kostade oss pengar var att säljaren ville ha betalt via check. Jag kollade inte om det kostade något men den bank jag har i spanien tog rejält betalt för att fixa till dem.

    Hoppas allt går bra
    Milla
     
  9. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Kolla Moneycorp via nätet, dom jobbar ganska flitigt med mäklare som ombud/mellanhand
    Dom finns som växlingskontor i England, och har i allafall tidigare varit de som haft bäst kurs för att få pengarna till Spanien. Dock har vi inte haft så många svenskar som använt möjligheten, flertalet är lite försiktiga och det är ofta tillräckligt att våga köpa en bostad
     
  10. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3
    icabanken & skandiabanken har låga avgifter och bra växlingskurser generellt sett.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Precis nu är Skandiabankens kurs 9.07600 medan valuta.se har 8.934. Skandiabanken lägger på en avgift - valutapåslagsavgift tror jag de kallar det. Det är 1.65% på uttag på Visakort men jag lyckas inte få fram hur mycket det är på överföring... samma kanske?

    Jag är enig med dig crazys att skandiabanken känns som en av de billigare - icabanken är något sämre enligt mig och Forex har varit sämst de gångerna jag har kollat. Men är man inte valutahandlare är det svårt att få någon översikt alls ;:( dessutom ändrar de ju reglerna då och då också!

    Låt oss få höra vad du kommer fram till Hobbe!
     
  13. Per07

    Per07 Ny medlem

    Blev medlem:
    18 oktober 2009
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    1
     
  14. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
     

Dela sidan

Laddar...