Vilka blanketter för NIE residens behövs?

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av hanna, 13 maj 2009.

  1. hanna

    hanna Ny medlem

    Blev medlem:
    8 december 2008
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0
    Hejsan, förbereder en flytt till Spanien, och skulle vilja veta om nån vet vilka blanketter som behövs för när man ska söka sitt NIE nummer ?
    Preciosa eller Solenlyser ni kanske vet, ni brukar vara så vänliga och svara alla!? ;:;;)
    gracias de antemano!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Andie1

    Andie1 Ny medlem

    Blev medlem:
    10 februari 2008
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0
  4. peppy

    peppy Ny medlem

    Blev medlem:
    29 mars 2008
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag fick mitt NIE i form av ett A4-papper som heter: Certificado de Registro De Ciudadano De La Unión. Kan man få NIE som ett litet plastkort som man kan stoppa i plånboken eller är det DNI ?
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Inga mer residenciakort! Dessutom är A4-papperet värdelöst om man inte samtidigt bär sitt pass i fickan:

    Svenska Magasinet - Inga mera Residencia Kort

    Begreppet resident är just nu mycket luddigt. När det fanns residenciakort registerades varje år man var resident hos polisen. Hur man skall kunna bevisa att man varit resident i Spanien 10 år med det gröna A4-papperet är mig en gåta.
     
    Last edited by a moderator: 15 maj 2009
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. hanna

    hanna Ny medlem

    Blev medlem:
    8 december 2008
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0
    tack andie1 och solenlyser!
    Solenlyser: men jag behöver väl fortfarande skaffa detta nie-nummer, inte sant?
     
  8. peppy

    peppy Ny medlem

    Blev medlem:
    29 mars 2008
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    ok, tack!!!
     
  9. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    hanna, jovisst man skall inom tre månader skaffa A4-papperet. Som jag fattat det behöver detta certifikat aldrig förnyas.

    En residencia fick man alltid på fem år. Efter fem år kunde man välja att förnya residencian eller få en permanent recidencia. Tyvärr är den permanenta residencian i form av ett A4-papper.
     
  10. JJJackson

    JJJackson Ny medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej


    Här är det något som är fel Preppie. Du KAN inte få Residencia om du inte har ett NIE nummer. Kopia på NIE-numret skall nämligen bifogas Residencia ansökan.

    Det intyget som du beskriver ÄR Residencia och då måste du ha fått ett NIE-nummer tidigare. På ansökan för Residencia (Modelo 790) rutan längst upp till vänster SKALL du ange ditt NIE-nummer.

    Jack J Jackson
    Abogado
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det är numera bulletin (BOE) 240/2007 som gäller i Spanien. Som medlem i EU räcker det att registrera sig hos polisen.

    Real Decreto 240/2007, de 16 de febrero, sobre entrada, libre circulación y residencia en España de ciudadanos de los Estados miembros de la Unión Europea y de otros Estados parte en el Acuerdo sobre el Espacio Económico Europeo.

    Artículo 3. Derechos.
    Los titulares de los derechos a que se refieren los apartados anteriores que pretendan permanecer o fijar su residencia en España durante más de tres meses estarán obligados a solicitar un certificado de registro o una tarjeta de residencia de familiar de ciudadano de la Unión, según el procedimiento establecido en la presente norma.

    Una tarjeta de residencia de familiar de ciudadano de la Unión kan man få om man kommer från t.ex. Argentina.
     
    Last edited by a moderator: 21 maj 2009
  13. JJJackson

    JJJackson Ny medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej

    Visar till mitt svar i en annan tråd. Det är INTE tillräckligt med anmälan hos polisen. Du MÅSTE ha residencia i bostadslandet (vara folkbokförd där) från och med 183:je dagen av din vistelse.

    Så till Preppie:

    Om du tittar på din Residencia så skall ditt NIE nummer stå där, under raden där din adress står. Det är per idag möjligt att få sitt NIE nummer samtidigt som residencian.

    Jack J Jackson
    Abogado
     
  14. hanna

    hanna Ny medlem

    Blev medlem:
    8 december 2008
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0
    vale! tack snälla ni för era svar! Blir dock en aning förvirrad vad som nu gäller... ;)
     
  15. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag är inte advokat, jag har bara praktisk erfarenhet av hur det fungerat för oss som bott i Spanien i snart tio år. Dessutom har jag studerat lagtexter om skatter och invandring på spanska. Detta är min slutsats:

    NIE
    Före BOE 240/2007 gick man till polisen och fick ett NIE-nummer (Número de Identidad/Identificación de Extranjero). Detta intyg behövdes för att öppna ett spansk bankkonto. När man senare ansökte om Residencia användes NIE-numret. NIE-numret dök nämligen upp på Residenciankortet.

    Certificado de Registro De Ciudadano De La Unión
    Idag ansöker man inte om ett NIE-nummer, man får ett NIE-numret med det nya certifikatet - inga nya Residenciakort utfärdas. Man skulle kunna säga att det nya certifikatet ersätter Residenciakortet.

    NIF
    Om man betalar skatt i Spanien har man ett NIF-nummer (Número de Identificación Fiscal). För oss "extranjeros" gäller att det är samma nummer som NIE-numret.


    Permanent Residencia
    Vi som har kvar våra gamla fina residenciakort tvingas byta ut dem mot ett certifikat i A4-format som säger att vi har Permanent Residencia och tidpunkten vi fick Residencia första gången. Det är inte samma dokument som det nya certifikatet.

    DNI
    När man bott sammanhängande i Spanien i 10 år kan man ansöka om spanskt medborgarskap. Då äntligen får man ett platskort med ett DNI-nummer (Documento Nacional de Identidad). Även på spanjorernas körkort figurerar DNI-numret. Jag har NIE-numret på mitt spanska körkort.
     
    Last edited by a moderator: 23 maj 2009
  16. hanna

    hanna Ny medlem

    Blev medlem:
    8 december 2008
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0
    tack för klargörandet solenlyser!! :)
     
  17. Monica

    Monica Ny medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2008
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    2
    Är så himla glad att jag har drygt ett år på mitt gamla NIE-kort, jag bara håller tummarna att reglerna hinner ändras till dess. Det är ju helsjukt att behöva springa med ett originalpapper som inte får vikas eller fotokopieras!!

    En vän som är svensk medborgare, men född i Spanien bad att få klippt sitt ordinare, men utgångna kort i ena hörnan. Nu använder han det, men har ett annat papper framför som döljer klippet. Än så länge har det funkat bra, försöka duger ;I
     
  18. Eric

    Eric Ny medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0
    Så det räcker att fylla i denna och gå till polisen med den
    http://www.mir.es/SGACAVT/modelos/extranjeria/modelos_extranje/ex_16.pdf
     

Dela sidan

Laddar...